Karin Berg: Olika barn lär sig mer ihop

Karin Berg

Karin Berg. Foto: Anna von Brömssen.


”DEN BÄSTA SKOLAN är
den skola som ligger närmast.” Så resonerar man i vårt skolframgångsrika grannland Finland när man ber dem att definiera vilken skola som är bäst. Svårare än så borde det heller inte vara. Elever och föräldrar borde känna sig trygga med att den skola som ligger i närområdet är lika bra som alla andra skolor. En gång i tiden var det även så i Sverige, men vi valde att byta denna självklarhet mot vår rätt att själva välja skola.

Redan år 1992 varnade den internationella organisationen för ekonomiskt samarbete och utveckling, OECD, den sittande regeringen för att göra de drastiska marknadsanpassningar i den svenska skolan som man då planerade. De skrev i klartext att om Sverige väljer att låta skolan bli en marknad kommer konsekvenserna att bli en ökad skolsegregation och minskad likvärdighet. Priset för att kompensera för det fria valets konsekvenser skulle bli så högt att OECD höjde mer än ett varnande finger.

MÄRKLIGT NOG diariefördes aldrig denna OECD-rapport. Den föll i glömska tills LO:s utredare Mattias Samuelsson i våras letade reda på den och bloggade om den. Jag läser rapporten med häpnad. År 2019 är den minskade likvärdigheten och den ökade skolsegregationen ett faktum och jag kan bittert konstatera att OECD anno 1992 hade rätt. Ändå har det varit tyst i den allmänna debatten. Detta tycks vara skandalen ingen vill prata om.

En framgångsrik skolorganisation är en likvärdig organisation som motverkar segregation. En skolorganisation som lyckas kompensera för människors olika förutsättningar ger ett rikare samhälle på alla plan och det skapar ett samhälle där människorna lever längre, är friskare och lyckligare. Men för att skapa en likvärdig skola måste våra skolor ha en heterogen sammansättning där elever från både resursstarka och resurssvaga hem möts. Det är inte en politisk ideologi, utan något som konstaterats i många vetenskapliga studier.

Ideologisk är däremot idén om en marknadsanpassad skola där det fria valet står i centrum. Även om få i dag i Sverige vill frånsäga sig rätten att välja skola innebär det fria valet problem, då vi inte väljer det som är bäst för oss som land eller utifrån undervisningskvalitet – vi väljer skolor utifrån vilka vi vill att våra barn ska leka med. Vi tycks bevisa den gamla tesen att lika barn leka bäst och den heterogena skolan blir ett minne blott. Likvärdigheten sjunker tillsammans med kunskapsnivån i samhället. Ideologin går stick i stäv med vetenskapen men det vill vi inte prata om. Då är det bättre att ropa högt om införande av ordningsbetyg eller andra tämligen ofarliga skolpolitiska frågor.

JAG VET ATT skolan är politiskt styrd. Så är det i alla länder och så måste det vara i en demokrati. Men det övergår mitt förstånd att vi är och har varit beredda att offra vårt lands samhällsutveckling och konkurrenskraft, våra invånares välstånd och lycka, för att vi ska kunna välja våra barns lekkamrater. För även om lika barn kanske leker bäst så lär sig olika barn mer tillsammans.

Fakta/Karin Berg är gymnasielärare på Schillerska gymnasiet i Göteborg. Hon gör även podden Skolsverige tillsammans med läraren Jacob Möllstam, och bloggar och twittrar under pseudonymen Fröken Bagare.


Artikeln är publicerad i Skolportens forskningsmagasin nr 4 2019.

Skolportens magasin är nominerat till Publishingpriset!

Tema: Elevhälsa

Inte redan prenumerant? Missa inte kampanjpriset:

2 nr av Skolporten för prova-på-priset 99 kr!

Köp lösnummer av Skolporten i vår webbshop eller läs digitalt i appen som prenumerant! Sök på ‘Skolporten’ i App Store eller Google Play

Sidan publicerades 2019-09-18 14:05 av Emma Svensson
Sidan uppdaterades 2019-10-17 10:55 av Emma Svensson


Relaterat

Naturvetenskap i förskolan, 21 november i Stockholm

Välkommen till en konferens där vi djupdyker i naturvetenskapen men med fokus på små barns lärande! Ta del av föreläsningar om lärande för hållbar utveckling, hur vardagen kan förklara fysikaliska fenomen, hur vi kan göra barn delaktiga i naturvetenskapliga samtal samt hur barn kan förstå naturvetenskap med stöd av digitala verktyg.

Grund- och gymnasiesärskolan, 12-13 november i Stockholm

Ta del av aktuella föreläsningar om praktiska exempel på ämnesövergripande undervisning och hur digitala verktyg kan utmana elever på olika utvecklingsnivåer. Konferensen berör också sex- och samlevnadsundervisning i särskolans praktik och hur man skapar en tillgänglig undervisning för elever med syn- eller hörselnedsättning. Missa inte högaktuella och intressanta dagar!

Så påverkar skolmarknaden det kompensatoriska uppdraget

Så länge skolans verksamhet präglas av näringsfrihet och profitjakt före demokratisk transparens och likvärdighet, kommer det i slutändan drabba eleverna, skriver Majsa Allelin, Göteborgs universitet.

”Fysisk skolmiljö spelar roll för lärandet”

Vi behöver inom de närmsta tio åren bygga över 1000 nya skolor och förskolor. Då fordras ny kunskap för att åstadkomma praktiska och ändamålsenliga utbildningsmiljöer för framtidens lärande, skriver Suzanne de Laval, som lett forskningsprojektet Ifous fokuserar: Bygga skola.

Storvretskolan får fortsätta på egen hand

Den rikskända problemskolan har vänts och är på rätt kurs igen. Bristerna som fick staten att ta över Storvretskolan är avhjälpta och de får nu fortsätta på egen hand, meddelar Skolinspektionen i dag.

Skolinspektionen avslutar tillsynen av Storvretskolan

Skolinspektionen avslutar tillsynen och statliga åtgärder för rättelse för Storvretskolan i Botkyrka kommun. Vi bedömer efter uppföljning att de påtalade bristerna är avhjälpta och att verksamheten därmed når upp till lagens krav.

”Hur många lärare går vi miste om?”

Om ungefär fem år beräknas Sverige sakna 65 000 lärare. Lärarutbildningarna har för få sökande och många hoppar av. Det behövs bättre ekonomiska incitament för att fler ska välja att studera till lärare. Man behöver även se över hur man kan underlätta för personer mitt i livet som inte studerat sedan gymnasiet att söka sig dit. Den allra bästa läraren är den sällan med högst akademisk kunskap, utan den som funkar med eleverna, skriver Sofie Eriksson på ledarplats.

Cecilia, mentor till särskilt begåvade Vilma: ”Skolan behöver vara mer flexibel”

Att skapa goda relationer med eleverna för att förstå vilka behov de har och vilka eventuella anpassningar som behövs är något samhällskunskapsläraren och mentorn Cecilia Elfors återkommer till. Särskild begåvning är något de håller på att lära sig mer om. Att 17-åriga Vilma Lindvall har börjat på skolan har gett extra skjuts i det arbetet.

Annica undervisar Sveriges farligaste män

Kumlafängelset. Det är så de flesta pratar om kriminalvårdsanstalten i Närke. Här sitter några av landets farligaste män inlåsta. Men här pågår också studier måndag till fredag. Studier som kräver lärare med skinn på näsan och stor förmåga att fokusera på sitt uppdrag och inte sina klienters historia.

”Missuppfattning att flumskolan bygger företag”

Det är den gamla skolan som betonade mer traditionell undervisning och inlärning av rigorösa ämneskunskaper som har fostrat de generationer som lyckas skapa lönsamma företag och exportera tjänster och produkter i hela världen, skriver  isak Skogstad, författare och gymnasielärare.

Skolan utan klassrum – och vanliga lektioner

En skola utan klassrum och traditionell katederundervisning. Åldersblandade grupper i olika storlekar. Elever som förbereds för en framtid i digitaliseringens tecken. Kvibergsskolan i Göteborg utlöste en het debatt om den svenska skolans utveckling – innan den ens hade hunnit öppna. Nu är de första eleverna på plats.

”Slopa högskoleprovet – för jämställdhetens skull”

Kvinnor går i större utsträckning ut gymnasiet med bättre betyg än män. Ändå går 30 procent av högskoleplatserna till dem som lyckas bra på högskoleprovet, något som har visat sig gynnar män. Det är dags att vi gör slut med detta ojämställda system, skriver Ida Arnstedt och Emma Bjarnevik, Liberala studenter.

Intensiv VFU ger lärarstudenter större förståelse för läraryrket

Lärarstudenter som redan har en examen och tidigare arbetslivserfarenhet i sitt ämne kan läsa en ettårig utbildning med förhöjd studietakt. Då varvar de tid med elever i klassrummet, och studier på universitetet, varje dag. Vi fick vara med när Afroditi Mitsiou höll i en lektion i biologi med klass 8B på Hovåsskolan.

Samverkan för friskare arbetsplatser -Ett partsprojekt för att förebygga ohälsa

Med denna vägledning vill vi underlätta dialog och samverkan i central samverkansgrupp/ skyddskommitté. Dels presenteras stödfunktioner och verktyg som utvecklats inom ramen för avsiktsförklaringens åtta områden, som inspiration och stöd – på både struktur- och individnivå . Dels ges ett processtöd för arbetet. (pdf)

Jenny Edvardsson: Klassiker i undervisningen!

Jenny Edvardsson, lärare i svenska och historia, skriver för Skolportens expertpanel om varför man som lärare ska läsa klassiker med eleverna.

”Dags att regeringen agerar kraftfullt mot mobbning”

Mobbningen ökar i svenska skolor, enligt SCB:s uppföljning av hur arbetet med FN:s Agenda 2030 går. Detta är ett oacceptabelt svek både mot de drabbade eleverna och skolpersonalen som saknar förutsättningar att förebygga mobbning. Nu är det dags för regeringen att agera kraftfullt – barnen kan inte vänta längre”, skriver Friends.

Konferenser
Lediga jobb
Alla lediga jobb
Student
För dig som ska bli lärare

För dig som ska bli lärare

Här samlar vi nyheter, forskning och annan relevant information till dig som studerar och som snart ska ut i yrkeslivet.

Läs mer
SKOLPORTENS MAGASIN
Nytt nr ute nu!

Nytt nr ute nu!

TEMA: Elevhälsa. Samordningen av elevhälsan ses nu över av Skolverket och Socialstyrelsen. Inte en dag för tidigt, menar forskarna. INTERVJU: Möt Susanne Kjällander, som forskar om digital teknik i förskolan. SPECIAL: 13 sidor om läsning!

Läs mer!
Mest läst senaste veckan

Så vill regeringen göra om lärarutbildningen

Lärarutbildningen har länge varit en politisk stridsfråga. Men nu har regeringen och samarbetspartierna C och L tillsatt två utredare som ska föreslå hur den kan förbättras. ”Syftet är att skapa en lärarutbildning som bygger ett starkare läraryrke”, säger minister Matilda Ernkrans (S) till DN.

Ulrik Bylander blir Arvidsjaurs kommuns nya skolchef

Nu är det klart att Ulrik Bylander, Älvsbyn, blir ny skolchef: ”Det känns jätteroligt och spännande att tillträda som skolchef för Arvidsjaur kommuns skolor och förskolor”, säger han.

”De tre nya rektorerna”

Arvidsjaurs kommun har under hösten anställt Per-Olof Sjödin Viveka Eliasson och Mats Lundmark som nya rektorer.

Fortbildning
Studie- och yrkesvägledare

Studie- och yrkesvägledare

Välkommen till två dagar med fokus på studie- och yrkesvägledningens viktiga uppdrag. 12-13 mars 2020 i Göteborg.

Läs mer om konferensen
Aktuella arbetsgivare
Nyhetskategorier
Utmärkelser

”Världens bästa lärare”: Eleverna behöver höga förväntningar

Hon har kallats världens bästa lärare, Andria Zafirakou från London. Trots alla möjligheter som Global Teacher Prize förde med sig jobbar hon kvar på skolan i problemutsatta Brent. ”Jag älskar mitt jobb och vill inte ha något annat”, säger hon.

Susanna Cederquist får Dyslexipriset 2019

Grattis Susanna Cederquist som vinner årets Dyslexipris. Hon får priset för att hon sprider en bred bild av dyslexi.

Pris för att visa det positiva hos dyslektiker

Nu är det klart att Susanna Cederquist får årets dyslexipris.

Vinnarna utsedda i videotävlingen ”Fånga kemins grundläggande beståndsdelar!”

Mer än 250 bidrag kom in till videotävlingen om det periodiska systemet. Nio filmer gick till final och under ForskarFredag-helgen den 27-29 september lades det nära 15 000 röster på finalbidragen. Nu är det klart vilka tre klasser som vann och som får 5 000 kronor till klasskassan plus ett besök hos närmaste science center.

Våga-vara-snäll stipendiet gick till skola

Pelle Stipendiet 2019 gick till Borgmästarskolan i Luleå för att de arbetar med karaktärerna kring Pelle Svanslös och att eleverna då utvecklar en större förståelse för varandras olikheter. På prischecken står det 46 500 kronor.

Läs fler
Namn och Nytt

Ny skolchef till Surahammars kommun

Efter att två rektorer delat på tjänsten som tillförordnad skolchef sedan slutet av april i år, har Surahammars kommun nu rekryterat en ny skolchef. Valet föll på Johan Dietrichson, som i dagsläget arbetar som rektor på gymnasiet Lindeskolan i Lindesberg. Han tillträder tjänsten den 8 januari 2020.

Lemne föreslås som ordförande för skolkoncern

Den tidigare vd:n för Svenskt näringsliv, Carola Lemne, föreslås som ordförande för skolkoncernen Internationella engelska skolans styrelse, enligt ett pressmeddelande.

Han blir ny chef för Kulturskolan

Michael Brask efterträder Hans Eriksson som chef för Norrköpings kulturskola.

Förvaltningschef från Markaryd blir ny chef för Lärande och familj

Det blir Lars-Ola Olsson som blir ny chef för huvuduppdrag Lärande och familj i Ängelholms kommun.

Ny utbildningsdirektör i Uppsala kommun

Kommunstyrelsen har beslutat att tillsätta Susana Olsson Casas som ny direktör för utbildningsförvaltningen. Hon kommer närmast från Sigtuna kommun där hon varit förvaltningschef för barn- och ungdomsförvaltningen.