Hoppa till sidinnehåll
Föreläsare

Läsa med ögonen eller öronen – vad är skillnaden?

Publicerad:20 maj
Uppdaterad:16 juni
Nina Fahlén
Skribent:Nina Fahlén

Hallå där Betty Tärning, forskare i kognitionsvetenskap vid Lunds universitet. Du ska föreläsa på Skolportens konferens Läs- och skrivsvårigheter i Stockholm den 21 oktober 2025.

Betty Tärning

Vad kommer din föreläsning att handla om?

– Först och främst handlar den om varför det är viktigt att läsa. Jag kommer att tala om skillnaden mellan att läsa med ögonen och att lyssna på en text, och beskriva vad som händer i hjärnan när vi läser. Läsning utvecklar förmågor som eleverna inte tränar på när de lyssnar. Jag kommer också att komma in på skillnaden mellan att läsa text på skärm och att läsa på papper, eftersom det är väldigt vanligt med digital läsning idag.

Finns det tillfällen där inlästa texter kan vara bra att använda i skolan? När bör de undvikas?

– Det finns tillfällen där det inlästa kan vara bra, särskilt för elever som har svårt för läsningen i skolan. Om klassen till exempel ska diskutera en särskild text så kan elever med läs- och skrivsvårigheter ibland få lyssna så att de kan delta i samtalet. Det som är problematiskt är när lyssningen ersätter vanlig läsning med ögonen, så att lyssnandet blir det dominerande verktyget i klassrummet.

Är det vanligt att skolor ersätter läsning med lyssnande i alltför hög utsträckning?

– Det är svårt att veta, men det finns absolut en tendens till det. Senast igår var jag ute på en skola där jag träffade en kille i årskurs sex som sa att han lyssnar på allt hela tiden för att han inte kan lära sig läsa. De flesta barn som jag och mina forskarkollegor möter när vi är ute och gör experiment i skolor, orkar inte läsa en längre text. Det är stor skillnad mot när vi genomförde liknande experiment för tio år sedan.

Vad vill du att konferensens deltagare får med sig från din föreläsning?

– Jag vill att de ska få förståelse för att det är väldigt svårt att lära sig läsa. Det är många saker som behöver hända i hjärnan för att en elev ska kunna erövra den färdigheten. Läsning skiljer sig från det talade språket som vi är förprogrammerade för att klara av. Det behövs ingen strukturerad undervisning för att lära sig tala, men för läsning behövs det. Många elever får kämpa en hel del, men de allra flesta kan lära sig och utvecklas om de får undervisning och mycket, mycket träning.

Du kan lyssna till Betty Tärning påSkolportens konferens Läs- och skrivsvårigheter i Stockholm den 21 oktober 2025 eller på webbkonferensen den 29 oktober–21 november.

Konferensen berör bland annat:

  • Lyssneläsning och E-böcker – så hanterar hjärnan digital litteratur.
  • Assisterande teknik för elever med stora läs- och skrivsvårigheter.
  • Samsynsproblem – så kan ögonkoordinationsträning förbättra läsförmågan.
  • Avkodningsträning i helklass – handfasta råd för klassrummet.

Konferenser

Läs mer

Skolportens konferenser har ett starkt forskningsfokus. De innehåller en bredd av föreläsningar med inbjudna experter, riktade mot just din yrkesroll. Du väljer om du vill delta på plats under en till två dagar, eller via våra webbkonferenser. Där får du ta del av de inspelade föreläsningarna när det passar dig under en treveckorsperiod. Båda alternativen ger möjlighet att nätverka med föreläsare och kollegor från hela Sverige.

Några av våra kommande konferenser

AllaFskÅk F–3Åk 4–6Åk 7–9GyVux

Temaföreläsningar

Läs mer

Skolportens teman består av en till två inspelade föreläsningar samt diskussionsmaterial. Här fördjupar du dig inom en specifik fråga som rör din yrkesroll. Föreläsningarna är cirka 60 minuter långa och går att se när det passar dig under fem veckor. Licensen är individuell, kontakta oss för gruppbokning.

Några av våra kommande temaföreläsningar

AllaFskÅk F–3Åk 4–6Åk 7–9GyVux

Digitala kurser

Läs mer
Digital kurs | Anna Hellberg Björklund

Att möta explosivt beteende i förskolan

Kursen leds av Anna Hellberg Björklund och ger konkreta verktyg för att möta och förebygga explosiva beteenden hos barn i förskolan. Flexibel start, tillgång i 6 månader med avslutande kursintyg. Pris 749 kr ex. moms. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta oss för specialerbjudande!

Läs mer och ta del av materialet här
Stockholm

Skolnärvaro

Skolportens fortbildning för dig som på olika sätt arbetar med elevers närvaro i skolan! Delta på plats i Stockholm den 27 mars eller via webbkonferensen 2–30 april. Boka din plats till bästa pris idag!
Läs mer och boka
Åk F–Gy
27 mar 2026

Att möta explosivt beteende i förskolan

Kursen leds av Anna Hellberg Björklund och ger konkreta verktyg för att möta och förebygga explosiva beteenden hos barn i förskolan. Flexibel start, tillgång i 6 månader med avslutande kursintyg. Pris 749 kr ex. moms. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta oss för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Fsk