Ledare: Elevmöten kan öka likvärdigheten

Foto: Wouter Veenstra
Sverige har ett av västvärldens mest segregerade skolsystem, alltså att elever i stor utsträckning är uppdelade mellan olika skolor utifrån socioekonomisk bakgrund. Mest segregerad är den svenska förskolan − faktiskt ännu mer än grundskolan. Och ju mer segregerad förskolan och skolan blir, desto mindre vanligt blir det så klart att barn med olika bakgrund träffas. Så hur kan man förebygga och minska skolsegregationens effekter i förskolor och skolor?
I Borlänge i Dalarna har lärarna Marie Eriksson och Erik Nordqvist låtit sina två mellanstadieklasser från olika skolor mötas. Efter att ha haft samarbetsövningar, skoluppgifter i grupp och gemensamma luncher hoppas lärarna att deras respektive elever ska bli nyfikna på varandra och få nya vänner över gränserna. Forskning visar också att just lärarengagemang, relationsbyggande med elever och strukturerade insatser är åtgärder som kan minska segregationen och öka likvärdigheten. Läs mer i temaartikeln om segregation i det här numret av Skolporten!
Skolporten har också intervjuat logopeden och forskaren Anna Eva Hallin om den dolda funktionsnedsättningen språkstörning. Elever som inte får stöd riskerar en skolgång fylld av misslyckanden. På senare år har området fått ökad uppmärksamhet, men mycket återstår fortfarande att göra, enligt Anna Eva Hallin, som länge arbetat med frågor just om skolan och elever med språkstörning.
”Språkstörning kan vara svårt att upptäcka. Screeningprogram i skolan kan vara ett sätt att hitta de här eleverna”, säger Anna Eva Hallin.
Att urskilja elevers individuella kunskaper utifrån grupparbeten är en utmaning för lärare. I sin forskning har Johan Forsell utvecklat en modell för ett säkrare bedömningsunderlag vid grupparbeten i skolan. Nu har hans avhandling valts till Lärarpanelens favorit. Intervjun med Johan Forsell hittar du här!
Moa Duvarci Engman,
chefredaktör Skolportens magasin
Läs mer om Skolportens magasin!
Skolportens magasin
Läs mer
Skolnärvaro
Åk F–Gy Att möta explosivt beteende i förskolan
Fsk 









