Jenny Edvardsson: Vikten av läsning

SKOLPORTENS EXPERTPANEL

Jenny Edvardsson, lärare i svenska och historia, om vikten av att vara läsande förebilder och gynna läsningen i skolan och hemmet. 

Jenny Edvardsson

Jenny Edvardsson.

Statens medieråd har nyligen släppt sin rapport om ungdomars medievanor. För mig som brinner för läsning är det ledsam läsning. Allt fler unga läser allt mindre på sin fritid. Endast 11 procent av alla 18-åringar läser dagligen böcker eller tidningar på sin fritid. Det kan jämföras med siffrorna från år 2012, då 27 procent av alla 18-åringar läste dagligen. Det som skrämmer mig mest är att det är allt fler barn och unga som uppger att de aldrig läser på sin fritid (se rapporten Ungar & medier 2019). Samtidigt är det kanske inte så konstigt att vi får dessa siffror. Att läsa är inte längre en del av fritiden, inte hos unga och inte hos vuxna.

Vad ska man då göra när man får ta del av denna statistik? Jag tänker att det är dags att kavla upp ärmarna. Barn och unga gör inte som vi säger. De gör som vi gör. Om vi vill att de ska läsa måste vi börja läsa. Så är det bara. Vi måste vara läsande förebilder. Vi måste prata litteratur och läsning. Vi måste synliggöra att vi läser och vi måste visa intresse för våra barns och/eller elevers läsning. Vi måste också se till att det ges tid till läsning, både i skolan och i hemmet. Det finns inte några genvägar. Ska man bli en god läsare måste man läsa. 

För en del kan det kanske kännas svårt. Var ska jag börja? Vad ska jag göra? Börja i det lilla och det enkla, säger jag då.

  • Läs sådant som du tror kan fånga dina elever. Ha med dig boken till klassrummet. Berätta om den. Låt den cirkulera bland eleverna.
  • Skapa ett bokbord eller en bokhörna i klassrummet, fyll med jämna mellanrum på med böcker som eleverna kan få låna.
  • Ta hjälp av skolans bibliotekarie för att hitta böcker som passar målgruppen. Låt eleverna få vara delaktiga vid inköp av ny litteratur.
  • Läs högt för eleverna. Prata om det lästa. Inför “veckans boktips”, där du eller eleverna får tipsa om en riktigt bra bok.

Det behövs inte så mycket. Om alla gör något för att gynna läsningen kommer vi att få en positiv utveckling. Det är jag säker på!


FAKTA/Jenny Edvardsson 

Jenny Edvardsson är aktuell med boken Läsa och samtala om skönlitteratur – med digitala verktyg (Studentlitteratur). Jenny Edvardsson är lärare i svenska och historia på Wendesgymnasiet i Kristianstad samt förstelärare i svenska/språkutveckling/IKT. Hon har tilldelats ett flertal priser, däribland Svenska Akademiens svensklärarpris år 2017. Hon är även författare till ett flertal fackböcker, och föreläser om bland annat läsning, lässtrategier och språkutvecklande arbete.


SKOLPORTENS EXPERTPANEL består av personer som återkommande utifrån sitt ämnesområde, sin expertis, skriver om en praxisnära fråga: utmaningar som de har stött på i yrkesutövningen och hanterar på olika sätt. Tanken är att erbjuda läsarna inspiration, konkreta råd, exempel och verktyg kring hur de kan arbeta i sin yrkesvardag.


Skolporten nr 4/2019 – nytt nr ute 12 sep!

Tema: Elevhälsa. 

Skolportens forskningsmagasin är nominerat till Publishingpriset 2019 i kategorin tidskrifter/magasin.

Inte redan prenumerant? Missa inte kampanjpriset:

2 nr av Skolporten för prova-på-priset 99 kr!

Du som prenumerant kan läsa magasinet digitalt i App Store eller Google Play eller på din dator! 

Du kan lyssna till Jenny Edvardsson på Skolportens konferens för dig som undervisar i svenska 19-20 mars 2020 i Stockholm:

Konferensen berör bland annat:

  • Likvärdig bedömning av läsförståelse – är det möjligt?
  • Digital kompetens i svenskämnet – vad krävs av dig som lärare?
  • Grammatiska verktyg som utvecklar elevernas texter.
  • Källkritik – så avslöjar du nätets falska påståenden.
  • Strategier för framgångsrik skrivundervisning.
  • Elevernas talspråk som pedagogisk tillgång i svenskundervisningen.
  • Tala med kroppen – genvägar för elevaktiv retorikundervisning.
  • Ökad läslust genom värdeskapande arbetssätt i klassrummet.

Sidan publicerades 2019-09-23 10:11 av Emma Svensson
Sidan uppdaterades 2019-09-25 10:56 av Emma Svensson


Relaterat

Källkritik i fokus, 28 januari i Stockholm

Ämnesövergripande dag för dig som vill fördjupa dig inom källkritik. Ta del av praxisnära föreläsningar om hur man kan avslöja nätets falska påståenden, nyhetsmedias kompetens inom källkritik - är det så bra som man kan förutsätta. Och hur kan du uppdatera din undervisning om källkritik? Välkommen!

Rektor i förskolan, 22 november

Vi fokuserar på din roll som chef och ledare med högaktuella föreläsningar om det pedagogiska ledarskapet och din professionsutveckling. Hur leder du i förändring och hur görs en nulägesanalys? Vi tar avstamp i de frågor som är specifika för förskolans verksamhet, men belyser även ämnen utifrån din yrkesroll som chef över en mångbottnad verksamhet.

Jenny Edvardsson: Boktips till undervisningen!

Jenny Edvardsson, lärare i svenska och historia, tipsar om böcker som passar att läsa och arbeta med tillsammans med eleverna.

Alf Solander: Fuska med tiden?

Alf Solander, rektor för Tumba gymnasium i Botkyrka, samt skoldebattör och författare, om hur man kan komma tillrätta med fuskande medarbetare.

”Nyttan med läxor är långt ifrån självklar”

Att kräva att barn och ungdomar ska lägga stora delar av sin fritid på läxläsning när de redan tillbringat större delen av dagen i skolan, är att spä på den psykiska ohälsa. Att arbeta läxfritt betyder inte att undervisningen är kravlös eller flummig, skriver Pernilla Alm i en replik.

”Vi lärarstudenter måste sätta ned foten och börja ställa krav”

Glömde lärarutbildningen att berätta för dig att 9 av 10 kommuner underfinansierade skolan och välfärden 2018? Vilken tur att jag berättar det för dig nu. För det är något som du som lärarstudent bör veta.

”Hur många skandaler tål friskole-Sverige?”

Ekobrott, extremism och religiösa påtryckningar borde vara främmande företeelser inom svensk skola. Men så är det inte dessvärre. Det är hög tid att göra något åt den saken, skriver Expressen på ledarplats.

DEBATT: Kalabalik i klassrummen – skolvärlden behöver ställa krav på ordning och reda

Skolan måste återgå till att vara en plats för lärande. Den onda cirkel där stökiga elever förstör sin egen framtid, får lärare att inte längre vilja vara lärare och saboterar för de elever som faktiskt vill lära sig. Detta måste brytas och lösningen är enkel, det stavas ordning och reda, skriver MUF Västernorrland.

”Oansvarigt av regeringen att glömma bort vägledningen”

Att vägledningen prioriteras bort är inte bara allvarligt, det är rent av oansvarigt. Studie- och yrkesvägledare förtjänar bättre än att återigen bli svikna av politiken, skriver Åsa Fahlén, Lärarnas Riksförbund.

Reportage: Väck läslusten!

På Lerbergsskolan i Höganäs tränar tvåorna läsförståelse genom att diskutera och fundera. Undervisningens fokus på läsförståelse har gett resultat, tycker läraren Stina Schölander. Läs hela reportaget ur Skolportens magasin här.

Inget vaccin mot hepatit B i Eksjö kommun

Eksjö är en av de kommuner som inte erbjuder vaccin mot hepatit B för elever på vård-och omsorgsprogrammet. Elevhälsochefen anser inte att det behövs eftersom eleverna inte utsätts för någon risk.

Elever i Gällivare får betyg i musik och hemkunskap trots att de inte fått undervisning

Det var vid en tillsyn som Skolinspektionen upptäckte att kommunen inte tillgodoser alla elevers garanterade undervisningstid. Nu kräver Skolinspektionen åtgärder av Gällivare kommun för att rätta till brister i undervisningstid i ämnena musik och hemkunskap.

Jenny Edvardsson: Vikten av läsning

Allt fler unga läser allt mindre på sin fritid. Därför måste vi se till att det ges tid till läsning, både i skolan och i hemmet. Det finns inte några genvägar, skriver Jenny Edvardsson, lärare i svenska och historia.

”Regeringen förstärker skillnader mellan skolor”

Regeringen dubblerar det orättvisa statsbidraget till lärarassistenter och lägger pengar på ett likvärdighetsprogram som ökar skillnaderna mellan skolor. Budgeten för 2020 måste göras om för att inte bryta mot januariöverenskommelsens skrivelse om likvärdighet inom välfärden, skriver Ulla Hamilton, vd Friskolornas riksförbund.    

”Fel att skolor slängs in sist i nya stadsdelar”

Trots att skolan borde vara i fokus, blir den ofta inslängd sist i stadsplaneringen. Detta skapar dåliga förutsättningar för skolorna, inte minst när det gäller att främja barns och ungdomars rörelse och hälsa, skriver Henrik Landelius och Marcus Sandlund, NCC.

”Fysisk skolmiljö spelar roll för lärandet”

Vi behöver inom de närmsta tio åren bygga över 1000 nya skolor och förskolor. Då fordras ny kunskap för att åstadkomma praktiska och ändamålsenliga utbildningsmiljöer för framtidens lärande, skriver Suzanne de Laval, som lett forskningsprojektet Ifous fokuserar: Bygga skola.

Konferenser
Lediga jobb
Alla lediga jobb
Nyhetsbrev
Häng med i nyhetsflödet

Häng med i nyhetsflödet

Vi bevakar ett hundratal nyhetskällor, organisationer och myndigheter varje dag. Prenumerera på våra nyhetsbrev så missar du inga viktiga skolnyheter!

Läs mer
SKOLPORTENS MAGASIN
Nytt nr ute nu!

Nytt nr ute nu!

TEMA: Elevhälsa. Samordningen av elevhälsan ses nu över av Skolverket och Socialstyrelsen. Inte en dag för tidigt, menar forskarna. INTERVJU: Möt Susanne Kjällander, som forskar om digital teknik i förskolan. SPECIAL: 13 sidor om läsning!

Läs mer!
Mest läst senaste veckan

Anna Ekström om kommunernas besparingar: ”Allvarligt”

Utbildningsminister Anna Ekström ser allvarligt på svaren i Ekots enkät som visar att en stor andel av landets kommuner sparar på skolan. Det är ett kommunalt ansvar, men staten kan hjälpa till, säger hon.

”För att lösa lärarbristen måste skolans styrning ändras i grunden”

Ska vi komma till rätta med lärarbristen måste vi ändra skolans styrning i grunden. Det skriver Linnéa Lindquist, rektor för Hammarkullsskolan och initiativtagare till Skolledarupproret.

Utbildningspolitiska ställningstaganden från Sveriges Skolledarförbund

Sveriges Skolledarförbunds medlemmar har djup kunskap om och bred erfarenhet av hur skolan fungerar ur en mängd perspektiv. Följande områden har förbundsstyrelsen valt att lyfta fram som de största utmaningarna för en hög kvalitet i förskolan och skolan i framtiden.

Fortbildning
Källkritik i fokus

Källkritik i fokus

Vilka praktiska verktyg finns till hjälp för att utesluta falsk information? Välkommen till en konferens med fokus på källkritik - 28 januari 2020.

Läs mer om konferensen
Aktuella arbetsgivare
Nyhetskategorier
Utmärkelser

Våga-vara-snäll stipendiet gick till skola

Pelle Stipendiet 2019 gick till Borgmästarskolan i Luleå för att de arbetar med karaktärerna kring Pelle Svanslös och att eleverna då utvecklar en större förståelse för varandras olikheter. På prischecken står det 46 500 kronor.

Susanne Kjällander, forskare vid Stockholms universitet, får Guldäpplejuryns särskilda pris 2019

Juryn för Guldäpplet har utsett Susanne Kjällander, filosofie doktor och lektor vid Stockholms universitet, till mottagare av Guldäpplejuryns särskilda pris 2019.

Skolans kvalitetspris till Edina Muratagic

Edina Muratagic, biträdande rektor på Järvenskolan i Katrineholm , tilldelas 2019 års kvalitetspris från bildningsnämnden. Hon får det för sitt engagerade arbete med att utveckla studiehandledning för nyanlända elever.

Lundaläraren har fler än 3,14 anledningar att jubla

Lundaläraren Martin Nilsson är ny världsrekordhållare i Pi Matrix, det vill säga att minnas decimaler i talet pi ≈ 3,14.

LMK-stiftelsens Medicinpris 2019

Årets Medicinpris tilldelas forskaren Johan Mårtensson. Temat för årets pris är  ”Tvärvetenskap i fokus – möten mellan medicin och humaniora”. Mårtenssons forskning syftar till att utveckla metoder som kan förstå, förklara och förbättra möjligheterna för lärande.

Läs fler
Namn och Nytt

Klart med två nya chefer i Svedala kommun

Kommunstyrelsen har fattat beslut att anställa två nya toppchefer i Svedala kommun. Fredrik Aksell tar över som utbildningschef och Boris Blumenfeld blir ny ekonomi- och utvecklingschef.

På nytt jobb: ”Jag pekar inte med hela handen”

Hon är en prisad dirigent och en erfaren rektor med meriter från flera av Stockholms förortsskolor. Men som ny rektor för Adolf Fredriks musikklasser har Anna Alvring helt nya utmaningar att ta sig an.

Lars Bergström ny vice preses vid KVA

Lars Bergström, professor i teoretisk fysik vid Stockholms universitet, har tillträtt som ny förste vice preses i Kungliga Vetenskapsakademin.

Skolans kvalitetspris till Edina Muratagic

Edina Muratagic, biträdande rektor på Järvenskolan i Katrineholm , tilldelas 2019 års kvalitetspris från bildningsnämnden. Hon får det för sitt engagerade arbete med att utveckla studiehandledning för nyanlända elever.

Lena Gumaelius är utsedd till ny prorektor för Mälardalens högskola

Mälardalens högskola utser Lena Gumaelius till ny prorektor. Lena Gumaelius kommer närmast från ett uppdrag som lektor vid KTH, där hon leder forskningsgruppen ”Ingenjörsutbildningens roll i samhället”.