Dela:

Karin Berg: Den bästa läraren

KRÖNIKA/KARIN BERG

NÄR JAG TÄNKER TILLBAKA på mina gamla lärare är det alltid Sture jag tänker på. Min matte och fysiklärare på gymnasiet, som utan att fråga förstod att mitt intresse för just matte och fysik var minimalt. Sture, som alltid kunde skoja och därmed mildra min upplevelse av matematikens abstrakta meningslöshet.

Sture, som till och med när jag fuskat och skrivit ner formelvarianter i min formelsamling, mötte det med glimten i ögat.

Karin Berg

Karin Berg. Foto: Anna von Brömssen.

Det är mer än en gång jag skickat en tacksamhetens tanke till Sture. Han kunde se mitt 17-åriga jag för vad det var. Tog mig och min tonårsfrustration på allvar och mötte mig precis där. Oavsett hur arg och frustrerad jag var fanns alltid ett leende och den där glimten i ögat.

Lärares relation till sina elever har länge varit ett obeforskat område. Det är först på senare år som man inom forskningen kunnat visa att relationen mellan lärare och elev avspeglar sig i elevens lärande. När elever ska beskriva en bra lärare är det en god och respektfull relation de beskriver, i första hand. Men vi lärare behöver bli bättre på att konkretisera exakt vad det är som skapar en god lärande relation.

För det är svårt. Jag minns mina första år som lärare när jag försökte finnas till för exakt allt och alla. När alla mina elevers problem kanaliserades genom mig. Jag minns tröttheten och hur lärandet i stället kom att handla om deras mående.

Sen minns jag perioden då jag, för att överleva, höll mina elever på avstånd och bara fokuserade på exakt det vi skulle lära oss för stunden. Hur tråkigt det var och hur ytligt lärandet blev.

Jag har landat i nåt slags mellanting. Resan till mitt förhållningssätt har krävt mer än ett samtal med erfarna och kloka kollegor. Länge hade vi inte strukturerat vårt kollegiala lärande på skolan där jag arbetar. Och nu när vi arbetar kollegialt handlar den mesta av utvecklingen om olika metoder och bedömningar – inte om relationer.

Samtalen om hur vi förhåller oss till våra elever är betydligt mer informella. Det hoppas jag ändras i framtiden. För relationen spelar roll. Det vittnar eleverna om, och det bekräftas av forskningen.

I dag vet jag att på samma sätt som jag måste vara förtrogen med läroplanen måste jag vara förtrogen med mina elever. Men vår relation ska utgå från det vi ska lära oss. Jag är deras svensklärare, och det är ändå med det de ska förknippa mig. De gånger när jag lyckas skapa den lärande relationen, det är då lärandet blir på allvar och på djupet, och det är då jag kan få vem som helst att läsa Therese Raquin.

Precis som Sture. För trots att den naturvetenskapliga matematiken var så in i döden abstrakt, tråkig och emellanåt absolut obegriplig fick Sture mig att vilja fortsätta att försöka. Och han förlorade aldrig någonsin sin tro på mig. I alla fall lät han mig aldrig märka det.

Fakta/

Karin Berg är gymnasielärare på Schillerska gymnasiet i Göteborg. Hon driver även tankesmedjan Skolsmedjan, som arbetar för en likvärdig skola och en lärande skolorganisation. Karin bloggar och twittrar under pseudonymen Fröken Bagare


>>>Artikeln är tidigare publicerad i Skolportens forskningsmagasin nr 4 2016, beställ ditt ex här eller köp ditt digitala ex i App Store eller Google Play!

Nytt nr av Skolportens forskningsmagasin ute nu! Tema: Nyanlända. Så blir det flerspråkiga klassrummet en tillgång för alla elever.

Inte redan prenumerant? Missa inte kampanjpriset:

2 nr av Skolporten för prova-på-priset 99 kr!

6 nr (helår) av Skolporten för endast 349 kr!

PRENUMERERA HÄR!

Erbjudandet gäller till 31 oktober 2016 och för nya prenumeranter.

Sidan publicerades 2016-09-12 14:56 av Moa Duvarci Engman


Relaterat

Kriget födde värdegrund

Svenska lärare stod stadigt fast vid sina demokratiska ideal gentemot Tyskland under andra världskriget. Det visar Per Höjebergs avhandling, som valts ut som Skolportens favorit av lärarpanelen.

Mötet är det viktiga

Ann-Louise Ljungblad har forskat om relationen mellan lärare och deras elever. Nu har Skolportens lärarpanel valt ut hennes avhandling som Skolportens favorit.

Podcast: Varför har vi så mycket konflikter i förskolan?

Vi upplever att det är många konflikter mellan oss kollegor i förskolan. Varför bråkar vi så mycket? örskollärarna Fredrik Kahn, Linda Johansson och Eva Lindström berättar om några av alla bråk de haft med kollegor genom åren. (webb-radio)

Skärpt brottskontroll inför högskoleutbildningar

Sökande till vissa yrkesutbildningar måste, för att antas, kunna styrka genom belastningsregistret att de inte gjort sig skyldiga till allvarligare brott. Det är förslaget i en utredning som presenterats idag för regeringen.

”Friskolor segregerar sönder det svenska skolsystemet”

Staten kör med dubbla regelverk – ett för kommuner som säger att skolan ska vara likvärdig och ett annat för fristående skolor som låter dem tjäna pengar på att motverka likvärdigheten, skriver skoldebattören Sten Svensson.

”Så kan Moderaterna ta ledartröjan i skolpolitiken”

Av allt att döma kommer en diskussion om friskolornas villkor att bli en viktig valfråga. Vår nya undersökning visar att endast var fjärde moderatväljare stöder det egna partiets skolpolitik. Det borde fungera som en larmsignal till partiledningen, skriver Åsa Fahlén, Lärarnas Riksförbund.

”Stödmaterialet var aldrig avsett att användas i undervisning med elever”

Syftet med fallbeskrivningen och reflektionsfrågorna var att lärare tillsammans med sina lärarkollegor ska diskutera och reflektera över svåra situationer som kan uppstå i klassrummen och olika metoder för att hantera det, skriver Kjell Hedwall, Skolverket.

5 steg för att bli en bra mentor – Wiman tipsar

Fullsmockade scheman och stress sätter ofta käppar i hjulet och gör att rutinerade lärare inte hinner hjälpa nyexade lärare så mycket som de kanske skulle vilja. Här är skolledarens roll viktig, påpekar Maria Wiman:  

Kommunen: Språkförskola från tre års ålder: ”Chock”

För att få fler barn att lära sig det svenska språket vill nu Halmstads kommun undersöka möjligheten för obligatorisk språkförskola.Det ska gälla från tre års ålder och pågå cirka 15 timmar i veckan. ”Möter man inte svenskan på förskolan eller i sitt hem blir det en chock för barnen när de börjar skolan,” säger Lovisa Aldrin (L), ordförande i barn- och ungdomsnämnden, till Hallandsposten.

Idrottslärarens tips: Så kan barn röra på sig mer i skolan

Studier visar att sju av tio ungdomar rör på sig för lite, det vill säga mindre än de 60 minuter per dag som rekommenderas. Men på Bäckskolan i Kisa så lär man tidigt eleverna att röra på sig under skoldagen.

Lärare straffas – kallade elever för åsnor

Läraren tog inte flickor i hand och pratade inte med elever som han hade konflikter med. Han kallade elever för ”åsnor” och ”dumma i huvudet”. Nu fråntas han sin lärarlegitimation, rapporterar Eskilstuna-Kuriren.

Wiman: Utsatta lärare biter ihop och tänker på eleverna

Skammen över att man som lärare blir utsatt av elever skojar man inte bort. Jag tror att det ligger en arbetsheder djupt rotad i våra lärarsjälar.

Vivianas kritik efter larm om rasism på skola: ”Barn far illa”

Flera elever på en skola i Ronneby beskriver enligt en rapport av Skolinspektionen att de får utstå glåpord för sin hudfärg. Efteråt har det avfärdats av föräldrar som ”barn som retar varandra”. Föreläsaren Viviana Eliasson är starkt kritisk och uppmanar alla att ta ansvar för rasismen.  

Hot och våld mot lärare togs upp i riksdagen

Lärarförbundets nya rapport, som visar de dystra siffrorna att varannan lärare i de lägre årskurserna utsatts för hot och våld på jobbet, togs upp i riksdagen under torsdagen.

Skolan där eleverna får sovmorgon

Börja halv tio? Fyra dagar i veckan? Kunskapsskolans ­högstadieelever i Örebro har gjort det – i över fem år. Både de själva och lärarna är påfallande nöjda. ”Vi har fått piggare och mer studiemotiverade elever”, säger rektorn Mats Barlow.

Skolor stressar igenom kartläggningen i f-klass

Ett syfte med kartläggningen av eleverna i början av förskoleklass är att den ska vara en del av undervisningen. Men alla lärare får inte den tid som krävs för att hinna göra ett tillräckligt bra jobb, visar Skolverkets uppföljning.

Skolportens konferenser
SKOLPORTENS MAGASIN
Nytt nr ute 25 oktober!

Nytt nr ute 25 oktober!

INTERVJU: Inti Chavez Perez tog steget från journalist till sexualupplysare och jämställdhetsexpert. Han lovordar läroplanens nya tydlighet i kunskapsområdet sexualitet, samtycke och relationer.

Läs mer!
Forskarintervjuer

Skolporten intervjuar varje år ett hundratal forskare som disputerar inom utbildningsvetenskap och publicerar deras avhandlingar på webben.

Här hittar du alla intervjuer
SKOLPORTENS DIGITALA KURSER
Fokussida
Internationellt

Internationellt

Vi har en omfattande bevakning av skolnyheter från hela världen. Välkommen in!

Till fokussida
Namn och Nytt
Ny rektor på Bernadottegymnasiet

Magnus Odung blir ny rektor på Bernadottegymnasiet. Han kommer närmast från fristående NTI-gymnasiet i Stockholm.

Mona Fallenhag ny rektor på Drottning Blanka Kungsbacka

Den 1 november tillträder Mona Fallenhag tjänsten som ny rektor för Drottning Blankas Gymnasieskola i Kungsbacka. Skolan, som firar 25 år i år, får därmed en rektor med gedigen erfarenhet från skolans värld.

Alice Teodorescu Måwe blir chef för samhällskontakter på AcadeMedia

Alice Teodorescu Måwe blir chef för samhällskontakter på AcadeMedia.

Läs fler Namn och Nytt
Skolportens konferenser
Hur kan rektor bli en bättre kommunikatör?
  Serena Mon de Vienne.

Hur kan rektor bli en bättre kommunikatör?

Hallå där, Serena Mon de Vienne, retoriker, samtalsexpert och författare, som ska tala om vad rektorer kan göra för att bli bättre i sin kommunikation på Skolportens konferens Rektor i fokus.

Läs mer
Fokussida
Lön och karriär

Lön och karriär

Här samlar vi nyheter och forskning om t.ex. lönestatistik och karriärfrågor för dig som är lärare och skolledare.

Till fokussida
Annonsera
Vill du synas hos oss?

Vill du synas hos oss?

Skolporten når en bred målgrupp inom skolans värld på webben, i nyhetsbrev, magasin och platsannonssida.

Läs mer
Utmärkelser

De är årets vinnare av Läromedelsförfattarnas pris

Nu presenteras samtliga vinnare av Läromedelsförfattarnas pris 2021 – Sveriges tyngsta pris för författare av läromedel och kurslitteratur. ”Detta är författare som gjort en enorm insats på sina respektive områden”, säger Frida Engman, Läromedelsförfattarna.

Lärare prisade av utbildningsministern

Fyra lärare och skolor i Sverige har tilldelats EU-kommissionens nya europeiska pris för innovativ undervisning. Utbildningsminister Anna Ekström delade tisdagen den 19 oktober ut priserna vid en ceremoni i UHR:s lokaler i Solna.

WorldSkills Sweden korar Årets Yrkeslärare 2021

Under Yrkesutbildningsveckan prisas Årets Yrkeslärare 2021, en nationell utmärkelse som årligen tilldelas en kvinna och en man. De lyckliga vinnarna är Lars-Ove Larsson, Bygg- och anläggningslärare på Kunskapskällan i Herrljunga, och Katarina Brinte, yrkeslärare på Hotell- och turismprogrammet på Malmö Fria Läroverk.

Läs fler
Skolportens digitala kurser
Viktigt att förstå orsak till talrädsla
  Klara Härgestam

Viktigt att förstå orsak till talrädsla

Att vara rädd för att tala inför grupp är helt rimligt, till och med naturligt. Det säger Klara Härgestam, retoriker och kursledare för Skolportens digitala kurs ”Trygga talare i svenska”.

Läs mer
Fokussida
Fokus förskola

Fokus förskola

Här samlar vi aktuell forskning och nyheter för dig som är verksam i förskolan.

Till fokussida
Nyhetskategorier