Hoppa till sidinnehåll
Skolportens magasin

Ledare: Den komplexa bedömningen

Publicerad:24 september
Uppdaterad:9 oktober
Moa Duvarci Engman
Skribent:Moa Duvarci Engman
Moa Duvarci Engman.
Foto: Wouter Veenstra

MINSKAD STRESS FÖR eleverna och samtidigt ökad måluppfyllelse. Det blev resultatet när fokus riktades mot kunskapsmålen, snarare än betygen, på Ribbyskolan i Haninge kommun utanför Stockholm.

Att skolan beslöt sig för att sluta sätta betyg på enskilda prov var för att minska pressen på eleverna.

”Vi måste skapa en skola där eleverna känner att de kan lyckas”, säger Ribbyskolans rektor Jesper Samuelsson i temat om bedömning i det här numret av Skolporten.

I tider av elevstress, glädjebetyg och olikvärdiga betyg är frågan om betyg och bedömning mer aktuell än någonsin. Läs mer i Skolportens magasins temaartikel om den komplexa bedömningen.

Skolporten har också träffat forskaren Fredrik Zimmerman som berättar om vad som får pojkar att prestera bättre i skolan. Det finns flera faktorer som utmärker skolor där pojkar lyckas bra, bland annat en tydlig struktur i undervisningen och att arbeta med språkutvecklingen. 

Utbildning i motiverande samtal kan vara ett konkret sätt att stärka lärares självtillit när det gäller att engagera elever och hantera olika klassrumssituationer. Det visar Martina Jordans avhandling som nu har valts till Lärarpanelens favorit. Intervjun med Martina Jordan hittar du här!

Läs mer om Skolportens magasin nr 4/2025 här!

Moa Duvarci Engman,
chefredaktör Skolportens magasin


PS: Inte redan prenumerant? Missa inte kampanjpriset:

2 nr för prova-på-priset 99 kr*!

Läs mer och prenumerera på Skolportens magasin här! 

*Endast för nya prenumeranter. Du får tillgång till hela det digitala arkivet i appen Skolporten!

Stockholm

Musik

För dig som är musiklärare i grundskolan eller gymnasieskolan. Delta på plats i Stockholm den 23 april eller via webbkonferensen 30 april–28 maj. Boka din plats till bästa pris idag!
Läs mer och boka
Åk F–Gy
23 apr 2026

Arbeta mot hedersrelaterat våld och förtryck i skolan

En kurs för lärare och övrig personal i grundskolan. Du lär dig att identifiera hedersrelaterade beteenden, arbeta förebyggande och hjälpa utsatta elever att komma ur sin situation. Kursledare är Issis Melin. Flexibel start och tillgång i 6 månader med avslutande kursintyg. Pris 749 kr ex. moms.
Läs mer och boka
Åk F–9