Karin Berg: Motivationen som försvann

Karin Berg

Karin Berg. Foto: Anna von Brömssen.

NÄR VI VÅREN år 2020 för första gången hänvisades till distansundervisning hände många olika saker som vi från första början inte hade räknat med. Att distansundervisningen så drastiskt skulle påverka elevernas motivation är en av alla dessa saker. Som skola stod vi ganska handlingsförlamade och tittade på när elevernas motivation nästan bokstavligt rann ur dem. Vi visste ju att lärande och motivation på ett eller annat sätt hänger ihop. Samtidigt blev det tydligt att min och mina kollegors kunskap om hur motivation faktiskt fungerar är ganska liten.

Begreppet motivation är omtvistat och ett allt annat än enkelt begrepp. Inom skolan har vi länge pratat om inre och yttre motivation. Den yttre motivationen handlar om att vi gör saker för att få eller uppnå något annat mål: pengar, höga betyg, eller ära och socialt anseende. Den inre motivationens mål är i stället själva kunskapen i sig – man drivs av ett intresse av att kunna det som lärs ut. Dock visar motivationsforskningen att det sällan är så enkelt som att det går att dela upp motivationen i två separata delar.

ATT FÖRSÖKA FÖRSTÅ varför mina elever inte längre känner sig motiverade har blivit som en gåta för mig att lösa. Jag har letat i professor Victor Vrooms förväntansteori, som redan år 1964 lyfte vikten av höga förväntningar på eleven, att eleverna tror på sig själva och har de verktyg som krävs för att uppnå målet. Men också att relationen mellan värdet på insatsens resultat och insatsens uppoffring är i balans.

Även i den banbrytande psykologen B. F. Skinners behavioristiska belöningsmodell har jag försökt hitta svaren på varför elevernas motivation tryter. För att sedan landa i den psykologiska makroteori som på svenska skulle kunna kallas ”självbestämmandeteorin” (Self-determination theory).

Denna teori, som utvecklats mycket under 2000-talet, försöker förstå hur individ- och miljöfrågor främjar eller hämmar olika beteenden, och har slagit fast att människan inte nödvändigtvis motiveras av belöningar, utan av sin sociala kontext. Skolan som socialt sammanhang är troligen en betydande motor för elevernas motivation och kanske helt avgörande för skolframgången. Distansundervisningens omotiverade elever signalerar det, men i dagsläget har vi mer frågor än svar.

MÅNGA ANSER ATT det är fult att prata om att stimulera elevernas motivation. I stället borde eleverna inte känna efter så mycket, utan bara göra sina uppgifter. Jag tror att efter detta pandemityngda år kommer samtalet om motivationen och skolan att tas på ett annat allvar. För nu vet vi hur svårt det är att lära utan den.

När vi återgår till en mer normal verklighet hoppas jag att vi på ett nytt sätt ser skolans sociala interaktion som en av huvudnycklarna till elevernas motivation och aldrig någonsin igen glömmer bort vikten av att lära tillsammans. Vi behöver bättre förstå vad det är i den sociala kontexten som driver lärandet framåt. Det är bara en av många dörrar jag ser fram emot att öppna i jakten på den försvunna motivationen.

Karin Berg är gymnasielärare på Schillerska gymnasiet i Göteborg. Hon gör även podden Skolsverige tillsammans med läraren Jacob Möllstam, och bloggar och twittrar under pseudonymen Fröken Bagare.


Artikeln är publicerad i Skolportens forskningsmagasin nr 3 2021.

Skolporten nr 3/2021 – ute nu!

Tema: Vuxenutbildning

Inte redan prenumerant? Missa inte kampanjpriset:

2 nr av Skolporten för prova-på-priset 99 kr!

 

Prenumeranter läser hela arkivet utan kostnad! 

Sök på ’Skolporten’ i App Store eller Google Play

Sidan publicerades 2021-05-26 10:06 av Moa Duvarci Engman


Relaterat

Vuxenutbildning Webbkonferens

Konferensen riktar sig till dig som är lärare eller rektor inom vuxenutbildningen. Ta bl.a. del av föreläsningar om tydliggörande pedagogik, estetiska lärprocesser samt språkutvecklande arbetssätt - i mötet med vuxna elever.

Svenska som andraspråk Webbkonferens

Ta del av sju föreläsningar om bland annat lässtrategier, genrepedagogik och organisationen av sva-ämnet utifrån de nya kursplanerna. Välj om du vill delta i Göteborg eller på webbkonferensen med samma innehåll. Föreläsningarna riktar sig till lärare i grundskola och gymnasium.

Karin Berg: Bortsorterade barn och möjligheter

Om vi vill att skolan ska verka kompensatoriskt måste vi sluta upp med att från ung ålder sortera barn efter tidigt visade förmågor, skriver Skolportens krönikör Karin Berg.

Karin Berg: Utbildningsskulden som ingen talar om

Pandemin slår hårt mot våra elevers utbildning. Distansundervisningen är, så som den är utformad, nöd-undervisning, och skolans verksamhet är satt under extrem press. Det skriver Skolportens krönikör Karin Berg.

Ny digital kurs med Klara Härgestam – Trygga talare i svenska!

I den här kursen får du effektiva verktyg och gott om konkreta övningar som stärker elevernas retoriska förmåga och skapar mod och lust att vilja tala. Du får kunskap om hur eleverna blir tryggare i gruppen, i sig själva och i värderingen av sin prestation vid muntliga framföranden. Kursintyg ingår!

Ny digital kurs med Pär Sahlin! Cirkelmodellen – introduktion

Hur arbetar du med att stötta elevernas skrivande av olika texttyper? I kursen Cirkelmodellen kan du arbeta praktiskt med genrepedagogiskt skrivande utifrån modelltexter. I film och text presenterar Pär Sahlin information, mallar och konkreta uppgifter för din undervisning. Med flexibel start och tydligt upplägg kan du studera, repetera och testa i klassrummet. Kursintyg ingår!

En tillgänglig högskola, livslångt lärande och ett nytt omställningsstudiestöd

Den högre utbildningen ska vara tillgänglig i hela landet och för personer i olika livsfaser och med olika behov. Dessutom har studiemedlet anpassats för att fler ska ha möjlighet att studera mitt i livet.

Anna Ekström (S): Kötiden är orättvis och segregerande

Centerpartiet öppnar för förändring av kösystemet till friskolor – men att slopa det helt är inte aktuellt. ”Det är synd att man inte går hela vägen och säger nej till köer,” säger Anna Ekström (S) i en debatt med SD:s Patrick Reslow i SVT:s Agenda.  

SVT:s intervju stoppades av Uppsala kommun

Mitt under en pågående intervju med SVT ringer kommunen och kräver att rektorn som intervjuas bryter. ”Jag tar allvarligt på incidenten,” säger Marta Tiberg som är kommunikationsdirektör på Uppsala kommun och chef för kommunikatören som ringde.

Eva-Lotta Hultén: Riktig skoldemokrati behövs nu

Samhället ropar efter människor med demokratiska värderingar. För det krävs lärare som visar verkligt intresse för sina elever och en skola där barn och unga är delaktiga i beslutsprocesser och utvecklar ansvarskänsla, skriver Eva-Lotta Hultén, journalist och författare.

Rektor JO-anmäld – jämförde muslimska pappor med talibaner

En rektor i Eskilstuna har blivit anmäld till Justitieombudsmannen för ett inlägg på sociala medier. Rektorn skrev att hon ser allt fler muslimska flickor i skolan med heltäckande klädsel och hon är orolig för deras frihet.

Regeringens besked: Elever från tolv år får vaccineras

Barn mellan 12 och 15 år ska erbjudas vaccin mot Covid-19 från och med början av november. ”Vi ser skolan som den bästa platsen för vaccinationerna”, säger Folkhälsomyndighetens generaldirektör Johan Carlsson.

”Vi genomför vår plan för en tryggare skola”

Med regeringens kommande reformer skapas bättre förutsättningar för att alla skolor är trygga och varje elev får studiero, skriver Anna Ekström (S), i en replik.

”Nu är det dags att politiker tar reda på hur vi mår”

För att kunna vara en pelare i stormen för våra elever måste det med all tydlighet framgå att vi inte kan vara allt och inte hela tiden. Alla frågor och bekymmer får inte delegeras ner till arbetslag och individuella lärare, skriver gymnasieläraren Linda Bönström.

Samtal pågår om en ny organisering

Större inflytande, ökad facklig styrka och stärkt medlemsnytta. Med det syftet som grund, antog Sveriges Skolledarförbund, LR och Lärarförbundet i juni en avsiktsförklaring om att bilda en ny organisering för landets skolledare och lärare.

Små skolor skapar stort engagemang

Små skolor i glesbygd brottas med problem som brist på behöriga lärare, svårigheter att hitta vikarier och höga lokalkostnader. Samtidigt skulle skolnedläggningar medföra längre pendlingsavstånd redan för väldigt små skolbarn. Victoria Tjernlund är rektor för två skolor i Strömsunds kommun.

Skolportens konferenser
SKOLPORTENS MAGASIN
Nytt nr ute nu!

Nytt nr ute nu!

INTERVJU: Inkluderingen har gått för långt, ropar röster i skoldebatten. Tvärtom, menar MARA WESTLING ALLODI, professor i specialpedagogik. Inkludering är viktig för demokratin – och vi har inte ens börjat.

Läs mer!
Skolportens konferenser
Digitala verktyg i särskolans läs- och skrivundervisning
  Jenny Samuelsson, logoped och doktorand

Digitala verktyg i särskolans läs- och skrivundervisning

Hallå där Jenny Samuelsson, logoped på DART och doktorand vid Göteborgs universitet, som ska tala om digitala verktyg i särskolans läsundervisning på Skolportens konferens Grund- och gymnasiesärskolan.

Läs mer
Forskarintervjuer

Skolporten intervjuar varje år ett hundratal forskare som disputerar inom utbildningsvetenskap och publicerar deras avhandlingar på webben.

Här hittar du alla intervjuer
SKOLPORTENS DIGITALA KURSER
Fokussida
Internationellt

Internationellt

Vi har en omfattande bevakning av skolnyheter från hela världen. Välkommen in!

Till fokussida
Namn och Nytt
Henrik Pettersson är ny rektor på Rudbeckianska gymnasiet

Henrik Pettersson är sedan 1 augusti ny rektor på Rudbeckianska gymnasiet i Västerås kommun.

Theres är ny rektor för Molla skola och Mörlandaskolan

Sedan 5 augusti är Theres Doczi ny rektor för grundskolorna Molla skola och Mörlandaskolan. Theres kommer närmast från en lärartjänst i Borås stad.

Jenny Walldén – ny rektor på Lindbladskolan

Jenny Walldén är ny rektor på Lindbladskolan 4-6 i Vårgårda kommun.

Läs fler Namn och Nytt
Fokussida
Lön och karriär

Lön och karriär

Här samlar vi nyheter och forskning om t.ex. lönestatistik och karriärfrågor för dig som är lärare och skolledare.

Till fokussida
Annonsera
Vill du synas hos oss?

Vill du synas hos oss?

Skolporten når en bred målgrupp inom skolans värld på webben, i nyhetsbrev, magasin och platsannonssida.

Läs mer
Utmärkelser

Stort europeiskt innovationpris till Piteå-förskola

Förskolor i Piteå och Kramfors finns bland pristagarna när EU-kommissionens nya europeiska lärarpris för innovativ undervisning delas ut för första gången.

Västeråslärare tog hem EU-pris – byggde drönare med eleverna

Läraren Juan Bergdahl på Hahrska gymnasiet i Västerås är en av vinnarna av EU-kommissionens nya europeiska lärarpris för innovativ undervisning.

Isabella och Benjamin är Sveriges bästa kockelever

Det råder segerglädje på Dackeskolan i Mjölby efter att två av skolans kockelever vunnit den tunga bemärkelsen ”Årets kockelever 2021”. Isabella Winkler och Benjamin Hellström vann tävlingen på måndagen efter att ha imponerat med två rätter på lök och äpple.

Läs fler
Skolportens digitala kurser
Viktigt att förstå orsak till talrädsla
  Klara Härgestam

Viktigt att förstå orsak till talrädsla

Att vara rädd för att tala inför grupp är helt rimligt, till och med naturligt. Det säger Klara Härgestam, retoriker och kursledare för Skolportens digitala kurs ”Trygga talare i svenska”.

Läs mer
Fokussida
Fokus förskola

Fokus förskola

Här samlar vi aktuell forskning och nyheter för dig som är verksam i förskolan.

Till fokussida
Nyhetskategorier