Karin Berg: Att älska ­räcker inte

”Jag älskar kollegialt lärande”, utbrister utbildningsminister Gustav Fridolin på en film från SETT-mässan tidigare i år. På SKL-konferensen Skolriksdag några veckor senare förekommer inte ett enda anförande som inte nämner kollegialt lärande. Och under våren kom OECD:s åtgärdsprogram, som säger att kollegialt lärande är lösningen på den svenska skolans problem.

”Svenska lärare måste ta ansvar för sitt kollegiala lärande”, hör jag många röster konstatera, och det gör mig bekymrad. Kollegialt lärande i sin bästa form handlar om att förändra kulturen och strukturen i hela skolorganisationen.

Det är inte bara lärarnas ansvar.

Kollegialt lärande är egentligen inget nytt. Systematiserat utvecklingsarbete förekommer inom många olika yrken, och lärare har alltid delat erfarenheter och lärdomar med varandra på eget initiativ. Däremot ska lärare i vår rådande skolkultur vara autonoma i sitt yrkesutövande, och deras arbete har historiskt organiserats så att lärare arbetar ensamma.

Karin Berg.

Karin Berg. Foto: Anna von Brömssen.

När OECD pekar på att vi måste utveckla det kollegiala lärandet på skolorna handlar det om att förändra skolkulturen och skapa ett systematiskt kollegialt lärande om elevens lärande. Det handlar inte om att byta uppgifter med varandra i arbetsrummet eller prata om ordningsproblem i arbetslaget. Det handlar om att skolan kontinuerligt avsätter utvecklingstid och ser till att elevernas progression står i centrum. Om att lärare tillsammans ser vilken effekt undervisningen haft och hur den kan utvecklas vidare.

Den skolkultur vi har sitter i väggarna i hela skolorganisationen och att förändra den är ett arbete vi inte får underskatta eller bara lämpa över på lärarna. Alla som arbetar i och med skolan bär kulturen, och därför har också alla ett ansvar för att delta i förändringsarbetet.

Att släppa in andra för att granska och utvärdera det egna arbetet är inget som görs lättvindigt, oavsett yrkesgrupp. Det krävs en arbetsplats där det är tillåtet att misslyckas och att gruppen arbetar mot ett gemensamt mål. Lika trygga som eleverna måste känna sig i klassrummet, lika trygg måste läraren vara i arbetslaget. Rektor måste skapa strukturen och tryggheten, förvaltningen måste ge rektor förutsättningarna och huvudmännen måste skapa incitamenten. Så enkelt och så svårt.

Jag tror att kollegialt lärande är en huvudnyckel till lösningen på våra skolproblem, men då måste hela skolorganisationen göra sitt.

Det räcker inte att älska kollegialt lärande. Vill vi etablera en kollegialt lärande skolstruktur måste vi alla, du och jag och Gustav Fridolin, börja gå i den riktningen.


Karin Berg är gymnasieläraren som tröttnade på skolpolitiken och ständiga nedskärningar. Hon gjorde en film som visade hur detta skulle påverka hennes elever. Filmen ledde till en tv-debatt med skolministern och ett seminarium i riksdagen.

Vid sidan av arbetet på Schillerska gymnasiet driver hon tankesmedjan Skolsmedjan, som främst arbetar för en likvärdig skola och en lärande skolorganisation. Karin bloggar och twittrar under pseudonymen Fröken Bagare.

Krönikan är publicerad i Skolportens forskningsmagasin nr 3/2015, ute nu.

Läs mer om magasinet här!

Sidan publicerades 2015-10-16 12:31 av Moa Duvarci Engman


Relaterat

Olika syn på den professionella läraren

De skolpolitiska texternas definition av en professionell lärare försvårar för lärarna att verka i enlighet med läraruppdraget, anser lärarna själva. Det visar Larissa Mickwitz avhandling.

Kollegial handledning skapade bättre samarbete

Lill Langelotz forskning visar att kollegial handledning är ett framgångsrikt sätt för att skapa ett bra samarbete mellan lärare, men även mellan lärare och elever. Hennes avhandling kan ge inspiration till hur man organiserar kompetensutveckling utan att ta in experter utifrån.

Unik ledningsgrupp gav bättre arbetsmiljö

När en biträdande rektor slutade och den andre gick i pension föddes idén om att skapa en helt ny ledningsorganisation på Ribbybergsskolan i Haninge. ”När jag kom hit blev jag väldigt imponerad av all kompetens, kreativitet och sprittande inspiration som fanns bland våra pedagoger. Det är det vi tagit vara på nu”, säger Johanna Jozic, sedan tre år tillbaka rektor vid Ribbybergsskolan.

Debatt: ”Vilka elever som får ett F är ett lotteri”

Det finns många länder som har en tydlig gräns för vad som anses vara en godkänd nivå, så det i sig är inte något ovanligt i ett skolsystem. Det finns dock en hel del saker i Sverige som avviker från hur det ser ut i många andra länder och som gör att det är svårt att låta Lotta Edholms uttalanden passera obemärkt förbi, skriver Johan Lindström, f d lärare och skolledare.

Wiman: Hoppas vi får skrik- och gapsjukan

När Sune kommer in på biblioteket drabbas han alltid av skrik- och gapsjukan. Åh vad jag önskar att vi lärare också kunde smittas av detta besynnerliga virus. Vi är alldeles för tysta. Vi måste bli mer som Sune.

Skolministern om friskolekritiken: ”Aldrig fel med kunskap”

Skolminister Lotta Edholm (L) svarar på kritiken mot kopplingarna mellan departementet och friskolorna. ”Jag tycker att det är en väldigt märklig bild att det är farligt att ha kunskaper, farligt att ha kontakter”, säger hon till Läraren.se.

Läraren Maria: Säger hellre upp mig än anmäler papperslösa barn

Lärare kan bli skyldiga att anmäla till myndigheterna om det finns elever som vistas illegalt i landet, om Tidöavtalet som regeringen och Sverigedemokraterna lagt fram blir lag. Fackförbunden är kritiska och läraren Maria Wiman i Huddinge säger hellre upp sig än anmäler ett barn.

”Det behövs mer utrymme att prata om juridik i förskolan”

Läs vår intervju med Maria Refors Legge, jur.dr. som ska föreläsa på Skolportens konferens Rektor i förskolan. Hon kommer att tala om juridik i förskolan.

Duellen: Så vill politikerna förbättra skolan

Lärare bör befrias från tunga administrationsbördor för att kunna koncentrera sig på undervisningen. Det är utbildningsminister Mats Persson (L) och Åsa Westlund (S), talesperson för skolfrågor, överens om.

SVT avslöjar: Lärare på Oneschool global ska inte ifrågasätta att Gud skapade livet

På Plymouthbrödernas skola står Bibelns ord mot läroplanen. Lärare ska inte använda material som ifrågasätter att Gud skapade allt liv eller att äktenskapet endast är mellan man och kvinna. Det visar det hemliga dokument som SVT kan avslöja innehållet i.

Sexualkunskapen i skolan har gjorts om – nu ingår samtycke och porrkritik

Nu ska eleverna i bland annat grundskolan och gymnasiet lära sig om samtycke, jämställdhet och att ha ett kritiskt förhållningssätt till porr. Det är en del av den nya sexualkunskapen som från och med den här terminen heter ”Sexualitet, samtycke och relationer”.

”Universiteten ska inte förbjuda känsliga ord”

Om man ska begripa verkligheten kan inte vissa ord eller teorier vara förbjudna. En tystnads- och utpekandekultur – även kallad cancelkultur – skapar en andefattig och torftig akademisk miljö. Jag ska initiera en granskning för att kartlägga hur utbrett det är, skriver utbildningsminister Mats Persson.

”Vi vuxna bara fortsätter att svika våra barn”

Vad spelar det för roll att jag står i en bildsal och lär eleverna att skapa effektfulla bilder av is och vatten med oljepastell, när Västerhavet är tömt på fisk och permafrosten smälter, skriver bildläraren Matilda Åhall.

Så jobbar du med korsord i undervisningen

Runt om i Sverige sliter nyanlända med att lära sig svenska. På Häggvallskolan på Tjörn är korsordstillverkning en del av pedagogiken. ”Det är väldigt uppskattat och samtidigt ett utmärkt sätt att bygga ordförråd och lära sig synonymer”, säger läraren Ann-Margréth Jonsson.

Nya verktyg hjälper Malmös lärare undervisa om Israel-Palestina

För många lärare är det svårt undervisa om Israel-Palestina och därför har Malmö stad tagit fram hjälpmedel i text och film. Det handlar bland annat om bakgrund, fakta och metoder att använda i klassrummet.

Karin Herlitz om ungas läsning: ”Vi borde vara jätterädda”

Forskning, Pisaundersökningen och Skolinspektionen visar på att många elever inte läser någonting alls om de inte tvingas till det, och att skolan är för dålig på att motverka den trenden. Läraren och författaren Karin Herlitz menar att det krävs konkreta förändringar av huvudmännens prioriteringar, och av lärares förutsättningar.

Skolportens konferenser
SKOLPORTENS MAGASIN
TEMA: Elevhälsa
  Skolportens magasin nr 5/2022.

TEMA: Elevhälsa

INTERVJU: Daniel Willingham, kognitionsforskare och amerikansk professor i psykologi, vill skapa en bättre skola för eleverna via vetenskapliga rön om inlärning och minne till lärare. TEMA: Elevhälsa. Svenska elever mår allt sämre. Samtidigt har likvärdigheten inom elevhälsan minskat. Hur kan skolan arbeta mer förebyggande och främjande med de ungas psykiska hälsa?

Läs mer och prenumerera här!
Skolportens konferenser
”Det behövs mer utrymme att prata om juridik i förskolan”
  Maria Refors Legge

”Det behövs mer utrymme att prata om juridik i förskolan”

Läs vår intervju med Maria Refors Legge, jur.dr. som ska föreläsa på Skolportens konferens Rektor i förskolan. Hon kommer att tala om juridik i förskolan.

Läs mer och boka din plats!
SKOLPORTENS DIGITALA KURSER
Annonsera
Vill du synas hos oss?

Vill du synas hos oss?

Skolporten når en bred målgrupp inom skolans värld på webben, i nyhetsbrev, magasin och platsannonssida.

Läs mer
Forskarintervjuer

Skolporten intervjuar varje år ett hundratal forskare som disputerar inom utbildningsvetenskap och publicerar deras avhandlingar på webben.

Här hittar du alla intervjuer
Namn och Nytt
Sista förbundsmötet – så ser ledningen ut i nya Sveriges Lärare

Det nya fackförbundet för Sveriges lärare tar form. Här är personerna som ska leda det nya förbundet.

Charlotta Blom blir ny chef för UNGA Musik i Syd

Charlotta Blom blir ny chef för UNGA Musik i Syd. Charlotta kommer närmast från tjänsten som VD för Ystads teater och tillträder sin tjänst 1 mars 2023.

Därför sa skolchefen i Arvidsjaur upp sig i protest

Den före detta skolchefen i Arvidsjaur sa upp sig i protest, vilket kommer att kosta kommunen minst 650 000 kronor. Det är de ledande politikerna i kommunstyrelsen som Ola Sonidsson anser saknar respekt för såväl barn- och utbildningsnämnden och honom som anställd.

Läs fler Namn och Nytt
Fokussida
Fokus förskola

Fokus förskola

Här samlar vi aktuell forskning och nyheter för dig som är verksam i förskolan.

Till fokussida
Fokussida
Fokussida för chefer

Fokussida för chefer

Nyheter, rapporter, forskning och utveckling för dig som är skolledare eller skolchef.

Till fokussida
Utmärkelser

Tyresö-förskola får årets Guldhatten!

Priset Guldhatten premierar årets störstainsats för barns språkutveckling – i år går det till förskolan Lek och Lär i Tyresö.

De kan bli ”Årets lärare i fritidshem” 2022

Här är de fyra finalisterna som har chansen att bli ”Årets lärare i fritidshem” 2022. Vinnaren presenteras på Fritidshemmens rikskonferens den 8 december.

”Ungdomarna är vår framtid”

Eleverna är framtiden. Och geografiämnet handlar om vår överlevnad. Katrin Bienzle Arruda, lärare på Globala gymnasiet, vet precis varför hon står i klassrummet varje dag. I våras fick hon pris med kunglig glans.

Läs fler
Fokussida
Internationellt

Internationellt

Vi har en omfattande bevakning av skolnyheter från hela världen. Välkommen in!

Till fokussida
Nyhetskategorier