Ledare: Hur ska förskoleklassen se ut?  

Moa Duvarci Engman, chefredaktör Skolportens magasin. Foto: Johan Marklund

OM GRUNDSKOLAN blir tioårig, som regeringen tillsammans med stödpartierna C och L föreslog i höstas, innebär det att förskoleklassen omvandlas till årskurs ett i grundskolan. Vad händer då med den kategori lärare som arbetar där i dag – och framför allt: Hur ska verksamheten för sexåringarna se ut?

Det är frågor som Skolporten undersökt i en stor temaartikel om förskoleklassen. Bland annat intervjuar vi Sven Persson, professor vid Malmö universitet, som i sin kunskapsöversikt om tidig skolstart funnit att barn som tidigt vistas i förskoleliknande lärmiljöer klarar sig bättre senare i skolan. Det handlar om att utforma undervisningen så att eleverna får vara aktiva, undersökande och lekande, säger Sven Persson.

Missa inte heller porträttet av den New York-baserade professorn Diane Ravitch i detta nummer. Under tidigt 1990-tal var Diane Ravitch med och drev igenom ett system med skattefinansierade friskolor i USA, en reform som hon i dag är mycket kritisk till. Vid 81 års ålder granskar och debatterar hon det amerikanska skolsystemet – och har inflytande över såväl makthavare som journalister över hela USA.

Moa Duvarci Engman, chefredaktör Skolportens magasin

moa.engman@skolporten.se


Omslag Skolporten 1/2020

Denna artikel är publicerad i Skolportens magasin – ute 7 februari 2020!

Beställ lösnummer i vår webbshop!

Tema: Förskoleklassen: Hur ska verksamheten för sexåringarna se ut?

Dessutom: Stor intervju med den amerikanska skolforskaren Diane Ravitch! Läs mer här!

Inte redan prenumerant? Missa inte prova på-priset:

2 nr av Skolporten för prova-på-priset 99 kr!

Sidan publicerades 2020-02-05 10:07 av Moa Duvarci Engman


Relaterat

Skolbibliotek, 1-2 december i Stockholm

Årlig konferens för dig som är skolbibliotekarie! Ta del av föreläsningar om bl. a. att skapa engagemang hos läsovilliga elever, vikten av digital medborgarlitteracitet och skolbibliotekets roll i det nya medielandskapet, modeller för små och stora skolbibliotek samt ”shared reading” som metod för att växa språkligt, socialt och litterärt. Välj att delta på plats eller via webben, välkommen!

Ledare: Så ska pojkarna få bättre betyg

Glappet mellan pojkars och flickors skolresultat är stort i skolan och har varit det länge: pojkar som grupp har sämre skolresultat än flickor.

”Statsbidrag hotar skolans organisation”

Skolan är inte betjänt av politiska utspel och hierarkiska system. Vi behöver ett nytt ledarskap som utgår från varje skolas unika organisation, skriver Alf Solander, rektor i Botkyrka, skoldebattör och författare.

Reportage: Väck läslusten!

På Lerbergsskolan i Höganäs tränar tvåorna läsförståelse genom att diskutera och fundera. Undervisningens fokus på läsförståelse har gett resultat, tycker läraren Stina Schölander. Läs hela reportaget ur Skolportens magasin här.

Karin Berg: Olika barn lär sig mer ihop

Redan år 1992 varnade OECD den sittande regeringen för att göra de drastiska marknadsanpassningar i den svenska skolan som man då planerade, skriver Karin Berg, Skolportens krönikör.

Skolporten satsar på digitala konferenser

I höst storsatsar Skolporten på digitala konferenser. "Vi tror att vår digitala satsning kommer att komma många i skolan och förskolan till nytta", säger Birgitta Hartzell, Skolportens vd.

”Mer skoltid i låg ålder gynnar barn hela livet”

Ökad undervisningstid för yngre elever har märkbart positiva effekter och har potential att skapa mer jämlika förutsättningar att lyckas i skolan. Det skriver tre forskare som författat en ny rapport.

”Avskaffa flumskolan en gång för alla”

Någonting är fel inom den svenska skolan. PISA-resultat, rapporter om ”stök” i skolor, lärarbrist och få sökande till lärarutbildningen. Men den viktigaste åtgärden för att råda bot på problemen är att man kastar ut den pedagogiska syn som genomsyrar hela det svenska utbildningsväsendet där eleverna själva ska ”konstruera” sin kunskap, i egen takt och utan skriftliga prov, skriver Inger Enkvist.

Leart om distansundervisning: ”Man lär sig inte lika mycket”

En enkät som kommunen gjort bland gymnasielever i Halmstad visar att 4 av 10 upplever att deras studieresultat påverkats negativt av distansstudierna till följd av coronapandemin. Leart Berisha, som går restauranglinjen på Sturegymnasiet i Halmstad, är en av dem som känner igen sig i den bilden.

Susanne Nyström: Det kostar inga röster att ta bort kötiden till grundskolan

Nästan nio av tio tycker antingen att det är bra att avskaffa kötid till grundskolan eller så bryr de sig inte särskilt mycket. Bara 13 procent anser att det är viktigt att ha den kvar, skriver Susanne Nyström i en ledare.

Wiman: Vi är lärare och vi bär på samhället

Så kom den till sist – blomstertiden med lust och fägring. Vi i grundskolan kommer att få vinka hejdå till våra elever som vanligt. Men ändå är verkligen ingenting som vanligt. Det skriver Marie Wiman i en krönika.

”Därför är Pisa ett dåligt instrument att jämföra likvärdighet”

Man kan förstå att man vill fortsätta mäta på de som faktiskt gått i svensk skola. För det finns det också regler inom Pisa som gör att man kan ta bort till exempel nyanlända elever från testet. Men om Expressen har rätt har man tagit bort fler än vad som är tillåtet och på grunder som inte är tillåtna, och då får vi ännu mer problem, skriver skolexperten Per Kornhall.

Expert reagerar på autistiskt barns skolgång: ”Det är katastrofalt”

Teas son gick på Nyckelbergsskolan i Köping under fyra års tid utan att få undervisning av någon lärare. I dag kan den tioåriga pojken varken läsa eller skriva. ”Det är katastrofalt. Det är en sak att man har assistenter vägleder pojken, men all undervisning i skolan ska vara lärarledd”, säger Agneta Söder, Autism- och aspergerförbundet.

Karin Berg: Vikten av (ut)bildning

I vår iver att marknadsanpassa skolan, vinna Pisaundersökningar och kopiera andra länders utbildningssystem har vi tappat bort det som från början skapade vårt välstånd: vårt bildningsideal. Det skriver Karin Berg, Skolportens krönikör.

”Barn som deltar i organiserad idrott lyckas bättre i skolan”

Fem forskare: Därför är det oroande att föreningsidrotten nu minskar och att tillgången till den är så ojämlik.

”S-politiker lägger orimlig skuld på friskolor”

Vad svensk skola behöver är ett fortsatt fokus på kunskap och på det kompensatoriska uppdraget. Insatser i skolan bör i första hand syfta till att lyfta kvaliteten i skolor med låga resultat, skriver tre L-politiker i en replik.

Konferenser

Information om höstens konferenser

På grund av rådande omständigheter övergår några av höstens konferenser helt till digitalt format. Du som är anmäld till en fysisk konferens flyttas då automatiskt över till webbkonferensen och behåller din plats. Vi kontaktar dig personligen för mer information.

Konferenser som övergår till webbkonferens:

  • Specialpedagogik, 2-3 september, Göteborg
  • Specialpedagogik, 17-18 september, Stockholm
  • Svenska som andraspråk, 8-9 september, Malmö
  • Elevhälsa, 15-16 september, Stockholm
  • Biologi, 28 september, Stockholm
  • Franska, 6-7 oktober, Stockholm
  • Tyska, 6-7 oktober, Stockholm
  • Spanska, 8-9 oktober, Stockholm
  • Fortbildning
    Skolporten satsar på digitala konferenser

    Skolporten satsar på digitala konferenser

    I höst storsatsar Skolporten på digital fortbildning. "Vi tror att vår digitala satsning kommer att komma många i skolan och förskolan till nytta", säger Birgitta Hartzell, Skolportens vd.

    Läs hela artikeln
    SKOLPORTENS MAGASIN
    Skolportens magasin
      Skolporten nr 3/2020 – ute 15 maj

    Skolportens magasin

    Intervju: Möt forskaren Gunnlaugur Magnússon, som saknar de mest fundamentala frågorna i debatten. Tema: Rollen som skolchef – så komplex och utsatt är den.

    Läs mer här
    Skolportens lärarpanel

    Skolportens lärarpanel

    Skolportens lärarpanel läser all ny utbildningsvetenskaplig forskning kring skolan och förskolan.

    Läs mer
    Läsårstider
    När börjar höstterminen?

    När börjar höstterminen?

    Vi har samlat hela Sveriges grundskolors läsårstider för 2020/2021.

    Hitta din kommun
    Fjärr- och distansundervisning
    Skola på distans

    Skola på distans

    Här samlar vi verktyg och information för dig som undervisar från annan plats.

    Läs mer
    Skolporten 20 år
    Uppdrag: Att göra skillnad

    Uppdrag: Att göra skillnad

    Skolporten fyller 20 år! Det startade med ett enkelt faxbrev till Sveriges rektorer. I dag når vi mer än en tredjedel av skolans personal. Läs om Skolportens resa sedan starten år 2000.

    Läs mer
    Annonsera
    Vill du synas hos oss?

    Vill du synas hos oss?

    Skolporten når en bred målgrupp inom skolans värld på webben, i nyhetsbrev, magasin och platsannonssida.

    Läs mer
    Nyhetskategorier
    Student
    För dig som ska bli lärare

    För dig som ska bli lärare

    Här samlar vi nyheter, forskning och annan relevant information till dig som studerar och som snart ska ut i yrkeslivet.

    Läs mer
    Utmärkelser

    Södertäljes skolor och förskolor får priset Guldtrappan 2020

    Södertälje ligger i framkant när det gäller den digitala skolutvecklingen. Nu vinner kommunen utmärkelsen Guldtrappan.

    Läs fler
    Namn och Nytt

    Ny rektor vid Linköpings universitet

    I dag beslutade regeringen att anställa Jan-Ingvar Jönsson som rektor vid Linköpings universitet. Jan-Ingvar Jönsson tillträder tjänsten den 1 juli.

    Anna Örjebo slutar som skolchef

    Det fortsätter att storma inom skolvärlden i Östersunds kommun. På onsdagen stod det klart att Anna Örjebo slutar som skolchef efter bara nio månaders tjänstgöring. Istället blir hon chef på kulturskolan.

    Gd slutar och blir chef på Skolinspektionen

    Agneta Broberg har varit Diskrimineringsombudsman i nästan sju år. Nu står det klart att hon kommer att bli regionchef på Skolinspektionen.

    Sveriges elevkårer får ny generalsekreterare

    Myrra Franzén är utsedd till ny generalsekreterare för Sveriges elevkårer.