Karin Berg: Olika barn lär sig mer ihop

Karin Berg

Karin Berg. Foto: Anna von Brömssen.


”DEN BÄSTA SKOLAN är
den skola som ligger närmast.” Så resonerar man i vårt skolframgångsrika grannland Finland när man ber dem att definiera vilken skola som är bäst. Svårare än så borde det heller inte vara. Elever och föräldrar borde känna sig trygga med att den skola som ligger i närområdet är lika bra som alla andra skolor. En gång i tiden var det även så i Sverige, men vi valde att byta denna självklarhet mot vår rätt att själva välja skola.

Redan år 1992 varnade den internationella organisationen för ekonomiskt samarbete och utveckling, OECD, den sittande regeringen för att göra de drastiska marknadsanpassningar i den svenska skolan som man då planerade. De skrev i klartext att om Sverige väljer att låta skolan bli en marknad kommer konsekvenserna att bli en ökad skolsegregation och minskad likvärdighet. Priset för att kompensera för det fria valets konsekvenser skulle bli så högt att OECD höjde mer än ett varnande finger.

MÄRKLIGT NOG diariefördes aldrig denna OECD-rapport. Den föll i glömska tills LO:s utredare Mattias Samuelsson i våras letade reda på den och bloggade om den. Jag läser rapporten med häpnad. År 2019 är den minskade likvärdigheten och den ökade skolsegregationen ett faktum och jag kan bittert konstatera att OECD anno 1992 hade rätt. Ändå har det varit tyst i den allmänna debatten. Detta tycks vara skandalen ingen vill prata om.

En framgångsrik skolorganisation är en likvärdig organisation som motverkar segregation. En skolorganisation som lyckas kompensera för människors olika förutsättningar ger ett rikare samhälle på alla plan och det skapar ett samhälle där människorna lever längre, är friskare och lyckligare. Men för att skapa en likvärdig skola måste våra skolor ha en heterogen sammansättning där elever från både resursstarka och resurssvaga hem möts. Det är inte en politisk ideologi, utan något som konstaterats i många vetenskapliga studier.

Ideologisk är däremot idén om en marknadsanpassad skola där det fria valet står i centrum. Även om få i dag i Sverige vill frånsäga sig rätten att välja skola innebär det fria valet problem, då vi inte väljer det som är bäst för oss som land eller utifrån undervisningskvalitet – vi väljer skolor utifrån vilka vi vill att våra barn ska leka med. Vi tycks bevisa den gamla tesen att lika barn leka bäst och den heterogena skolan blir ett minne blott. Likvärdigheten sjunker tillsammans med kunskapsnivån i samhället. Ideologin går stick i stäv med vetenskapen men det vill vi inte prata om. Då är det bättre att ropa högt om införande av ordningsbetyg eller andra tämligen ofarliga skolpolitiska frågor.

JAG VET ATT skolan är politiskt styrd. Så är det i alla länder och så måste det vara i en demokrati. Men det övergår mitt förstånd att vi är och har varit beredda att offra vårt lands samhällsutveckling och konkurrenskraft, våra invånares välstånd och lycka, för att vi ska kunna välja våra barns lekkamrater. För även om lika barn kanske leker bäst så lär sig olika barn mer tillsammans.

Fakta/Karin Berg är gymnasielärare på Schillerska gymnasiet i Göteborg. Hon gör även podden Skolsverige tillsammans med läraren Jacob Möllstam, och bloggar och twittrar under pseudonymen Fröken Bagare.


Artikeln är publicerad i Skolportens forskningsmagasin nr 4 2019.

Skolportens magasin är nominerat till Publishingpriset!

Tema: Elevhälsa

Inte redan prenumerant? Missa inte kampanjpriset:

2 nr av Skolporten för prova-på-priset 99 kr!

Köp lösnummer av Skolporten i vår webbshop eller läs digitalt i appen som prenumerant! Sök på ’Skolporten’ i App Store eller Google Play

Sidan publicerades 2019-09-18 14:05 av
Sidan uppdaterades 2019-10-17 10:55 av


Relaterat

Så påverkar skolmarknaden det kompensatoriska uppdraget

Så länge skolans verksamhet präglas av näringsfrihet och profitjakt före demokratisk transparens och likvärdighet, kommer det i slutändan drabba eleverna, skriver Majsa Allelin, Göteborgs universitet.

”Fysisk skolmiljö spelar roll för lärandet”

Vi behöver inom de närmsta tio åren bygga över 1000 nya skolor och förskolor. Då fordras ny kunskap för att åstadkomma praktiska och ändamålsenliga utbildningsmiljöer för framtidens lärande, skriver Suzanne de Laval, som lett forskningsprojektet Ifous fokuserar: Bygga skola.

Debatt mellan Pehrson och Stenevi om förskoleplikt för barn med bristfällig svenska

L vill införa förskoleplikt för tvååringar med bristfälliga svenskkunskaper. Föräldrarna till barnen ska erbjudas språkförskolor – och om de vägrar ska socialtjänsten sättas in. ”Att använda dem som ett hot i den politiska retoriken är förödande för den tillit vi behöver bygga mellan föräldrar och myndigheter, säger Märta Stenevi (MP), i en debatt.

”Motståndarna vill inte erkänna att det massiva stödet för friskolor”

Sju av tio anser att det är rätt att man ska få välja grundskola. Detta är förstås huvudskälet till att de som kritiserar friskolor inte vill erkänna att försämrade villkor också kommer att minska möjligheterna för föräldrar att välja skola när det blir färre skolor, skriver Ulla Hamilton, Friskolornas riksförbund.

Investera i studie- och yrkesvägledning

OECD är en av sex internationella organisationer som i en publikation presenterar hur viktigt det är med en väl fungerande studie- och yrkesvägledning och hur den behövs för att människor ska kunna göra underbyggda val av inriktning. Det här är en översättning från originalet.

Säkerhet och krisberedskap vid ett förändrat omvärldsläge

Förskola och skola är samhällsviktig verksamhet som behöver fungera även i krissituationer. Här hittar du stöd och information om hur du kan förbereda din verksamhet för en eventuell krissituation, exempelvis ett läge med höjd beredskap.

Organisera arbetet med de allmänna råden för extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram

Här får du som är huvudman, rektor, lärare, elevhälsopersonal och övrig skolpersonal stöd till fördjupad kunskap om de reviderade allmänna råden och nya Kommentarer till Skolverkets allmänna råd för extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram. Materialet inspirerar till kollegialt lärande med reflektion och dialog om vad arbetet med stödinsatser innebär för den egna verksamheten.

Fyra av tio kommuner annonserar inte efter behöriga lärare

Trots fortsatt stor brist på legitimerade och behöriga lärare är det många skolor och kommuner som inte aktivt söker efter behörig personal.

Trenden i skolan bekymrar, vikarierna verkar bli fler: ”Bandet mellan lärare och elev oerhört viktigt för resten av livet”

Det är svårt att rekrytera skolpersonal inför hösten, inte bara i södra Finland utan hela Svenskfinland. Beklagligt och förvånande, säger professor, då undersökningar pekar åt det motsatta: att de behörigas antal ökar

Ny rektor: Kvarnbyskolan har en viktig plats i mitt hjärta

Liza Lundgren är ny rektor på Kvarnbyskolan i Rinkeby. Hennes erfarenheter från uppväxten i Chile och från arbete som lärare på flera olika skolor i Sverige påverkar Lizas engagemang och ledarskap.

Ny undersökning: Individanpassade och aktuella läromedel viktigast för lärare

Att läromedel är aktuella och går att individanpassa är de viktigaste faktorerna för att undervisningen ska bli så bra som möjligt. Det visar en ny undersökning bland lärare i hela landet, genomförd av kunskaps- och läromedelsföretaget NE. Samtidigt visar andra undersökningar att flera skolor använder läromedel som upplevs som daterade av både elever och lärare.

”Sluta låtsas att du företräder elever lärare och föräldrar, Hamilton”

Ulla Hamilton skriver att svensk skoldebatt handlar om många saker men sällan om eleverna som går i skolan och deras föräldrar. Det är enbart av omtanke om elever och lärare som jag, och många med mig kämpar för en mer likvärdig skola, skriver skoldebattören Linnea Lindquist.

”Plötsligt finns stort stöd för vinstbegränsning i skolan”

Först vände Liberalerna och förordade vinstförbud i friskolor med brister. Nu skriver också Moderaterna under på samma krav. Men var den gränsen går och hur den ska mätas, har ingen preciserat. Och vinstförbud är inte det enda sättet att begränsa skolvinster, skriver Sydsvenskans Emma Leijnse i en analys.

Wiman: ”Politiker, håll er till det ni kan något om”

Politikerna borde bli vid sin läst. De måste hålla sig till sådant de kan, sluta gissa och på riktigt sträcka ut en hand till professionen. Fråga oss vad vi tror blir bäst. Vad är det egentligen som spelar roll? skriver läraren Maria Wiman.

Skolval – ett sätt för elever att göra sina röster hörda

Snart kan elever på högstadiet och gymnasiet rösta i skolvalet, som anordnas i samband med valet till riksdagen. ”Det är ett sätt att väcka intresse för partipolitiken”, säger Lena Nyberg, Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor, MUCF.

”Nytt skolpengssystem måste utgå från rätten att välja”

Kommunernas beräkningar av skolpengen är otydliga och godtyckliga, visar Riksrevisionens rapport. Den konstaterar också att regeringens förslag inte löser de likvärdighetsproblem som finns. Men skolpengssystemet kan förbättras. Det behövs en ny opartisk utredning om skolans finansiering, skriver Ulla Hamilton, vd för Friskolornas riksförbund.

Skolportens konferenser
SKOLPORTENS MAGASIN
TEMA: Yrkesutbildning
  Skolportens magasin nr 3/2022.

TEMA: Yrkesutbildning

INTERVJU: Läraren och författaren Maria Wiman är väldigt engagerad i skoldebatten. Men hon trivs bäst när hon undervisar. TEMA: Yrkesutbildning i förändring. 

Läs mer och prenumerera här!
Skolportens konferenser
 ”Det viktigaste är att eleverna läser längre texter”
  Ulf Fredriksson

”Det viktigaste är att eleverna läser längre texter”

Läs vår intervju med Ulf Fredriksson, docent i pedagogik, som ska föreläsa på Skolportens konferens Svenska för låg- och mellanstadiet. Han kommer att tala om svenska elevers läsutveckling.

Läs mer och boka din plats!
Forskarintervjuer

Skolporten intervjuar varje år ett hundratal forskare som disputerar inom utbildningsvetenskap och publicerar deras avhandlingar på webben.

Här hittar du alla intervjuer
SKOLPORTENS DIGITALA KURSER
Fokussida
Internationellt

Internationellt

Vi har en omfattande bevakning av skolnyheter från hela världen. Välkommen in!

Till fokussida
Namn och Nytt
Mats Strandler blir ny rektor på Björkhagens skola

När Björkhagens skola i Stockholm öppnar efter sommarlovet är det med en ny rektor på plats. Han har bland annat varit rektor på Eklidens skola i Nacka kommun och startat Viktor Rydbergs skola i Fisksätra.

Ny chef för division Utbildning

Nu är det klart att Peter Ekedahl, som är nuvarande gymnasiechef och rektor på Nyköpings gymnasium, efterträder Inger Fransson som divisionschef för division Utbildning.

Ny rektor: Kvarnbyskolan har en viktig plats i mitt hjärta

Liza Lundgren är ny rektor på Kvarnbyskolan i Rinkeby. Hennes erfarenheter från uppväxten i Chile och från arbete som lärare på flera olika skolor i Sverige påverkar Lizas engagemang och ledarskap.

Läs fler Namn och Nytt
Fokussida
Lön och karriär

Lön och karriär

Här samlar vi nyheter och forskning om t.ex. lönestatistik och karriärfrågor för dig som är lärare och skolledare.

Till fokussida
Annonsera
Vill du synas hos oss?

Vill du synas hos oss?

Skolporten når en bred målgrupp inom skolans värld på webben, i nyhetsbrev, magasin och platsannonssida.

Läs mer
Utmärkelser

Maria Risthammar utsedd till årets rektor

Maria Risthammar, rektor på Ekkälleskolan (F-6) Linköping utsågs till Årets Rektor vid Skolledargalan i Stockholm den 28 juni.

Läs fler
SKOLPORTENS DIGITALA KURSER
Digitala kurser om lärares tysta kunskap
  Maria Wiman

Digitala kurser om lärares tysta kunskap

Hallå där Maria Wiman, prisbelönt lärare, debattör och författare. Du har snickrat ihop tre av Skolportens digitala kurser.

Läs mer
Fokussida
Fokus förskola

Fokus förskola

Här samlar vi aktuell forskning och nyheter för dig som är verksam i förskolan.

Till fokussida
Nyhetskategorier