Karin Berg: Motivationen som försvann

Karin Berg

Karin Berg. Foto: Anna von Brömssen.

NÄR VI VÅREN år 2020 för första gången hänvisades till distansundervisning hände många olika saker som vi från första början inte hade räknat med. Att distansundervisningen så drastiskt skulle påverka elevernas motivation är en av alla dessa saker. Som skola stod vi ganska handlingsförlamade och tittade på när elevernas motivation nästan bokstavligt rann ur dem. Vi visste ju att lärande och motivation på ett eller annat sätt hänger ihop. Samtidigt blev det tydligt att min och mina kollegors kunskap om hur motivation faktiskt fungerar är ganska liten.

Begreppet motivation är omtvistat och ett allt annat än enkelt begrepp. Inom skolan har vi länge pratat om inre och yttre motivation. Den yttre motivationen handlar om att vi gör saker för att få eller uppnå något annat mål: pengar, höga betyg, eller ära och socialt anseende. Den inre motivationens mål är i stället själva kunskapen i sig – man drivs av ett intresse av att kunna det som lärs ut. Dock visar motivationsforskningen att det sällan är så enkelt som att det går att dela upp motivationen i två separata delar.

ATT FÖRSÖKA FÖRSTÅ varför mina elever inte längre känner sig motiverade har blivit som en gåta för mig att lösa. Jag har letat i professor Victor Vrooms förväntansteori, som redan år 1964 lyfte vikten av höga förväntningar på eleven, att eleverna tror på sig själva och har de verktyg som krävs för att uppnå målet. Men också att relationen mellan värdet på insatsens resultat och insatsens uppoffring är i balans.

Även i den banbrytande psykologen B. F. Skinners behavioristiska belöningsmodell har jag försökt hitta svaren på varför elevernas motivation tryter. För att sedan landa i den psykologiska makroteori som på svenska skulle kunna kallas ”självbestämmandeteorin” (Self-determination theory).

Denna teori, som utvecklats mycket under 2000-talet, försöker förstå hur individ- och miljöfrågor främjar eller hämmar olika beteenden, och har slagit fast att människan inte nödvändigtvis motiveras av belöningar, utan av sin sociala kontext. Skolan som socialt sammanhang är troligen en betydande motor för elevernas motivation och kanske helt avgörande för skolframgången. Distansundervisningens omotiverade elever signalerar det, men i dagsläget har vi mer frågor än svar.

MÅNGA ANSER ATT det är fult att prata om att stimulera elevernas motivation. I stället borde eleverna inte känna efter så mycket, utan bara göra sina uppgifter. Jag tror att efter detta pandemityngda år kommer samtalet om motivationen och skolan att tas på ett annat allvar. För nu vet vi hur svårt det är att lära utan den.

När vi återgår till en mer normal verklighet hoppas jag att vi på ett nytt sätt ser skolans sociala interaktion som en av huvudnycklarna till elevernas motivation och aldrig någonsin igen glömmer bort vikten av att lära tillsammans. Vi behöver bättre förstå vad det är i den sociala kontexten som driver lärandet framåt. Det är bara en av många dörrar jag ser fram emot att öppna i jakten på den försvunna motivationen.

Karin Berg är gymnasielärare på Schillerska gymnasiet i Göteborg. Hon gör även podden Skolsverige tillsammans med läraren Jacob Möllstam, och bloggar och twittrar under pseudonymen Fröken Bagare.


Artikeln är publicerad i Skolportens forskningsmagasin nr 3 2021.

Skolporten nr 3/2021 – ute nu!

Tema: Vuxenutbildning

Inte redan prenumerant? Missa inte kampanjpriset:

2 nr av Skolporten för prova-på-priset 99 kr!

 

Prenumeranter läser hela arkivet utan kostnad! 

Sök på ’Skolporten’ i App Store eller Google Play

Sidan publicerades 2021-05-26 10:06 av Moa Duvarci Engman


Relaterat

Karin Berg: Bortsorterade barn och möjligheter

Om vi vill att skolan ska verka kompensatoriskt måste vi sluta upp med att från ung ålder sortera barn efter tidigt visade förmågor, skriver Skolportens krönikör Karin Berg.

Karin Berg: Utbildningsskulden som ingen talar om

Pandemin slår hårt mot våra elevers utbildning. Distansundervisningen är, så som den är utformad, nöd-undervisning, och skolans verksamhet är satt under extrem press. Det skriver Skolportens krönikör Karin Berg.

Digital kurs med Klara Härgestam – Trygga talare i svenska!

I den här kursen får du effektiva verktyg och gott om konkreta övningar som stärker elevernas retoriska förmåga och skapar mod och lust att vilja tala. Du får kunskap om hur eleverna blir tryggare i gruppen, i sig själva och i värderingen av sin prestation vid muntliga framföranden. Flexibel start och tydligt upplägg. Pris 996 kr ex. moms. Kursintyg ingår!

Digital kurs med Pär Sahlin – Cirkelmodellen!

Hur arbetar du med att stötta elevernas skrivande av olika texttyper? I kursen Cirkelmodellen kan du arbeta praktiskt med genrepedagogiskt skrivande utifrån modelltexter. I film och text presenterar Pär Sahlin information, mallar och konkreta uppgifter för din undervisning. Flexibel start och tydligt upplägg. Pris 996 kr ex. moms. Kursintyg ingår!

Så kan förskolan stötta barn på flykt

Läs vår intervju med Erica Mattelin, leg. psykolog och doktorand på Barnafrid, Linköpings universitet, som ska föreläsa på Skolportens konferens Specialpedagogik i förskolan. Hon kommer att tala om hur förskolan kan stötta flyktingbarn.

”Det viktigaste är att eleverna läser längre texter”

Läs vår intervju med Ulf Fredriksson, docent i pedagogik, som ska föreläsa på Skolportens konferens Svenska för låg- och mellanstadiet. Han kommer att tala om svenska elevers läsutveckling.

Podcast: Så fungerar TMO, traumamedveten omsorg

Lyssna på ett nytt avsnitt av vår podd. I den här tredje delen med fokus på traumamedveten omsorg, TMO, får du höra om hur Praktiska gymnasiet i Kristianstad arbetar med förhållningssätt och metoder efter att hela kollegiet har fått utbildning i traumamedveten omsorg. (webb-radio)

Hur kan man motverka kunskapsmotstånd?

Läs vår intervju med Åsa Wikforss, professor i teoretisk filosofi, som ska föreläsa på Skolportens konferens Källkritik. Hon kommer att tala om kunskapsmotstånd.

Arbetsmiljö, biträdande rektors roll och omsättningen valfrågor för skolledarna

Sveriges Skolledarförbund presenterade redan början av året sin valplattform med titeln Valets viktigaste frågor – för ledarskap i förskola och skola. Här kan du läsa den.

Så kan spansklärare öka elevernas pragmatiska och interkulturella kompetens

Läs vår intervju med Jenny Morales Ruíz, doktorand i spanska, som ska föreläsa på Skolportens konferens Spanska. Hon kommer att tala om hur man kan öka elevernas pragmatiska och interkulturella kompetens i spanska.

”Rätt tänkt om religiösa friskolor”

Föräldrar har rätt att fostra sina barn i enlighet med sina värderingar och uppfattningar. Därför måste religiösa friskolor kunna finnas för barn till föräldrar som vill välja dem. En enkel och självklar princip? skriver Jesper Sahlin på ledarplats.

”Bild av behoven viktigt när Specialpedagogiska skolmyndigheten ger stöd”

Genom rådgivning och kurser bidrar vi med kunskap om pedagogiska konsekvenser av funktionsnedsättning och hur de påverkar barn, unga och vuxnas lärande, skriver Fredrik Malmberg och Kristina Lund, SPSM.

Så kan man väcka elevernas intresse för slöjd

Karolina Wagner ska föreläsa på Skolportens konferens Slöjd. Hon kommer att tala om hur man kan få eleverna mer intresserade av slöjdämnet.

En heldag om hkk-ämnets framtid

Hur kommer den nya kursplanen att påverka undervisningen i hem- och konsumentkunskap? Den frågan står i fokus under en unik konferens. Vi har pratat med hkk-läraren Elina Larsson om varför du inte vill missa det här tillfället att möta dina ämneslärarkollegor.

Ledare: Höj statusen på yrkesprogrammen!

Det kommer att saknas 300 000 yrkesutbildade i Sverige år 2035. Samtidigt har ungas intresse för att gå en gymnasial yrkesutbildning sjunkit. I nya numret av Skolportens magasin intervjuas bland annat forskaren Per-Åke Rosvall, som menar att vi måste höja statusen för yrkesprogrammen.

”Uttalsundervisning är intimt sammankopplad med läs- och skrivutveckling”

Tomas Riad ska föreläsa på Skolportens konferens Svenska som andraspråk. Han kommer att tala om vidgad uttalsundervisning.

Skolportens konferenser
SKOLPORTENS MAGASIN
TEMA: Yrkesutbildning
  Skolportens magasin nr 3/2022.

TEMA: Yrkesutbildning

INTERVJU: Läraren och författaren Maria Wiman är väldigt engagerad i skoldebatten. Men hon trivs bäst när hon undervisar. TEMA: Yrkesutbildning i förändring. 

Läs mer och prenumerera här!
Skolportens konferenser
 ”Det viktigaste är att eleverna läser längre texter”
  Ulf Fredriksson

”Det viktigaste är att eleverna läser längre texter”

Läs vår intervju med Ulf Fredriksson, docent i pedagogik, som ska föreläsa på Skolportens konferens Svenska för låg- och mellanstadiet. Han kommer att tala om svenska elevers läsutveckling.

Läs mer och boka din plats!
Forskarintervjuer

Skolporten intervjuar varje år ett hundratal forskare som disputerar inom utbildningsvetenskap och publicerar deras avhandlingar på webben.

Här hittar du alla intervjuer
SKOLPORTENS DIGITALA KURSER
Fokussida
Internationellt

Internationellt

Vi har en omfattande bevakning av skolnyheter från hela världen. Välkommen in!

Till fokussida
Namn och Nytt
Claudia Lindström ny vd på Aprendere Skolor

Utbildningsbolaget Aprendere Skolors styrelse har utsett Claudia Lindström till ny vd med tillträde på måndag 8 augusti, enligt ett pressmeddelande.

Ny förvaltningschef för bildningsförvaltningen

Anki Johnson blir ny förvaltningschef för bildningsförvaltningen i Kramfors. Hon tillträder befattningen 2022-08-01.

Martin Hellström blir ny rektor för MDU

Professor Martin Hellström blir ny rektor för MDU. ”Jag är glad och stolt över förtroendet. Jag ser fram emot att få lära känna organisationen samt träffa medarbetare, samverkanspartners och studenter vid MDU”, säger han.

Läs fler Namn och Nytt
Fokussida
Lön och karriär

Lön och karriär

Här samlar vi nyheter och forskning om t.ex. lönestatistik och karriärfrågor för dig som är lärare och skolledare.

Till fokussida
Annonsera
Vill du synas hos oss?

Vill du synas hos oss?

Skolporten når en bred målgrupp inom skolans värld på webben, i nyhetsbrev, magasin och platsannonssida.

Läs mer
Utmärkelser

Maria Risthammar utsedd till årets rektor

Maria Risthammar, rektor på Ekkälleskolan (F-6) Linköping utsågs till Årets Rektor vid Skolledargalan i Stockholm den 28 juni.

Läs fler
SKOLPORTENS DIGITALA KURSER
Digitala kurser om lärares tysta kunskap
  Maria Wiman

Digitala kurser om lärares tysta kunskap

Hallå där Maria Wiman, prisbelönt lärare, debattör och författare. Du har snickrat ihop tre av Skolportens digitala kurser.

Läs mer
Fokussida
Fokus förskola

Fokus förskola

Här samlar vi aktuell forskning och nyheter för dig som är verksam i förskolan.

Till fokussida
Nyhetskategorier