Jenny Edvardsson: Vikten av läsning

SKOLPORTENS EXPERTPANEL

Jenny Edvardsson, lärare i svenska och historia, om vikten av att vara läsande förebilder och gynna läsningen i skolan och hemmet. 

Jenny Edvardsson

Jenny Edvardsson.

Statens medieråd har nyligen släppt sin rapport om ungdomars medievanor. För mig som brinner för läsning är det ledsam läsning. Allt fler unga läser allt mindre på sin fritid. Endast 11 procent av alla 18-åringar läser dagligen böcker eller tidningar på sin fritid. Det kan jämföras med siffrorna från år 2012, då 27 procent av alla 18-åringar läste dagligen. Det som skrämmer mig mest är att det är allt fler barn och unga som uppger att de aldrig läser på sin fritid (se rapporten Ungar & medier 2019). Samtidigt är det kanske inte så konstigt att vi får dessa siffror. Att läsa är inte längre en del av fritiden, inte hos unga och inte hos vuxna.

Vad ska man då göra när man får ta del av denna statistik? Jag tänker att det är dags att kavla upp ärmarna. Barn och unga gör inte som vi säger. De gör som vi gör. Om vi vill att de ska läsa måste vi börja läsa. Så är det bara. Vi måste vara läsande förebilder. Vi måste prata litteratur och läsning. Vi måste synliggöra att vi läser och vi måste visa intresse för våra barns och/eller elevers läsning. Vi måste också se till att det ges tid till läsning, både i skolan och i hemmet. Det finns inte några genvägar. Ska man bli en god läsare måste man läsa. 

För en del kan det kanske kännas svårt. Var ska jag börja? Vad ska jag göra? Börja i det lilla och det enkla, säger jag då.

  • Läs sådant som du tror kan fånga dina elever. Ha med dig boken till klassrummet. Berätta om den. Låt den cirkulera bland eleverna.
  • Skapa ett bokbord eller en bokhörna i klassrummet, fyll med jämna mellanrum på med böcker som eleverna kan få låna.
  • Ta hjälp av skolans bibliotekarie för att hitta böcker som passar målgruppen. Låt eleverna få vara delaktiga vid inköp av ny litteratur.
  • Läs högt för eleverna. Prata om det lästa. Inför “veckans boktips”, där du eller eleverna får tipsa om en riktigt bra bok.

Det behövs inte så mycket. Om alla gör något för att gynna läsningen kommer vi att få en positiv utveckling. Det är jag säker på!


FAKTA/Jenny Edvardsson 

Jenny Edvardsson är aktuell med boken Läsa och samtala om skönlitteratur – med digitala verktyg (Studentlitteratur). Jenny Edvardsson är lärare i svenska och historia på Wendesgymnasiet i Kristianstad samt förstelärare i svenska/språkutveckling/IKT. Hon har tilldelats ett flertal priser, däribland Svenska Akademiens svensklärarpris år 2017. Hon är även författare till ett flertal fackböcker, och föreläser om bland annat läsning, lässtrategier och språkutvecklande arbete.


SKOLPORTENS EXPERTPANEL består av personer som återkommande utifrån sitt ämnesområde, sin expertis, skriver om en praxisnära fråga: utmaningar som de har stött på i yrkesutövningen och hanterar på olika sätt. Tanken är att erbjuda läsarna inspiration, konkreta råd, exempel och verktyg kring hur de kan arbeta i sin yrkesvardag.


Skolporten nr 5/2019 – nytt nr ute nu!

Skolporten nr 5/2019.

Tema: Fritidshemmet. 

Inte redan prenumerant? Missa inte kampanjpriset:

2 nr av Skolporten för prova-på-priset 99 kr!

Du som prenumerant kan läsa magasinet digitalt i App Store eller Google Play eller på din dator! 

Du kan lyssna till Jenny Edvardsson på Skolportens konferens för dig som undervisar i svenska 19-20 mars 2020 i Stockholm:

Konferensen berör bland annat:

  • Likvärdig bedömning av läsförståelse – är det möjligt?
  • Digital kompetens i svenskämnet – vad krävs av dig som lärare?
  • Grammatiska verktyg som utvecklar elevernas texter.
  • Källkritik – så avslöjar du nätets falska påståenden.
  • Strategier för framgångsrik skrivundervisning.
  • Elevernas talspråk som pedagogisk tillgång i svenskundervisningen.
  • Tala med kroppen – genvägar för elevaktiv retorikundervisning.
  • Ökad läslust genom värdeskapande arbetssätt i klassrummet.

Sidan publicerades 2019-09-23 10:11 av Moa Duvarci Engman
Sidan uppdaterades 2019-11-07 09:51 av Moa Duvarci Engman


Relaterat

Jenny Edvardsson: Boktips till undervisningen!

Jenny Edvardsson, lärare i svenska och historia, tipsar om böcker som passar att läsa och arbeta med tillsammans med eleverna.

Alf Solander: Fuska med tiden?

Alf Solander, rektor för Tumba gymnasium i Botkyrka, samt skoldebattör och författare, om hur man kan komma tillrätta med fuskande medarbetare.

Fusk inom ideell läxhjälp – Skolverket polisanmäler tre organisationer

Skolverket har upptäckt fusk bland ideella läxhjälpsorganisationer som har fått statliga bidrag. Myndigheten har polisanmält tre av dem och kräver att de betalar tillbaka drygt 2,4 miljoner kronor.

Lärarfacken: Över 200 skolor kan stänga på grund av lärarbris

Skyddsstoppen på Nya Raketskolan i Kiruna och Vittangi Skola kanske bara är början – nu varnar lärarfacken att ytterligare över 200 grundskolor i Sverige kan behöva stänga på grund av lärarbrist. ”Det är ett bevis på att dagens system inte fungerar”, säger Johanna Jaara Åstrand, Lärarförbundet.

Skolpsykologen: ”Så hanterar du elevers oro”

Du möter elevers oro bäst genom att bekräfta känslan och inte vifta bort den. Det säger skolpsykologen Anna Yttergård som här ger sina bästa tips till lärare.

Akut lärarbrist stänger skola på obestämd tid – ”Vi lever inte upp till lagens krav”

Lärarbrist och ohållbar arbetsmiljö på Nya Raketskolan i Kiruna gör att över 200 elever får stanna hemma efter huvudskyddsombudets skyddsstopp. Förvaltningschefen stöder fackets agerande: ”Människor ska inte bli sjuka av jobbet.”

Friskola hotas med halv miljon i vite för ”allvarliga brister”

Thoren business school Solna har så stora brister i undervisningen och betygssättningen att Skolinspektionen har gett skolan ett vitesföreläggande på en halv miljon kronor. ”Eleverna får inte den utbildning och undervisningstid som de har rätt till”, säger Maud Karlström, Skolinspektionen.

Ledare: Dra nytta av lärdomarna

Under flyktingvågen år 2015 tog Sveriges skolor och förskolor emot tusentals nyanlända barn, främst från Syrien. Därför har vi nu, när många barn och unga kommer från Ukraina till Sverige, möjlighet att använda oss av de erfarenheter och lärdomar vi fick då. Det konstaterar experter i Skolportens temaartikel om barn på flykt.

Malin jobbar för att skapa likvärdighet i skolan för elever med hörselnedsättning

På Elinebergsskolan i Helsingborg finns Hörselspåret. Det innebär att elever med hörselnedsättning går tillsammans med normalhörande elever i en miljö anpassad för hörselnedsättning. Malin Dahl är audionom på skolan och jobbar med att stötta elever med hörselnedsättning och deras pedagoger.

Ta med nyfikenheten till matbordet

Grönsaker är ofta en utmaning för barn. Det är något som folkhälsopedagogen Sofia Gonzalez Lönnqvist vill ändra på tillsammans med kollegor inom Malmö stad. På Pedagogisk inspiration kommer hon att ge verktyg och kunskap om hur du blir en medforskande pedagog under måltiderna, men även vid sidan av.

Så kan man arbeta med normmedvetenhet i skolan

Läs vår intervju med genusvetaren och etnologen Maria Hulth som ska föreläsa på Skolportens Elevhälsa. Hon kommer att tala om värdegrund och normmedvetenhet.

”Myt att svensk skola är världsunik”

I debatten upprepas ofta att svensk skola är ”världsunik”. Om man jämför OECD-länderna sticker dock inte det svenska skolsystemet ut särskilt mycket, skriver Carl Gustav Pfeiffer, Civilekonom och vice ordförande i MUF Stockholm.

Hon vill sluta prata om friskolornas vinster

Striden om friskolorna har intensifierats under valrörelsen, inte minst på grund av en outtröttligt twittrande rektor i Göteborg. Nu har Linnea Lindquist tagit tjänstledigt för att övertyga politikerna om vad som egentligen är viktigast. Och det är inte vinstfrågan.

Prisad rektor tar sig tid

Rektor Jenny Eriksson är Årets förskolekraft 2022. Bidragande var hennes driv och brinnande önskan att ge både barn och vuxna goda förutsättningar. ”Priset handlar inte om mig, jag skulle aldrig klara det här ensam. Det är teamwork och jag är så stolt över all min personal”, säger hon.

”Det finns en otrolig potential i att arbeta med bildberättande”

Läs vår intervju med Frida Marklund, lektor i pedagogiskt arbete med inriktning mot bild vid Umeå universitet, som ska föreläsa på Skolportens konferens Bild i grundskolan. Hon kommer att tala om bildberättande.

Så använder du ämnesplanerna – gymnasieskola

Den här broschyren tydliggör hur ämnesplanen är uppbyggd, hur ämnesplanens olika delar förhåller sig till varandra och hur det är tänkt att du som lärare ska använda den för att planera och genomföra undervisningen samt sätta betyg. (pdf)

Skolportens konferenser
SKOLPORTENS MAGASIN
TEMA: Barn på flykt
  Skolportens magasin nr 4/2022.

TEMA: Barn på flykt

INTERVJU: Anna Karlefjärd, forskare, intervjuas "Stärk lärarna med friare kurs- och läroplaner så får vi rättvisare betyg!" TEMA: Barn på flykt. Hur tar skolan bäst emot barn som är på flykt från krig eller naturkatastrofer? Forskarna menar att det gäller att ta tillvara på tidigare erfarenheter.

Läs mer och prenumerera här!
SKOLPORTENS DIGITALA KURSER
Forskarintervjuer

Skolporten intervjuar varje år ett hundratal forskare som disputerar inom utbildningsvetenskap och publicerar deras avhandlingar på webben.

Här hittar du alla intervjuer
Fokussida
Fokus förskola

Fokus förskola

Här samlar vi aktuell forskning och nyheter för dig som är verksam i förskolan.

Till fokussida
SKOLPORTENS DIGITALA KURSER
Digitala kurser om lärares tysta kunskap
  Maria Wiman

Digitala kurser om lärares tysta kunskap

Hallå där Maria Wiman, prisbelönt lärare, debattör och författare. Du har snickrat ihop tre av Skolportens digitala kurser.

Läs mer
Fokussida
Lön och karriär

Lön och karriär

Här samlar vi nyheter och forskning om t.ex. lönestatistik och karriärfrågor för dig som är lärare och skolledare.

Till fokussida
Skolportens konferenser
Så kan man arbeta med normmedvetenhet i skolan
  Maria Hulth

Så kan man arbeta med normmedvetenhet i skolan

Läs vår intervju med genusvetaren och etnologen Maria Hulth som ska föreläsa på Skolportens Elevhälsa. Hon kommer att tala om värdegrund och normmedvetenhet.

Läs mer och boka din plats!
Namn och Nytt
Monika Wahlstedt ny rektor för Tärnsjö skola

Monika började sin tjänst som rektor för Tärnsjö skola före midsommar och är egentligen inte ny utan tillbaka i Heby kommun efter sju år.

Ny rektor för Hägerneholms rektorsområde

Daniel Palm är ny rektor för Hägerneholms rektorsområde. Här kan du läsa mer om honom och vad han ser mest fram emot i sin nya roll.

Nya rektorer på Storfors tre skolor

Från och med höstterminen har Storfors tre skolor nya rektorer. ”Det känns som att vi har väldigt bra förutsättningar inför det kommande läsåret med en riktigt god stämning och höga ambitioner”, säger skolchef Annelie Izindre.

Läs fler Namn och Nytt
Annonsera
Vill du synas hos oss?

Vill du synas hos oss?

Skolporten når en bred målgrupp inom skolans värld på webben, i nyhetsbrev, magasin och platsannonssida.

Läs mer
Fokussida
Internationellt

Internationellt

Vi har en omfattande bevakning av skolnyheter från hela världen. Välkommen in!

Till fokussida
Utmärkelser

”Revansch” – därför blev Guldäpplekandidaten lärare

Årets tre finalister är korade. Andreas Enström, är förstelärare i digitalisering på Skapaskolan i Huddinge, Martin Howe, förstelärare på mellanstadiet, Paradisskolan Borlänge och Pernilla Andersson, lärare på ekonomiprogrammet, Eksjö gymnasium. En av dem får Guldäpplet 2022.

Förskolan som vunnit gastronomipris

Diana Roik är inte bara skolledare på Stora Hammars skola i Höllviken. Numer kan hon också lägga till titeln ”Årets gastronomiska rektor 2022” på sitt visitkort.

Vinnarna av “Årets elevhälsoförbättrare” utsedda

Nu är årets vinnare av “Årets Elvevhälsoförbättrare” utsedda. Juryn hade en väldigt svår uppgift att välja en vinnare bland alla bra bidrag som kom in. Årets vinnare blev Åsa Bankert och Malin Jisander Centrala barn- och elevhälsan i Lomma kommun.

Läs fler
Nyhetskategorier