Ledare: Utveckla undervisningen

Moa Duvarci Engman. Foto: Johan Marklund

LÄRARBRISTEN KAN INTE utbildas bort. Fram till år 2031 är det totala rekryteringsbehovet av lärare alarmerande stort: 187 000 heltidstjänster, enligt nya siffror från Skolverket. För att lyckas nå myndighetens mål om behöriga lärare behövs det 55 procent fler nya studenter på lärarutbildningarna – vilket är en svår, för att inte säga omöjlig, ekvation.

Det finns ingen enkel lösning på lärarkrisen. Men något som skulle kunna bidra till att göra läraryrket mer attraktivt, både för att behålla och för att attrahera nya lärare, är att förbättra arbetsmiljön. Det kan exempelvis ske genom att lärarna avlastas så att de får större möjlighet att fokusera på undervisningen.

Under skolkonferensen ResearchED i Haninge kommun förra månaden hamnade jag under lunchen vid samma bord som en av talarna. Han pekade på att läraryrket är så skiftande att det på många sätt är lika oförutsägbart som att arbeta på akutmottagningen på sjukhus.

Om lärare ges tid och utrymme för att utveckla undervisningen tillsammans med andra lärare – och i samverkan med forskare – tror jag att det kan ha stor betydelse för såväl arbetsmiljön som undervisningen. Utbildningen i skolan ska också som bekant vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet, något som är unikt ur ett internationellt perspektiv.

Men hur kan forskning och praktik samverka på bästa sätt? Läs mer i nya numret av Skolportens magasin med tema: Skola på vetenskaplig grund.

Moa Duvarci Engman, chefredaktör Skolporten
moa.engman@skolporten.se


Missa inte nya numret av Skolportens forskningsmagasin – ute nu!

Tema: Skola på vetenskaplig grund.

PROVA PÅ-PRIS

Inte prenumerant? Just nu 2 nr för 99 kr (enbart för nya prenumeranter)

TIPS! Du kan även köpa lösnummer i appen Skolporten – 75 kr för nya nr, 20 kr för äldre nr! 

I appen läser du alltid bilagan Pedagogisk forskning utan kostnad! Ladda ner appen i App Store eller Google Play

Sidan publicerades 2018-04-10 15:49 av Moa Duvarci Engman


Konferenser
In memoriam
Skolportens grundare och vd har gått bort

Skolportens grundare och vd har gått bort

Per Reinolf, grundare och vd för Skolporten, har gått bort efter en kortare tids sjukdom. ”Det är med stor sorg som vi idag har mottagit beskedet att Per har gått bort. Att driva Skolporten var en viktig del av hans liv och han var en mycket omtyckt chef”, säger vice vd Birgitta Hartzell.

Läs mer
Aktuella chefstjänster
Fler platsannonser
Missade du?
Tema: Arbetsmiljö

Tema: Arbetsmiljö

Missade du vårt temabrev om arbetsmiljö? Här kan du läsa ikapp!

Till temabrevet
Nyhetskategorier
SKOLPORTENS MAGASIN
Tema: Mobbning
  Nytt nr ute nu!

Tema: Mobbning

Skolorna är bra på att åtgärda synliga kränkningar, men desto sämre på att förebygga dem, menar forskarna. Intervju: Möt Bim Riddersporre, ton­givande forskare inom ledar­skap och förskola

Läs mer och prenumerera här!
Aktuella arbetsgivare
Ny fokussida
Lön & Karriär
  Illustration av Malin Koort

Lön & Karriär

Ta del av det senaste inom lönestatistik, arbetsmiljö, organisation och arbetslag, karriärtjänster och mycket mer.

Till Lön & Karriär
Mest läst senaste veckan

Mer än var tredje rektor utsatt för hot och våld

Mer än var tredje rektor inom grundskolan uppger sig ha varit utsatt för hot eller våld under det senaste året. Och den vanligaste förövaren är en elev eller elevens anhöriga. Det visar en kartläggning i Göteborgs kommun.

Studie: Reflektion med kolleger minskar lärarstress

Reflekterande samtal mellan lärarkolleger och annan personal i grupper kan förebygga stressrelaterad ohälsa, enligt en studie från Linnéuniversitetet.

Ny biträdande rektor i Grums kommun

Elin Poignant är ny biträdande rektor/utvecklingsledare på Jättestensskolan i Grums kommun.

Rektorsduo från Hörby tar över på Baldersskolan

Baldersskolan får inom kort inte en ny rektor– utan två. Det heter Madelene Skog och Sanna Pröjtz, och känner varandra väl sedan tidigare.

”Lärare förtvivlas av den där tomma stolen”

Komplexitet kännetecknar frånvaroproblematiken. Men det finns metoder som kan vägleda eleverna tillbaka till klassrummet. Det säger Marie Gladh som har lång erfarenhet av arbete med hemmasittare.

Fortbildning

Lärare i svenska som andraspråk har ett brett undervisningsområde. Utöver läroplanens innehåll ska läraren även kunna sätta sig in i de flerspråkiga elevernas olika förmågor till inlärning av svenska språket. Under två dagar behandlar konferensen den senaste forskningen i undervisningsämnet men även praktiska exempel presenteras.

Läs mer och boka plats