Hoppa till sidinnehåll
Skolportens magasin

Kan rymden öka intresset för stem?

Publicerad:14 april
Moa Duvarci Engman
Skribent:Moa Duvarci Engman
Moa Duvarci Engman.
Foto: Wouter Veenstra


Jag minns när vi fick blåsa upp grislungor med sugrör. Och när mitt och bänkgrannens kemiexperiment ledde till att glasbehållaren exploderade och den rosa vätskan stänkte ända upp i taket. Men hur spännande NO-lektionerna än var i högstadiet blev jag aldrig biolog eller kemist. Vad som hade krävts för att jag skulle ha visat mer intresse för de så kallade stem-ämnena – som naturvetenskap, matematik och teknik – vet jag inte riktigt.

Kanske om jag hade fått träna som en astronaut, eller testa hur gravitationen känns på månen? Att fånga elevers intresse för stem genom rymden är precis vad Jenny Jansson arbetar med i Ludvika kommun. Hon är lärare och rymdambassadör för den europeiska rymdorganisationen Esero Sverige, som vill öka elevers intresse för stem-ämnen och hälsa. I år får till exempel alla elever i grundskolans årskurs 2 delta i ett ämnesöverskridande projekt där de ska konstruera en månbas som också är ett slutet ekosystem. 

Regeringen vill nu öka elevernas intresse för stem-ämnena. Forskarna har olika syn på hur det ska gå till – men att det måste satsas mer på stem är de överens om. Läs mer i senaste numret av Skolporten som har tema stem!

Att skriva upplevs meningsfullt av eleverna när texterna används och fyller en social funktion. Det visar Magnus Jansson i sin avhandling, som nu har valts till Lärarpanelens favorit. Intervjun med Magnus Jansson hittar du här!

Missa inte heller den årliga forskningsbilagan Pedagogisk forskning 2024 som medföljer det här numret av Skolporten. I den presenteras samtliga avhandlingar under det gångna året inom det utbildningsvetenskapliga forskningsområdet. I bilagan finns också intervjuer med forskare vars avhandlingar valts till Lärarpanelens favorit av LärarpanelenHela forskningsbilagan Pedagogisk forskning 2024 läser du alltid utan kostnad eller inloggning i appen ’Skolporten’ (finns där appar finns) – eller på webben här!

Moa Duvarci Engman,
chefredaktör Skolportens magasin

PS: Inte redan prenumerant? Missa inte kampanjpriset:

2 nr för prova-på-priset 99 kr*!

Läs mer och prenumerera på Skolportens magasin här! 

*Endast för nya prenumeranter.

Du får tillgång till hela det digitala arkivet i appen Skolporten!


Skolportens magasin nr 2/2025 – ute nu!

TEMA: Med en ny strategi vill regeringen stärka stem-ämnena. Men hur väcks elevernas intresse?

INTERVJU: Möt Ingrid Pramling Samuelsson, seniorprofessor i förskolepedagogik.

LEDARSKAP: Det är brist på samverkan i specialanpassade verksamheter för elever med npf, visar forskning.

Skolportens magasin

Läs mer

Stockholm

Skolnärvaro

Skolportens fortbildning för dig som på olika sätt arbetar med elevers närvaro i skolan! Delta på plats i Stockholm den 27 mars eller via webbkonferensen 2–30 april. Boka din plats till bästa pris idag!
Läs mer och boka
Åk F–Gy
27 mar 2026

Att möta explosivt beteende i förskolan

Kursen leds av Anna Hellberg Björklund och ger konkreta verktyg för att möta och förebygga explosiva beteenden hos barn i förskolan. Flexibel start, tillgång i 6 månader med avslutande kursintyg. Pris 749 kr ex. moms. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta oss för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Fsk