Kommunen backar barnen tillsammans

Skolchefen Dennis Hjelmström är spindeln i nätet när skola, socialtjänst och polis tar ett gemensamt grepp för att upptäcka barn som far illa.

Dennis Hjelmström, skolchef Ystad kommun. 

FÖR ETT OCH ett halvt år sedan riktades strålkastarljuset mot Ystad efter nyheten om att en grupp syskon hållits hemma i hemlighet av sina föräldrar. En av dem som slog larm om missförhållandena var kommunens nye skolchef Dennis Hjelmström. Barnen tvångsomhändertogs och placerades i familjehem.

Nu har Ystad kommun, Region Skåne och polisen inlett ett nära samarbete med namnet ”Backa barnet” för att bli bättre på att upptäcka barn som far illa. Tankarna fanns redan före upptäckten av syskonen, men fick extra aktualitet genom händelsen. Dennis Hjelmström är en av de drivande krafterna.

– Har man en skolchef som är nära involverad i ledningen av arbetet så har man säkrat att skolförvaltningen tar en aktiv roll, säger han.

Att skolan ingår i samarbeten med andra aktörer har inte alltid varit självklart. I Ystad liksom i andra kommuner har tätare kontakter stött på patrull i form av länge upptrampade arbetssätt och rutiner.

– Kommunala förvaltningar och andra aktörer är experter på sina egna regleringar, sitt arbetssätt, sina begrepp och sin kultur. Det leder till att alla omedvetet springer runt och bevakar sin egen roll, säger Dennis Hjelmström.

Samtidigt är det uppenbart att den som är föremål för stödinsatser, i det här fallet ett barn, ofta har en komplex problematik som inte går att rätta in i en färdig form.

– Det kräver att alla runt barnet tar ett helhetsgrepp om problematiken. Det har vi inte varit bra på.

Varför är det så svårt?

– Min egen övertygelse är att det är på grund av att vi är människor. Vi har haft evolutionära fördelar av att sortera, kategorisera och dela in i fack. Det gör vi även med våra organisationer eftersom det ger överblick och kontroll.
Den här drivkraften kan motverka ambitionen att närma sig varandra och utbyta kunskaper och erfarenheter, resonerar Dennis Hjelmström. Dessutom finns till exempel sekretesslagstiftningen som många gånger är ett hinder mot att till exempel utbyta information mellan förvaltningar.

Har du ändrat arbetssätt och rutiner i förhållande till dina rektorer som en följd av arbetet med Backa barnet?

– Vi bygger en ny förskola och skola som ska bli pilot för det här arbetssättet. Rektor får även en nyckelfunktion som barnsamordnare. Den rollen kommer att testas på allvar med stöd från Backa barnet.

Funktionen som skolchef öppnar många möjligheter för den som vill bygga upp ett starkt nätverk.

– Jag har ingångar till andra förvaltningar på ett sätt som rektor inte har. Det är alltid enklare att ha åtkomst till chefer som är på samma nivå som en själv.

GENOM KONTAKTERNA över förvaltningsgränserna kan Dennis Hjelmström skaffa sig överblick och förståelse för vad som är möjligt att åstadkomma inom kommunens budgetramar. Han får ökad insikt om politikens roll och hur man kan ta sig fram i den kommunala byråkratin.

Arbetet med Backa barnet har blivit både en injektion för och en motor i det förvaltningsövergripande tänket. Efter en första förberedande fas är det nu dags att börja arbeta mer operativt tillsammans. Dennis Hjelmström undviker ordet projekt.

– Vi vill inte ha projektledare, utan hellre förankra arbetet hos sådana som jag som redan finns i processen. Risken är att projektledare uppfattas som exklusiva ägare av ett budskap och därför stöter på patrull. Vi försöker få arbetet att växa underifrån i våra egna verksamheter, säger han.


TIPS! Lyssna till Dennis Hjelmström, skolchef i Ystad kommun, på Skolportens konferens elevhälsa! Datum: 15–16 september 2020 i Stockholm.

Missa inte boka-tidigt-priset! 3 795 kr exkl. moms (gäller fram till 30 juni).

Ord. pris 4 995 kr exkl. moms

Du kan antingen delta på plats eller boka webbkonferens! Läs mer här!


MATS CRONHAG, lokalpolisområdeschef i Ystad, har stora förhoppningar på samarbetet med både kommunen och Region Skåne. Blir det framgångsrikt kan det komma att skalas upp till nationell nivå.

– Ju fler ögon och öron som kan upptäcka avvikelser hos ungdomar där det behövs stöd, desto bättre. Ju fler unga vi kan fånga i tid, desto större blir den samhällsekonomiska vinsten. Om vi inte lyckas kan det skapas trauman för den enskilde och de anhöriga, säger han.

FÖR MATS CRONHAG blir skolchefen en naturlig samtalspartner. Samtidigt är det långt ifrån den enda kontaktvägen han kommer ha till skolan och socialtjänsten.

– Jag uppfattar det som att vi ska jobba på alla nivåer. Alla som rör sig bland ungdomar är viktiga, säger han. Petra Larsson, som är rektor på Norreportskolan i Ystad, tror att det är lättare att få till ett bra samarbete med andra förvaltningar och aktörer i en mindre kommun än i en större.

Både i ett sådant sammanhang och i samspelet mellan rektorerna och förvaltningen internt i kommunen har skolchefen en avgörande roll.

– Vill vi lyfta något från vår rektorsgrupp gör vi det till vår skolchef, som sedan tar frågan vidare. Skolchefen är vårt språkrör utåt, säger hon. Petra Larsson menar att rektorerna redan i dagsläget har väldigt välfungerande kontakter med socialförvaltningen i Ystad.

Just därför tror hon att Backa barnet kommer att fungera bra när samarbetet nu är på väg att ta en mer konkret form.

– Tillsammans med chefen för socialförvaltningen har skolchefen satt agendan för hur vi ska samverka. Skolchefen har ansvar för att skapa rätt förutsättningar och tid för oss att träffas, säger Petra Larsson.

Av Torbjörn Tenfält

Foto Emil Malmborg


Skolportens magasin nr 3/2020.

SKOLPORTEN NR 3/2020 – UTE 15 maj!

Tema: Rollen som skolchef – så komplex och utsatt är den. Och förutsättningarna för att lyckas som skolchef varierar starkt.

Intervju: Möt forskaren Gunnlaugur Magnússon, som saknar de mest fundamentala frågorna i debatten.

Reportage: Följ med till San Sebastián i Baskien och skolan som framhålls som innovativ av OECD.

Avhandlat: Janna Lundbergs doktorsavhandling om debattklimatet på en elitskola har valts till lärarpanelens favorit.

Läs mer om senaste numret av Skolportens magasin här!

Du som är prenumerant läser hela arkivet i appen Skolporten! Ladda ner den i App Store eller Google Play

Vill du prenumerera? Missa inte prova på-priset 2 nr av Skolporten för 99 kr*!

* Endast för nya prenumeranter


Läs hela bilagan Pedagogisk forskning 2019 utan kostnad här!

Den årliga bilagan Pedagogisk forskning 2019 följer med Skolportens magasin till alla prenumeranter.


Du kan även köpa tryckta lösnummer av Skolporten i vår webbshop!

Sidan publicerades 2020-05-19 15:03 av Ebba Reinolf
Sidan uppdaterades 2020-05-22 08:51 av Ebba Reinolf


Relaterat

Professorn som bytte åsikt: ”Jag hade fel”

Som biträdande utbildningsminister i USA på 1990-talet var hon en förespråkare för marknadslösningar i skolan – i dag har Diane Ravitch tänkt om och är en av systemets ihärdigaste kritiker.

Ledare: Det viktigaste uppdraget

Skolchefen är en av dem som har i uppdrag att se till att skolans svåra och viktiga likvärdighetsuppdrag följs. Men skolchefens position är komplex – och utsatt.

Så kan inkludering av gymnasieelever med NPF bli bättre

Läs Skolportens intervju med Emma Leifler som är specialpedagog och forskare vid Göteborgs universitet. Hon ska föreläsa på Skolportens konferens Specialpedagogik i gymnasiet och kommer att tala om inkludering.

Trender i svensk och engelsk akademisk läsförståelse bland skolungdomar

Läs Skolportens intervju med John Löwenadler, docent i språkdidaktik vid Göteborgs universitet. Han ska föreläsa på Skolportens konferens Engelska på högstadiet eller gymnasiet och kommer att tala om trender i läsförståelse i svenska och engelska bland tonåriga elever.

Så kan man undervisa om komplexa hållbarhetsfrågor

Läs Skolportens intervju med Lotta Dessen Jankell som är doktorand i geografididaktik och lärare i geografi. Hon ska föreläsa på Skolportens konferens Geografi och kommer att tala om hur man kan undervisa om komplexa hållbarhetsfrågor.

Ledare: Svensk skola – världsbäst på digitalisering?

Har de digitala verktygen i skolan och förskolan gjort skillnad? En studie från IFAU för några år sedan visade att kunskapsresultaten inte påverkades alls på skolor där alla elever hade en egen dator – förutom hos elever med lågutbildade föräldrar. Där visade studien på en viss försämring av kunskapsresultaten.

Utmana genusmönstren i idrott och hälsa!

Läs vår intervju med Inga Oliynyk, lärare i idrott och hälsa och doktor i pedagogik, som ska föreläsa på Skolportens konferens Idrott och hälsa i låg- och mellanstadiet. Hon kommer att tala om hur man kan utmana genusmönstren i idrott och hälsa.

”Det behövs mer utrymme att prata om juridik i förskolan”

Läs vår intervju med Maria Refors Legge, jur.dr. som ska föreläsa på Skolportens konferens Rektor i förskolan. Hon kommer att tala om juridik i förskolan.

Studiehandledning på modersmålet stärker elevernas kunskaper i svenska

Läs vår intervju med Anne Reath Warren, lektor i didaktik, som ska föreläsa på Skolportens konferens Modersmål. Hon kommer att tala om studiehandledning på modersmålet.

Hur kan man tänka kring undervisningen i litteraturhistoria?

Läs vår intervju med Jonas Johansson gymnasielärare och universitetsadjunkt, som ska föreläsa på Skolportens konferens Svenska för högstadiet och gymnasiet. Han kommer att tala om undervisningen i litteraturhistoria.

Ledare: Dra nytta av lärdomarna

Under flyktingvågen år 2015 tog Sveriges skolor och förskolor emot tusentals nyanlända barn, främst från Syrien. Därför har vi nu, när många barn och unga kommer från Ukraina till Sverige, möjlighet att använda oss av de erfarenheter och lärdomar vi fick då. Det konstaterar experter i Skolportens temaartikel om barn på flykt.

Så kan man arbeta med normmedvetenhet i skolan

Läs vår intervju med genusvetaren och etnologen Maria Hulth som ska föreläsa på Skolportens Elevhälsa. Hon kommer att tala om värdegrund och normmedvetenhet.

Mr Pisa: ”Det svenska skolvalet leder till social segregation”

Ständigt på resande fot och en kontroversiell ­kändis i världens lärarrum. Andreas Schleicher, den mustaschprydde Mr Pisa, drar sig inte för att kritisera de många skolsystem han möter.  

”Det finns en otrolig potential i att arbeta med bildberättande”

Läs vår intervju med Frida Marklund, lektor i pedagogiskt arbete med inriktning mot bild vid Umeå universitet, som ska föreläsa på Skolportens konferens Bild i grundskolan. Hon kommer att tala om bildberättande.

Så kan förskolan stötta barn på flykt

Läs vår intervju med Erica Mattelin, leg. psykolog och doktorand på Barnafrid, Linköpings universitet, som ska föreläsa på Skolportens konferens Specialpedagogik i förskolan. Hon kommer att tala om hur förskolan kan stötta flyktingbarn.

”Synliggör den tysta kunskapen”

En tydlig struktur för det arbetsplatsförlagda lärandet har gett lärarna på Rönninge gymnasium i Salems kommun större möjlighet att stärka eleverna i deras yrkesroll.

Skolportens konferenser
Forskarintervjuer

Skolporten intervjuar varje år ett hundratal forskare som disputerar inom utbildningsvetenskap och publicerar deras avhandlingar på webben.

Här hittar du alla intervjuer
Skolportens konferenser
Så kan inkludering av gymnasieelever med NPF bli bättre
  Emma Leifler

Så kan inkludering av gymnasieelever med NPF bli bättre

Läs Skolportens intervju med Emma Leifler som är specialpedagog och forskare vid Göteborgs universitet. Hon ska föreläsa på Skolportens konferens Specialpedagogik i gymnasiet och kommer att tala om inkludering.

Läs mer och boka din plats!
Annonsera
Vill du synas hos oss?

Vill du synas hos oss?

Skolporten når en bred målgrupp inom skolans värld på webben, i nyhetsbrev, magasin och platsannonssida.

Läs mer
Fokussida
Fokus förskola

Fokus förskola

Här samlar vi aktuell forskning och nyheter för dig som är verksam i förskolan.

Till fokussida
SKOLPORTENS MAGASIN
TEMA: Digitalisering
  Skolportens magasin nr 6/2022.

TEMA: Digitalisering

Tema: Digitalisering. Svensk skolas ambition att vara bäst i världen på digitalisering innebär både för- och nackdelar. Intervjun: Issis Melin har länge ägnat sig åt frågor som rör hedersrelaterat våld och förtryck. Enligt henne är den nya läroplanen ett steg i rätt riktning.

Läs mer och prenumerera här!
SKOLPORTENS DIGITALA KURSER
Namn och Nytt
Gunilla Winberg är ny rektor för Sickla rektorsområde i Nacka

Efter tio år som skolledare i Nacka kommun antar nu Gunilla Winberg utmaningen att bli rektor för Sickla rektorsområde. Därmed får hon strategiskt ansvar för två grundskolor, en grundsärskola, tre förskolor och Modersmålsenheten i Nacka.

Vikarierande generaldirektör på Specialpedagogiska skolmyndigheten

Aurora Lindberg tillträdde som vikarierande generaldirektör för Specialpedagogiska skolmyndigheten den 20 januari 2023.

Ny skolchef för grundskolan

Susanne Englund är Eskilstuna kommuns nya skolchef för grundskolan och grundsärskolan. Hon har tidigare arbetat som chef och ledare inom utbildningsverksamhet i 22 år.

Läs fler Namn och Nytt
Fokussida
Fokussida för chefer

Fokussida för chefer

Nyheter, rapporter, forskning och utveckling för dig som är skolledare eller skolchef.

Till fokussida
Utmärkelser

Kommunfullmäktige firade 2022 års pedagogiska pristagare

Anna-Lena Peredo, Li Zettermark, Maria Baum, Monica Junefelt och Birgitta Eklund Selander är 2022 års pedagogiska pristagare. De firades på kommunfullmäktiges möte 30 januari.

Två skolor vinner EU-tävling

Holavedsgymnasiet i Tranås och Hvitfeldtska gymnasiet i Göteborg har vunnit varsin plats till Euroscolaprogrammet.

Guldäpplet-vinnaren: Så maxar ni era digitala verktyg i vardagen

2022 var Martin Howe i Borlänge kommun en av tre som tilldelades lärarpriset Guldäpplet. I arbetet fokuserar Martin Howe på inkludering och tillgänglighet, där han försöker öka elevers måluppfyllelse genom digitala verktyg. Voister har pratat med pristagaren.

Läs fler
Fokussida
Internationellt

Internationellt

Vi har en omfattande bevakning av skolnyheter från hela världen. Välkommen in!

Till fokussida
Nyhetskategorier