Karin Berg: Motivationen som försvann

Karin Berg

Karin Berg. Foto: Anna von Brömssen.

NÄR VI VÅREN år 2020 för första gången hänvisades till distansundervisning hände många olika saker som vi från första början inte hade räknat med. Att distansundervisningen så drastiskt skulle påverka elevernas motivation är en av alla dessa saker. Som skola stod vi ganska handlingsförlamade och tittade på när elevernas motivation nästan bokstavligt rann ur dem. Vi visste ju att lärande och motivation på ett eller annat sätt hänger ihop. Samtidigt blev det tydligt att min och mina kollegors kunskap om hur motivation faktiskt fungerar är ganska liten.

Begreppet motivation är omtvistat och ett allt annat än enkelt begrepp. Inom skolan har vi länge pratat om inre och yttre motivation. Den yttre motivationen handlar om att vi gör saker för att få eller uppnå något annat mål: pengar, höga betyg, eller ära och socialt anseende. Den inre motivationens mål är i stället själva kunskapen i sig – man drivs av ett intresse av att kunna det som lärs ut. Dock visar motivationsforskningen att det sällan är så enkelt som att det går att dela upp motivationen i två separata delar.

ATT FÖRSÖKA FÖRSTÅ varför mina elever inte längre känner sig motiverade har blivit som en gåta för mig att lösa. Jag har letat i professor Victor Vrooms förväntansteori, som redan år 1964 lyfte vikten av höga förväntningar på eleven, att eleverna tror på sig själva och har de verktyg som krävs för att uppnå målet. Men också att relationen mellan värdet på insatsens resultat och insatsens uppoffring är i balans.

Även i den banbrytande psykologen B. F. Skinners behavioristiska belöningsmodell har jag försökt hitta svaren på varför elevernas motivation tryter. För att sedan landa i den psykologiska makroteori som på svenska skulle kunna kallas ”självbestämmandeteorin” (Self-determination theory).

Denna teori, som utvecklats mycket under 2000-talet, försöker förstå hur individ- och miljöfrågor främjar eller hämmar olika beteenden, och har slagit fast att människan inte nödvändigtvis motiveras av belöningar, utan av sin sociala kontext. Skolan som socialt sammanhang är troligen en betydande motor för elevernas motivation och kanske helt avgörande för skolframgången. Distansundervisningens omotiverade elever signalerar det, men i dagsläget har vi mer frågor än svar.

MÅNGA ANSER ATT det är fult att prata om att stimulera elevernas motivation. I stället borde eleverna inte känna efter så mycket, utan bara göra sina uppgifter. Jag tror att efter detta pandemityngda år kommer samtalet om motivationen och skolan att tas på ett annat allvar. För nu vet vi hur svårt det är att lära utan den.

När vi återgår till en mer normal verklighet hoppas jag att vi på ett nytt sätt ser skolans sociala interaktion som en av huvudnycklarna till elevernas motivation och aldrig någonsin igen glömmer bort vikten av att lära tillsammans. Vi behöver bättre förstå vad det är i den sociala kontexten som driver lärandet framåt. Det är bara en av många dörrar jag ser fram emot att öppna i jakten på den försvunna motivationen.

Karin Berg är gymnasielärare på Schillerska gymnasiet i Göteborg. Hon gör även podden Skolsverige tillsammans med läraren Jacob Möllstam, och bloggar och twittrar under pseudonymen Fröken Bagare.


Artikeln är publicerad i Skolportens forskningsmagasin nr 3 2021.

Skolporten nr 3/2021 – ute nu!

Tema: Vuxenutbildning

Inte redan prenumerant? Missa inte kampanjpriset:

2 nr av Skolporten för prova-på-priset 99 kr!

 

Prenumeranter läser hela arkivet utan kostnad! 

Sök på ’Skolporten’ i App Store eller Google Play

Sidan publicerades 2021-05-26 10:06 av Moa Duvarci Engman


Relaterat

Vuxenutbildning Webbkonferens

Konferensen riktar sig till dig som är lärare eller rektor inom vuxenutbildningen. Ta bl.a. del av föreläsningar om tydliggörande pedagogik, estetiska lärprocesser samt språkutvecklande arbetssätt - i mötet med vuxna elever.

Svenska som andraspråk Webbkonferens

Ta del av sju föreläsningar om bland annat lässtrategier, genrepedagogik och organisationen av sva-ämnet utifrån de nya kursplanerna. Välj om du vill delta i Göteborg eller på webbkonferensen med samma innehåll. Föreläsningarna riktar sig till lärare i grundskola och gymnasium.

Karin Berg: Bortsorterade barn och möjligheter

Om vi vill att skolan ska verka kompensatoriskt måste vi sluta upp med att från ung ålder sortera barn efter tidigt visade förmågor, skriver Skolportens krönikör Karin Berg.

Karin Berg: Utbildningsskulden som ingen talar om

Pandemin slår hårt mot våra elevers utbildning. Distansundervisningen är, så som den är utformad, nöd-undervisning, och skolans verksamhet är satt under extrem press. Det skriver Skolportens krönikör Karin Berg.

Ny digital kurs med Klara Härgestam – Trygga talare i svenska!

I den här kursen får du effektiva verktyg och gott om konkreta övningar som stärker elevernas retoriska förmåga och skapar mod och lust att vilja tala. Du får kunskap om hur eleverna blir tryggare i gruppen, i sig själva och i värderingen av sin prestation vid muntliga framföranden. Kursintyg ingår!

Ny digital kurs med Pär Sahlin! Cirkelmodellen – introduktion

Hur arbetar du med att stötta elevernas skrivande av olika texttyper? I kursen Cirkelmodellen kan du arbeta praktiskt med genrepedagogiskt skrivande utifrån modelltexter. I film och text presenterar Pär Sahlin information, mallar och konkreta uppgifter för din undervisning. Med flexibel start och tydligt upplägg kan du studera, repetera och testa i klassrummet. Kursintyg ingår!

Så utvecklar du digital kompetens inom sfi-undervisningen

Annsofie Engborg, lärarfortbildare och författare, ska tala om digital kompetens inom sfi-undervisningen på Skolportens konferens Sfi i fokus.

LR utreder hur aktiebolag kan fasas ut från skolan

Lärarnas Riksförbund tillsätter en utredning med uppdraget att hitta förslag för att fasa ut aktiebolagen ur skolan. Förhoppningen är att förslagen ska kunna vinna brett stöd i riksdagen. Nationalekonomen och tidigare riksdagsledamoten Anne-Marie Pålsson (M) har tio månader på sig.

Så använder du Helens matris

Helen Lenving Ekstrand utsågs till ”Årets lärare i fritidshem” 2020 bland annat för sitt systematiska kvalitetsarbete. Här delar hon med sig av sin matris och förklarar hur du kan använda den.

Hur ökar man motivationen att läsa matematik på yrkesprogram?

Karolina Muhrman, universitetslektor vid Linköpings universitet, ska tala om matematikundervisning på yrkesprogram på Skolportens konferens Matematik för gymnasiet.

Viktigt att förstå orsak till talrädsla

Att vara rädd för att tala inför grupp är helt rimligt, till och med naturligt. Det säger Klara Härgestam, retoriker och kursledare för Skolportens digitala kurs ”Trygga talare i svenska”.

”Folkhögskolelivet blev mer som vilka studier som helst under pandemin”

En ny studie visar att det som gör folk­högskolan unik försvann med de digitala lösningarna. Värst drabbades deltagarna i de studiemotiverande kurserna . Pandemin ledde till en känsla av växande ensamhet men också till att en del deltagare utvecklade en större förmåga till planering och studiedisciplin.

Här är vuxenutbildningen lika viktig

I Kunskapsförbundet Väst har vuxenutbildningen samma ställning som gymnasieskolan. Man har även infört elevstöd för vuxeneleverna, trots att skollagen inte kräver det.

Ledare: En andra chans

Vuxenutbildningen har under lång tid kämpat med utmaningar som politiskt ointresse, ojämn kvalitet och brist på relevant forskning inom området. Men flera satsningar inom vuxenutbildningen är nu på gång.

Så organiserar du undervisningen i svenska som andraspråk

Linda Castell, föreläsare och utvecklingskonsult, ska tala om hur man bäst organiserar undervisningen i SVA på Skolportens konferens Svenska som andraspråk.

Ny rapport om ungas psykiska mående: Unga uppger att de saknar vuxna att prata med om hur de mår

Många unga har inga vuxna i sin omgivning som de känner att de kan prata med om de mår dåligt. Rapporten, som tagits fram av Fryshuset och Mind, “Hur har du det?” har undersökt ungas psykiska mående genom att ställa frågor om vem unga helst väljer att prata med om hur de mår, och vilka faktorer som påverkar dem att våga berätta för någon att de inte mår bra.

Skolportens konferenser
SKOLPORTENS DIGITALA KURSER
Skolporten lanserar digitala kurser med flexibel start!

Skolporten lanserar digitala kurser med flexibel start!

– Digitala handböcker med praktiska inslag. Så kan våra nya kurser enkelt beskrivas. Det säger Åsa Gustafsson, projektledare på Skolporten som nu lanserar digitala kurser i olika ämnen för skolans alla stadier.

Läs mer här
SKOLPORTENS DIGITALA KURSER
Skolportens digitala kurser
Få grepp om programmering
  Mikael Tylmad

Få grepp om programmering

Mikael Tylmad, programmeringsproffs, författare och systemadministratör på Södertörns friskola, du har designat Skolportens digitala kurs Programmering i matematik.

Läs mer
Fokussida
Betyg och bedömning

Betyg och bedömning

Betyg och bedömning väcker åsikter – håll dig uppdaterad inom ämnet med de senaste nyheterna.

Till fokussida
Skolportens konferenser
Så utvecklar du digital kompetens inom sfi-undervisningen
  Annsofie Engborg

Så utvecklar du digital kompetens inom sfi-undervisningen

Hallå där Annsofie Engborg, lärarfortbildare och författare, som ska tala om digital kompetens inom sfi-undervisningen.

Läs mer
SKOLPORTENS MAGASIN
Nytt nr ute nu!

Nytt nr ute nu!

Intervju med den kanadensiske skolforskaren Steven Katz som gärna talar om för lärare att deras fortbildning ger klena resultat – och varför. Stort tema om komvux i förändring.

Läs mer och prenumerera här!
Forskarintervjuer

Skolporten intervjuar varje år ett hundratal forskare som disputerar inom utbildningsvetenskap och publicerar deras avhandlingar på webben.

Här hittar du alla intervjuer
Namn och Nytt
Viktoria Johannesson ny rektor på Karlstad Fria Läroverk

Viktoria Johannesson har utsetts till ny rektor för Karlstad Fria Läroverk och återvänder därmed till Fria Läroverken och Watma Education efter ett år på Karlstad kommun.

Ny kommunchef tillträder 1 juli

Nu är det klart med ny kommunchef i Pajala Kommun. Det är Stefan Millgård som har fått jobbet. Stefan kommer närmast från en tjänst som rektor i Luleå Kommun där han har arbetat som chef i flera perioder sedan 2004.

Hon blir rektor för ny gymnasieskola i Enskede

Helena Timdahl-Franke heter rektorn för den blivande kommunala gymnasieskolan i Enskede. Vad skolan som hon ska vara rektor på ska heta är dock inte klart ännu.

Läs fler Namn och Nytt
Fokussida
Studie- och yrkesvägledning

Studie- och yrkesvägledning

Här belyser vi studie- och yrkesvägledningens viktiga funktion och samlar nyheter, debatt och forskning.

Till fokussida
Utmärkelser

19-åriga Yousra motverkar rasism på skolan – får utmärkelse

19-åriga Yousra El Mourabit har arbetat mot rasism för att fler elever ska känna sig inkluderade på Södra latin, bland annat genom People of color-föreningen. Hon är en av fem unga personer nu som får utmärkelsen Ungt kurage från Raoul Wallenberg Acadmy för att hon agerar för ett medmänskligare samhälle.

Prisad lärare gör biologin levande

Biologiläraren Henrik Toresson har prisats av Vetenskapsakademien. Dels för sitt underhållande arbete med minnestekniker. Men också för sitt effektiva sätt att ställa om till distansundervisning.

Sex pedagoger prisade av kommunen

Några av pedagogernas viktigaste egenskaper är att få individerna att känna trygghet, nyfikenhet för lärande och att få de att växa och nå sina mål. De har de sex pedagogerna som nu är korade till Årets pedagog i Sigtuna lyckats med.

Läs fler
Fokus Covid-19 och skolan

Vill du hitta nyheter och forskning om skolan och Covid-19? Besök vår fokussida där vi samlar det nya på området.

Till fokussida
Nyhetskategorier
Annonsera
Vill du synas hos oss?

Vill du synas hos oss?

Skolporten når en bred målgrupp inom skolans värld på webben, i nyhetsbrev, magasin och platsannonssida.

Läs mer