Hoppa till sidinnehåll
Främlingsfientlighet

Ledare: Samtala och så frön

Publicerad:2017-05-19
Uppdaterad:2023-08-31
Moa Duvarci Engman
Skribent:Moa Duvarci Engman
Moa Duvarci Engman, Skolporten.

Han var stökig, skolkade och drack alkohol redan i mellanstadiet. Men en lärare såg Siavosh Derakhti, ställde krav och brydde sig. ”Läraren som räddade mitt liv”, beskriver Siavosh Derakhti själv honom som.

Efter att ha grundat nätverket Unga mot antisemitism och främlingsfientlighet tilldelades han Raoul Wallenbergpriset år 2013, vilket ledde till ett möte med USA:s dåvarande president – efter en önskan från Obama själv. Och under sin föreläsning på Skolriksdag 2017 i Stockholm riktade Siavosh Derakhti en uppmaning till publiken, som bland andra bestod av lärare, rektorer och politiker: ”Det är ni som måste höja era röster mot rasism och främlingsfientlighet.”

Men att i skolan veta hur man ska bemöta elever som uttrycker exempelvis rasistiska åsikter kan vara svårt. Lägga locket på? Gå in i en hetsig debatt?

Peter Sundin, som intervjuas i det här numret av Skolporten, växte upp i ett hem där rasismen och nazismen satt i väggarna. När han konfronterades av lärarna i skolan och blev utskrattad av de andra i klassen fick det som följd att han i stället blev ännu mer övertygad nazist.

Peter Sundin lyckades ta sig ur naziströrelsen, och arbetar i dag med förebyggande arbete mot högerextremism. Hans råd när det handlar om elever med intoleranta åsikter är att undvika konfrontation. Samtala i stället, så ett frö av tvivel. Kanske börjar det en dag gro.

Moa Duvarci Engman, chefredaktör Skolportens forskningsmagasin
moa.engman@skolporten.se

Foto: Johan Marklund


Ledaren är publicerad i Skolportens forskningsmagasin nr 3 2017. Prenumerera eller beställ ditt ex här

NYHET! Nu kan du även köpa digitala lösnummer i App Store eller Google Play

Stockholm

Undervisa i Artificiell intelligens

Välkommen till Skolportens konferens för dig som planerar att undervisa i det nya gymnasieämnet artificiell intelligens. Ta del av aktuell forskning som utgår från ämnets syftesbeskrivning, och få praktiska verktyg som hjälper dig att planera och genomföra kurserna. Innehållet är även intressant för dig som vill veta mer om AI i samband med undervisning generellt, samt för dig som undervisar inom vuxenutbildningen.
Läs mer & boka
Gy–Vux
3 okt

Högläsning i förskolan

I den här kursen med kursledare Ann S. Pihlgren får du handfast information om hur högläsningsstunderna kan bli så språkutvecklande som möjligt, och ett viktigt nav som förskolans undervisning kan kretsa runt. Flexibel start, kursintyg ingår och tillgång till kursen i sex månader. Pris 749 kr!
Mer info
Fsk
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev