Karin Berg: Olika barn lär sig mer ihop

Karin Berg

Karin Berg. Foto: Anna von Brömssen.


”DEN BÄSTA SKOLAN är
den skola som ligger närmast.” Så resonerar man i vårt skolframgångsrika grannland Finland när man ber dem att definiera vilken skola som är bäst. Svårare än så borde det heller inte vara. Elever och föräldrar borde känna sig trygga med att den skola som ligger i närområdet är lika bra som alla andra skolor. En gång i tiden var det även så i Sverige, men vi valde att byta denna självklarhet mot vår rätt att själva välja skola.

Redan år 1992 varnade den internationella organisationen för ekonomiskt samarbete och utveckling, OECD, den sittande regeringen för att göra de drastiska marknadsanpassningar i den svenska skolan som man då planerade. De skrev i klartext att om Sverige väljer att låta skolan bli en marknad kommer konsekvenserna att bli en ökad skolsegregation och minskad likvärdighet. Priset för att kompensera för det fria valets konsekvenser skulle bli så högt att OECD höjde mer än ett varnande finger.

MÄRKLIGT NOG diariefördes aldrig denna OECD-rapport. Den föll i glömska tills LO:s utredare Mattias Samuelsson i våras letade reda på den och bloggade om den. Jag läser rapporten med häpnad. År 2019 är den minskade likvärdigheten och den ökade skolsegregationen ett faktum och jag kan bittert konstatera att OECD anno 1992 hade rätt. Ändå har det varit tyst i den allmänna debatten. Detta tycks vara skandalen ingen vill prata om.

En framgångsrik skolorganisation är en likvärdig organisation som motverkar segregation. En skolorganisation som lyckas kompensera för människors olika förutsättningar ger ett rikare samhälle på alla plan och det skapar ett samhälle där människorna lever längre, är friskare och lyckligare. Men för att skapa en likvärdig skola måste våra skolor ha en heterogen sammansättning där elever från både resursstarka och resurssvaga hem möts. Det är inte en politisk ideologi, utan något som konstaterats i många vetenskapliga studier.

Ideologisk är däremot idén om en marknadsanpassad skola där det fria valet står i centrum. Även om få i dag i Sverige vill frånsäga sig rätten att välja skola innebär det fria valet problem, då vi inte väljer det som är bäst för oss som land eller utifrån undervisningskvalitet – vi väljer skolor utifrån vilka vi vill att våra barn ska leka med. Vi tycks bevisa den gamla tesen att lika barn leka bäst och den heterogena skolan blir ett minne blott. Likvärdigheten sjunker tillsammans med kunskapsnivån i samhället. Ideologin går stick i stäv med vetenskapen men det vill vi inte prata om. Då är det bättre att ropa högt om införande av ordningsbetyg eller andra tämligen ofarliga skolpolitiska frågor.

JAG VET ATT skolan är politiskt styrd. Så är det i alla länder och så måste det vara i en demokrati. Men det övergår mitt förstånd att vi är och har varit beredda att offra vårt lands samhällsutveckling och konkurrenskraft, våra invånares välstånd och lycka, för att vi ska kunna välja våra barns lekkamrater. För även om lika barn kanske leker bäst så lär sig olika barn mer tillsammans.

Fakta/Karin Berg är gymnasielärare på Schillerska gymnasiet i Göteborg. Hon gör även podden Skolsverige tillsammans med läraren Jacob Möllstam, och bloggar och twittrar under pseudonymen Fröken Bagare.


Artikeln är publicerad i Skolportens forskningsmagasin nr 4 2019.

Skolportens magasin är nominerat till Publishingpriset!

Tema: Elevhälsa

Inte redan prenumerant? Missa inte kampanjpriset:

2 nr av Skolporten för prova-på-priset 99 kr!

Köp lösnummer av Skolporten i vår webbshop eller läs digitalt i appen som prenumerant! Sök på ’Skolporten’ i App Store eller Google Play

Sidan publicerades 2019-09-18 14:05 av
Sidan uppdaterades 2019-10-17 10:55 av


Relaterat

Så påverkar skolmarknaden det kompensatoriska uppdraget

Så länge skolans verksamhet präglas av näringsfrihet och profitjakt före demokratisk transparens och likvärdighet, kommer det i slutändan drabba eleverna, skriver Majsa Allelin, Göteborgs universitet.

”Fysisk skolmiljö spelar roll för lärandet”

Vi behöver inom de närmsta tio åren bygga över 1000 nya skolor och förskolor. Då fordras ny kunskap för att åstadkomma praktiska och ändamålsenliga utbildningsmiljöer för framtidens lärande, skriver Suzanne de Laval, som lett forskningsprojektet Ifous fokuserar: Bygga skola.

Vill spara 100 miljoner: ”Mer tid för pedagogik”

100 miljoner kronor på tre år – besparingar som politikerna vill se i Huddinge. Detta trots att regeringen har corona-pengar och ökat likvärdighetsbidrag i sin budget. ”Syftet är att lärarna ska få mer tid för pedagogik”, säger Jelena Drenjanin (M), ordförande i grundskolenämnden.

Debatt: ”Stress och betygshets orsakas av antagningssystemet”

Hur har vi tillåtit att betygen upplevs ha en så livsavgörande betydelse för våra ungdomar att de lider av stress som i många fall leder till psykisk ohälsa? Det skriver grundarna av Stiftelsen Viktor Rydbergs skolor.

Ny strid gällande Römosseskolans miljoner

Römosseskolan och föreningen bakom som bland annat driver tre skolor i nordöstra Göteborg bör inte få tillbaka sina skolpengar på totalt 28 miljoner kronor, menar Axel Darvik (L), grundskolenämndens ordförande i Göteborg. Enligt en dom har skolan rätt att få 14 miljoner kronor, som kommunen hittills inte velat betala ut eftersom skolans bankkonto är fruset.  

Eva-Lotta Hultén: Riktig skoldemokrati behövs nu

Samhället ropar efter människor med demokratiska värderingar. För det krävs lärare som visar verkligt intresse för sina elever och en skola där barn och unga är delaktiga i beslutsprocesser och utvecklar ansvarskänsla, skriver Eva-Lotta Hultén, journalist och författare.

Mats Wahl: I alltför många skolor lider barn och personal

Det är stötande att kapitalister gör stora vinster på friskolor. Men det är skillnad på vad som är stötande och vad som är fasansfullt. Fasansfullt är att barn och personal i otaliga skolor far känslomässigt illa, skriver Mats Wahl.

”Vi genomför vår plan för en tryggare skola”

Med regeringens kommande reformer skapas bättre förutsättningar för att alla skolor är trygga och varje elev får studiero, skriver Anna Ekström (S), i en replik.

Sjukvårdsregionrådet: Starta vaccineringen av 12–15-åringar nu!

Vi skulle gärna inleda en vaccinering av 12–15-åringarna snarast, men vi behöver beslut av regeringen och Folkhälsomyndigheten. Dessvärre präglas båda av en senfärdighet som inte är rimlig. Vi kan inte vänta tills smittspridningen tar fart i skolorna, utan vi måste agera snabbt, skriver Anna Starbrink (L), sjukvårdsregionråd Stockholm.

Förskolan om språktappet: ”Det är ju här de möter svenskan”

Barn har fått sämre pratutveckling och viktökning under pandemin visar en ny rapport. Det märks inte minst på öppna förskolan Hera i Rosengård. ”När vi öppnade upp märkte vi att många som kom hit sade att de tappat jättemycket av sin svenska”, säger  Anna Broberg.

Ingen förbättring på tio år

28 skolor som i tio års tid har haft många elever som inte nått godkänt i alla ämnen, har under granskats av Skolinspektionen. Det är ett dystert facit som granskningen ger. Bristande analyser och intresse från huvudmannen varför inte en förbättring sker, hela utvecklingsuppdraget i knäet på rektorerna och föga intresse för vad insatserna, vilka de än må vara, leder till.

Små skolor skapar stort engagemang

Små skolor i glesbygd brottas med problem som brist på behöriga lärare, svårigheter att hitta vikarier och höga lokalkostnader. Samtidigt skulle skolnedläggningar medföra längre pendlingsavstånd redan för väldigt små skolbarn. Victoria Tjernlund är rektor för två skolor i Strömsunds kommun.

Samverkan för bästa skola – en klubb för inbördes beundran?

Vi vill uppmana till att inte bara gapa och svälja Skolverkets koncept Samverkan för bästa skola” skriver debattörerna och visar fem exempel som de menar är betygsinflation på de skolor som genomgått satsningen.

”Sanningen om listan ”Sveriges sämsta skolor”

Ser man på den svarta lista Expressen publicerat så ser man att de flesta skolorna ligger i socioekonomiskt utmanade områden. Att då benämna dem som Sveriges sämsta skolor är kränkande för oss som arbetar här och som lyckas bättre än förväntat utifrån Skolverkets beräknade värden, skriver rektor Henrik Ljungqvist.

Tholin efterlyser nyanserad debatt: ”Vi behöver prata om godkäntgränsen”

Medan debattörer bedriver skyttegravskrig från låsta positioner förblir de underkända eleverna kanonmat i ett system som inte är byggd för dem. Det menar forskaren och betygsutredaren Jörgen Tholin.

”Marknadsskolan är ett sjunkande skepp”

Utbildningsminister Anna Ekström säger att vi inte kan fortsätta lappa och laga i svenska skolsystemet. Ändå är det just det som regeringen nu gör, skriver Daniel Riazat (V).

Skolportens konferenser
SKOLPORTENS MAGASIN
Nytt nr ute nu!

Nytt nr ute nu!

INTERVJU: Inkluderingen har gått för långt, ropar röster i skoldebatten. Tvärtom, menar MARA WESTLING ALLODI, professor i specialpedagogik. Inkludering är viktig för demokratin – och vi har inte ens börjat.

Läs mer!
Skolportens konferenser
Digitala verktyg i särskolans läs- och skrivundervisning
  Jenny Samuelsson, logoped och doktorand

Digitala verktyg i särskolans läs- och skrivundervisning

Hallå där Jenny Samuelsson, logoped på DART och doktorand vid Göteborgs universitet, som ska tala om digitala verktyg i särskolans läsundervisning på Skolportens konferens Grund- och gymnasiesärskolan.

Läs mer
Forskarintervjuer

Skolporten intervjuar varje år ett hundratal forskare som disputerar inom utbildningsvetenskap och publicerar deras avhandlingar på webben.

Här hittar du alla intervjuer
SKOLPORTENS DIGITALA KURSER
Fokussida
Internationellt

Internationellt

Vi har en omfattande bevakning av skolnyheter från hela världen. Välkommen in!

Till fokussida
Namn och Nytt
Han blir Skinnskattebergs nya skolchef: ”Dags att prova något nytt”

Det blir Henrik Junno, idag gymnasiechef i Fagersta, som kommer axla rollen som ny skolchef i Skinnskatteberg, vilket nyhetssajten Fagersta Nyheter var först med att rapportera.

Jari Salmijärvi ny rektor på Kunskapscompaniet Gymnasium

Kunskapscompaniet Gymnasium med utbildningar inom Bygg, Fordon och Vård växer med många nya elever. Nu är rekryteringen av en rektor med den erfarenhet av yrkesgymnasiumutbildningar som skolan sökt klar och i oktober tillträder Jari Salmijärvi.

Rektorn som flyttade från storstan till Gällivare:”Jag ville testa på något nytt”

Mikael Wekim är en av landets yngsta rektorer och tog sin an sin första tjänst som rektor redan vid 25-års ålder. I våras tyckte han att det var dags för nya utmaningar. Han lämnade då trygga Stockholm med jobb, familj och vänner för en rektorstjänst inom förskolan i Gällivare kommun.

Läs fler Namn och Nytt
Fokussida
Lön och karriär

Lön och karriär

Här samlar vi nyheter och forskning om t.ex. lönestatistik och karriärfrågor för dig som är lärare och skolledare.

Till fokussida
Annonsera
Vill du synas hos oss?

Vill du synas hos oss?

Skolporten når en bred målgrupp inom skolans värld på webben, i nyhetsbrev, magasin och platsannonssida.

Läs mer
Utmärkelser

Isabella och Benjamin är Sveriges bästa kockelever

Det råder segerglädje på Dackeskolan i Mjölby efter att två av skolans kockelever vunnit den tunga bemärkelsen ”Årets kockelever 2021”. Isabella Winkler och Benjamin Hellström vann tävlingen på måndagen efter att ha imponerat med två rätter på lök och äpple.

Sju skolhuvudmän tilldelas kvalitetsutmärkelsen Guldtrappan 2021 för digital skolutveckling

Digital kompetens hos elever kan byggas systematiskt från förskola till vuxenutbildning. Det visas av sju kommunala skolhuvudmän som har haft den nationella strategin för digitalisering i skolan som grund. För sitt arbete tilldelas dessa huvudmän nu kvalitetsutmärkelsen Guldtrappan 2021.

Årets skolbibliotek 2021 går till Linköping

I år går priset Årets skolbibliotek till ett av Linköpings skolbibliotek. I kommunen kallas de skolbibliotek man satsat extra på fokusbibliotek.

Läs fler
Skolportens digitala kurser
Viktigt att förstå orsak till talrädsla
  Klara Härgestam

Viktigt att förstå orsak till talrädsla

Att vara rädd för att tala inför grupp är helt rimligt, till och med naturligt. Det säger Klara Härgestam, retoriker och kursledare för Skolportens digitala kurs ”Trygga talare i svenska”.

Läs mer
Fokussida
Fokus förskola

Fokus förskola

Här samlar vi aktuell forskning och nyheter för dig som är verksam i förskolan.

Till fokussida
Nyhetskategorier