Jenny Edvardsson: Så kan du arbeta med skönlitterära böcker i undervisningen

SKOLPORTENS EXPERTPANEL

Jenny Edvardsson, lärare i svenska och historia, tipsar om böcker som passar att läsa, och arbeta med, tillsammans med eleverna.

Jenny Edvardsson

Jenny Edvardsson.

Har du hittat någon riktigt bra bok som du ska arbeta med i klassrummet i höst? Kanske fick du tips genom mitt förra inlägg här på Skolporten, Boktips till undervisningen? Här tänkte jag ge dig några förslag på hur du kan arbeta med böckerna som nämndes!

Oavsett bok kan du inleda med strategin att förutspå. Den handlar om att förutspå handlingen. Till din hjälp kan du ha frågan: “Vad tror du att boken kommer att handla om utifrån titel, omslag och baksidestext?” Låt eleverna fundera på egen hand, därefter i par eller smågrupper innan du lyfter frågan i helklass. Vill du arbeta med en modell för boksamtal kan jag rekommendera Aidan Chambers modell för boksamtal (läs mer om den här)

Modellen utgår från frågorna:

  • Var det något speciellt du gillade i boken?
  • Var det något som du inte gillade?
  • Var det något som du inte förstod eller tyckte var svårt?
  • Lade du märke till några mönster? Mönster handlar om sådant som upprepar sig (exempelvis ett ord, en situation, en händelse…)
  • Gjorde du några kopplingar? Det kan vara kopplingar till andra texter, till dig själv eller till omvärlden.

Med denna modell hamnar elevernas läsning och elevernas reflektioner i fokus. Det brukar göra att alla elever vågar tala om boken, även de som är ovana läsare.

Ibland kan det vara givande att låta eleverna skriva reflektionsloggar under och efter läsningen. Jag brukar låta dem skapa en logg som jag kallar för “Text & Tanke-loggen”. I denna för eleverna in citat som de reagerat på (Text) och sedan förklarar de vilka tankar, känslor och funderingar som citaten väckte (Tanke). Vill du, skapar du en enkel tabell som eleverna kan använda för sitt loggskrivande (se exemplet nedan).

Text Tanke
I denna kolumn skriver du in dina citat.Ange också sidnummer. Varje citat skrivs in i en egen ruta. I denna kolumn skriver du in vilka tankar, känslor och funderingar som citatet väckte.

 

Sedan kan du följa upp loggskrivandet genom samtal i smågrupper, där eleverna får dela med sig till varandra av sin läsning.

Att låta eleverna skriva en uppsats kan vara ett sätt att avrunda läsningen. En enkel skrivuppgift är att skriva en fortsättning på boken. Vad händer efter att boken tagit slut? Låt eleverna välja en karaktär från boken och beskriva vad som hänt 1 år, 5 år eller 10 år efter romanslutet. Du kommer att få in många intressanta fortsättningar. När eleverna skrivit klart kan de få läsa upp sina fortsättningar antingen för en mindre grupp eller för hela klassen.

Lycka till med ditt arbete med skönlitterära böcker i undervisningen!


FAKTA/Jenny Edvardsson 

Jenny Edvardsson är aktuell med sin nya bok Läsa och samtala om skönlitteratur – med digitala verktyg (Studentlitteratur). Jenny Edvardsson är lärare i svenska och historia på Wendesgymnasiet i Kristianstad samt förstelärare i svenska/språkutveckling/IKT. Hon har tilldelats ett flertal priser, däribland Svenska Akademiens svensklärarpris år 2017. Hon är även författare till ett flertal fackböcker, och föreläser om bland annat läsning, lässtrategier och språkutvecklande arbete.


SKOLPORTENS EXPERTPANEL består av personer som återkommande utifrån sitt ämnesområde, sin expertis, skriver om en praxisnära fråga: utmaningar som de har stött på i yrkesutövningen och hanterar på olika sätt. Tanken är att erbjuda läsarna inspiration, konkreta råd, exempel och verktyg kring hur de kan arbeta i sin yrkesvardag.


Skolporten nr 5/2019 – nytt nr ute nu!

Skolporten nr 5/2019.

Tema: Fritidshemmet. 

Inte redan prenumerant? Missa inte kampanjpriset:

2 nr av Skolporten för prova-på-priset 99 kr!

Du som prenumerant kan läsa magasinet digitalt i App Store eller Google Play eller på din dator!

Sidan publicerades 2019-08-30 15:14 av Moa Duvarci Engman
Sidan uppdaterades 2019-11-07 10:03 av Moa Duvarci Engman


Relaterat

Jenny Edvardsson: Boktips till undervisningen!

Jenny Edvardsson, lärare i svenska och historia, tipsar om böcker som passar att läsa och arbeta med tillsammans med eleverna.

Dysfunktionella chefer i skolan – vad gör du?

Arbetar du nära en chef som är orättvis eller frånvarande, som hånar eller ironiserar, eller osynliggör en del medarbetare och favoriserar andra? Här är rektor Alf Solanders tre bästa tips till dig.

Skolelever äter mer mat efter helgerna – personal vittnar om fenomenet

Länets skolelever äter mycket mer mat än tidigare. I en enkät som P4 Jämtland gjort svarar majoriteten av länets kommuner att det går åt mer skolmat, särskilt efter skollov, på måndagar och fredagar. Jörgen Jönsson som är kostchef i Strömsunds kommun känner igen det här mönstret.

Intresset för IRIS-skolan är så stort så att många väntar i kö

Intresset är så stort så att många romska elever som har hoppat av grundskolan nu väntar i kö för att komma in på IRIS-skolan, en vuxenskola i Malmö där alla elever är romer.

Så agerar skolorna under våldsvågen

Flera skolor i områden där skjutningar och sprängningar inträffat arbetar på olika sätt för att få sina elever att känna sig trygga. I Solna har man sedan årsskiftet startat en ny tjänst som är till för att få barnen att känna sig trygga i skolmiljön.

Autismspår testas i Krokom – för att stötta elever med extra behov

Krokoms kommun har startat upp gruppundervisning för elever med autism.Ett särskilt resursspår med sammanlagt åtta platser på Dvärsätts och Nyhedens skolor. Föräldern Johanna Willman i Häggsjövik, vars dotter går på Valsjöbyns skola, tycker det är bra att kommunen satsar på stöd för autism, men för hennes dotter är det inget alternativ att byta till en skola över åtta mil bort.

9-åriga Olga om våldet nära skolan: ”Det är läskigt”

Flera skolor inför nya arbetsmetoder för att hantera elevernas oro när våldet inträffar nära skolmiljön.Parkskolan i Solna förstärker elevhälsan med en skolpsykolog och har skapat en ny tjänst vars huvuduppgift är att finnas i korridorerna och göra eleverna trygga.  

En halv miljard i koncernbidrag skickades till Engelska skolans ägarbolag

Engelska skolan har skickat en halv miljard kronor i bidrag till ägarbolagen i koncernen. Pengarna, som kommer från skolpeng och bidrag, har bland annat gått till räntekostnader på 200 miljoner kronor.  

Fria ordets dag

Fria ordets dag är en digital kostnadsfri lektion för sjätteklassare om yttrandefrihet, källkritik och sociala medier. Här får du tips och exempel på vad som är sant eller falskt och hur man kan lita på en nyhet.

Så kan inkludering av gymnasieelever med NPF bli bättre

Läs Skolportens intervju med Emma Leifler som är specialpedagog och forskare vid Göteborgs universitet. Hon ska föreläsa på Skolportens konferens Specialpedagogik i gymnasiet och kommer att tala om inkludering.

Gunilla Winberg är ny rektor för Sickla rektorsområde i Nacka

Efter tio år som skolledare i Nacka kommun antar nu Gunilla Winberg utmaningen att bli rektor för Sickla rektorsområde. Därmed får hon strategiskt ansvar för två grundskolor, en grundsärskola, tre förskolor och Modersmålsenheten i Nacka.

Exklusiva skolan lockar högutbildade till Västerås – samarbete mellan Northvolt, ABB och Hitachi

Västerås nya internationella skola har höga terminsavgifter och följer en internationell skolplan. ”Vi ska stötta näringslivets behov”, säger Petra Nygård som är rektor.  

Demirok (C): Skolpengen måste göras om

Kommunerna tar större ansvar för skolan och borde därför få en större del av skolpengen, säger nya centerledaren Muharrem Demirok i sitt tal på C-stämman. ”Väldigt glädjande att Muharrem tar tydlig ställning”, menar Caroline von Seth, som kandiderar till ny Cuf-ordförande

”Jämförbara länder har förbud mot vinster i skolan”

Det går att ha valfrihet i skolan utan att lägga pengar i fickorna på riskkapitalbolag, skriver Matz Nilsson och Ann-Charlotte Gavelin Rydman från Sveriges Skolledare i en slutreplik.

Svårt med känsliga ämnen i skolan – ”Måste lära känna eleverna”

Sexuell läggning, klimatkrisen och politiska ideologier är exempel på teman som är ämnesrelevanta – och samtidigt kan vara laddade att prata om i klassrummet. Ett förändrat debattklimat och en förändrad lärarroll kan vara två skäl till att elever går miste om viktiga lärarledda samtal.

Frågor och svar om Letterbox – paketet som ökar barns läs- och skrivutveckling

Monica Achà Sonesson är specialpedagog i botten och nu projektledare för Letterbox Club Sverige, en insats som syftar till att öka barn i socialt utsatta situationers lust till att läsa, skriva, räkna och lära sig. Barnen som är med får hem paket fyllda med noggrant utvalda böcker, spel och pysselsaker. Vi ställde henne några frågor om Letterbox Club!

Skolportens konferenser
Skolportens konferenser
Så kan inkludering av gymnasieelever med NPF bli bättre
  Emma Leifler

Så kan inkludering av gymnasieelever med NPF bli bättre

Läs Skolportens intervju med Emma Leifler som är specialpedagog och forskare vid Göteborgs universitet. Hon ska föreläsa på Skolportens konferens Specialpedagogik i gymnasiet och kommer att tala om inkludering.

Läs mer och boka din plats!
Fokussida
Fokus förskola

Fokus förskola

Här samlar vi aktuell forskning och nyheter för dig som är verksam i förskolan.

Till fokussida
Annonsera
Vill du synas hos oss?

Vill du synas hos oss?

Skolporten når en bred målgrupp inom skolans värld på webben, i nyhetsbrev, magasin och platsannonssida.

Läs mer
Forskarintervjuer

Skolporten intervjuar varje år ett hundratal forskare som disputerar inom utbildningsvetenskap och publicerar deras avhandlingar på webben.

Här hittar du alla intervjuer
SKOLPORTENS DIGITALA KURSER
SKOLPORTENS MAGASIN
TEMA: Digitalisering
  Skolportens magasin nr 6/2022.

TEMA: Digitalisering

Tema: Digitalisering. Svensk skolas ambition att vara bäst i världen på digitalisering innebär både för- och nackdelar. Intervjun: Issis Melin har länge ägnat sig åt frågor som rör hedersrelaterat våld och förtryck. Enligt henne är den nya läroplanen ett steg i rätt riktning.

Läs mer och prenumerera här!
Fokussida
Internationellt

Internationellt

Vi har en omfattande bevakning av skolnyheter från hela världen. Välkommen in!

Till fokussida
Utmärkelser

Med hjärtat i värdegrunden

När Ulrica Colliander var rektor för Karlbergs F–3-skola i Stockholm slopade hon ordningsreglerna och införde sex hjärtan i stället. För det fick hon priset Årets värdegrundsarbete 2021.

De prisas för sitt arbete med föräldrarna

När Malmö pedagogpris delades ut stod pedagogerna på avdelningen Junibacken på Almgårdens förskola som vinnare. Bland annat för deras fina arbete med relationer, inte bara med barnen utan även med vårdnadshavarna.

Succé för podden Förskolan!

Förskolan har blivit nominerad i kategorin bästa podcast i European Content Awards. Podden görs av de tre förskollärarna Eva Lindström, Fredrik Kahn och Elin Björkén, tillsammans med redaktören Anna Westman Swantesson.

Läs fler
Namn och Nytt
Ewa Kristensson slutar som förvaltningschef

Ewa Kristensson har varit förvaltningschef på utbildnings- och arbetsmarknadsförvaltningen i Halmstads kommun sedan 2019 och väljer nu att gå i pension.

Anna Ekström får grönt ljus för nya uppdrag – kan ta över ABF Stockholm

Karensnämnden har beslutat att den förra utbildningsministern Anna Ekström (S), utan restriktioner, får bli ny ordförande i ABF Stockholm och styrelseledamot i Rörelsefolkhögskolornas intresseorganisation (RIO). Valen till uppdragen sker i april.

Gunilla Winberg är ny rektor för Sickla rektorsområde i Nacka

Efter tio år som skolledare i Nacka kommun antar nu Gunilla Winberg utmaningen att bli rektor för Sickla rektorsområde. Därmed får hon strategiskt ansvar för två grundskolor, en grundsärskola, tre förskolor och Modersmålsenheten i Nacka.

Läs fler Namn och Nytt
Fokussida
Fokussida för chefer

Fokussida för chefer

Nyheter, rapporter, forskning och utveckling för dig som är skolledare eller skolchef.

Till fokussida
Nyhetskategorier