Ledare: Vikten av skolframgång

Moa Duvarci Engman, chefredaktör Skolportens magasin. Foto: Johan Marklund 

ATT MISSLYCKAS I SKOLAN är en stor förlust för den enskilda individen. Dels när det gäller svårigheten att ta sig in på arbetsmarknaden, eftersom en gymnasieutbildning nära på är ett måste i dag. Dels när det gäller den psykiska hälsan, där forskning visar att en lyckad skolgång är en stark skyddsfaktor.

Elever som klarar sig bra i skolan är också en stor vinst för samhället: Ju fler som tar gymnasieexamen, desto större samhällsbesparing.

Men vad grundar sig skolmisslyckanden i egentligen? Alltför ofta läggs hela ansvaret på eleven, på föräldrarna eller på skolans personal – när det egentligen är de strukturella villkoren som behöver förändras. Det menar forskaren Michael Lindblad, som bland annat anser att gymnasieskolan borde vara obligatorisk. Han är en av experterna som intervjuas i vår temaartikel om skolmisslyckanden. 

Missa inte heller intervjun med läraren och författaren Jenny Edvardsson om hur skolan kan använda skönlitteratur i undervisningen, och mycket mer i det här numret av Skolporten!

Moa Duvarci Engman, chefredaktör Skolporten


Skolportens magasin – ute 31 mars 2021!

Tema: Skolmisslyckanden

Inte redan prenumerant? Missa inte kampanjpriset:

2 nr av Skolporten för prova-på-priset 99 kr!

Prenumeranter läser hela arkivet digitalt utan kostnad! Ladda ner Skolporten i App Store eller Google Play

Sidan publicerades 2021-04-21 11:00 av Moa Duvarci Engman


Relaterat

Sfi i fokus Webbkonferens

Konferensen riktar sig till dig som är lärare eller rektor inom sfi. Intressanta föreläsningar om bl.a bedömning, hur språkundervisning på arbetsplatsen kan fungera, hur vi utvecklar elevers digitala kompetens och vilken effekt språkstödjare kan ha. Välkommen!

Idrott och hälsa Webbkonferens

Konferensen för dig som undervisar i idrott och hälsa på högstadiet och gymnasiet! Ta del av intressanta föreläsningar om bl.a tillgängliga lärmiljöer och socialt samspel, hållbar idrottsundervisning, att bedriva undervisning om friluftsliv med begränsade resurser samt stödundervisning i motorik för nyanlända flickor.

Idrottsläraren: ”Vi behöver bredda perspektivet kring hälsa och fysisk aktivitet”

Ämnet idrott och hälsa kan döpas om till hälsa och fysisk aktivitet, eftersom det inte krävs ett engagemang inom en specifik idrott för att vi ska kunna vara fysiskt aktiva, skriver idrottsläraren Martin Svensson.  

Hur skapar man en tillgänglig lärmiljö för alla i ämnet idrott och hälsa?

Alva Appelgren, Skolforskningsinstitutet, ska tillsammans med Karin Fröding, SPSM, tala om tillgänglig lärmiljö för alla i ämnet idrott och hälsa på Skolportens webbkonferens Specialpedagogik för grundskolan.

”Utöka idrott och hälsa med 100 timmar i grundskolan”

”Vi vill utöka ämnet idrott och hälsa från nuvarande 600 timmar till 700 under grundskoletiden. Det skulle ge möjlighet till idrottslektioner tre gånger i veckan”, skriver Gudrun Brunegård, utbildningspolitisk talesperson för Kristdemokraterna.

”Mer idrott och hälsa ger bättre skolresultat”

Regeringens satsning på mer idrott och hälsa i skolan är en droppe i havet. Det som behövs är inte några minuter mer i veckan, utan fysisk rörelse för alla elever varje dag, skriver idrottsläraren Tommy Lénberg.

Mer matte och idrott i skolan

Det blir mer matte och idrott i grundskolan från och med det läsår som börjar i dagarna. Det blir 105 timmar mer matte och 100 timmar mer idrott och hälsa samtidigt som 205 timmar försvinner från elevernas fria val.

Pedra Wolde, lärare i idrott och hälsa:

Du har skapat egna mindfulnessprogram för gymnasiet som du använder på idrotten men också i klassrummet. Varför det?

Vetenskapsrådet ger pengar till forskarskola för lärare i idrott och hälsa

En ny forskarskola för lärare i idrott och hälsa – och en studie om lärarutbildningens betydelse. Forskare vid Örebro universitet deltar i två projekt som fått sammanlagt 12 miljoner kronor av Vetenskapsrådet, varav drygt 4 miljoner kronor till Örebroforskarna.

Nu får eleverna mer undervisningstid i matematik och i idrott och hälsa

Eleverna ska få ytterligare 105 timmar garanterad undervisningstid i matematik i högstadiet. Det har regeringen beslutat i dag. Regeringen utökar också ämnet idrott och hälsa med 100 timmar för elever i grundskolan.

Redovisning av uppdrag om mer rörelse i skolan, fördelning av timmar i idrott och hälsa i grundskolan

Redovisning av uppdrag om mer rörelse i skolan, fördelning av timmar i idrott och hälsa i grundskolan. (pdf)

Fler timmar idrott och hälsa i årskurs 6-9

Skolverket föreslår att de 100 extratimmarna i ämnet idrott och hälsa som regeringen vill införa, läggs i årskurserna 6-9. Skolverket har fått i uppdrag att analysera hur fler idrottstimmar bör fördelas över årskurserna i grundskolan för att ge bäst effekt.

Kvalitetsgranskning av ämnet idrott och hälsa i årskurs 7–9

Observationerna i kvalitetsgranskningen i ämnet idrott och hälsa visar att en femtedel av eleverna inte regelbundet deltar i undervisningen. Detta är en oroande bild och insatser krävs. Kvalitetsgranskningen består dels av en bredare kartläggning av 100 grundskolor, dels av en närmare granskning av 23 skolor.(pdf)

Rörelse för hjärnans skull

Betygen har gått upp och eleverna tycker att det är roligare att gå i skolan. Dessutom har konflikterna blivit färre. Det är några av resultaten av den satsning på rörelse och aktivitet man gjort på Bäckahagen, en F-9-skola i Bandhagen i Stockholm.

Studie: Elever tycker undervisningen i idrott och hälsa är orättvis

Var betygsättningen i idrott och hälsa orättvis? Kändes det som om man skulle kunna allt redan från början? Då är du inte ensam.

Svårare att få rättvisa betyg i idrott

Elever upplever att möjligheten att kunna få högt betyg i ämnet idrott och hälsa har blivit svårare. ”Jag har flaggat för det här problemet länge,” säger idrottsläraren Kristian Persson.

Skolportens konferenser
SKOLPORTENS DIGITALA KURSER
Skolporten lanserar digitala kurser med flexibel start!

Skolporten lanserar digitala kurser med flexibel start!

– Digitala handböcker med praktiska inslag. Så kan våra nya kurser enkelt beskrivas. Det säger Åsa Gustafsson, projektledare på Skolporten som nu lanserar digitala kurser i olika ämnen för skolans alla stadier.

Läs mer här
SKOLPORTENS DIGITALA KURSER
SKOLPORTENS MAGASIN
Nytt nr ute nu!

Nytt nr ute nu!

Intervju: Mer läsning lyfter eleverna i alla ämnen i skolan – inte bara i svenska. Möt Jenny Edvardsson! Stort tema: Skolmisslyckanden.

Läs mer och prenumerera här!
Fokussida
Betyg och bedömning

Betyg och bedömning

Betyg och bedömning väcker åsikter – håll dig uppdaterad inom ämnet med de senaste nyheterna.

Till fokussida
Skolportens digitala kurser
Digitala kurser om lärares tysta kunskap
  Maria Wiman

Digitala kurser om lärares tysta kunskap

Maria Wiman prisbelönt lärare, debattör och författare, leder Skolportens digitala kurser för nya lärare. Här förmedlas mycket av den tysta kunskap som inte lärs ut på lärarutbildningen och som erfarna lärare tar för givet.

Skolporten
Fokussida
Studie- och yrkesvägledning

Studie- och yrkesvägledning

Här belyser vi studie- och yrkesvägledningens viktiga funktion och samlar nyheter, debatt och forskning.

Till fokussida
Forskarintervjuer

Skolporten intervjuar varje år ett hundratal forskare som disputerar inom utbildningsvetenskap och publicerar deras avhandlingar på webben.

Här hittar du alla intervjuer
Namn och Nytt
Eino Örnfeldt – ny generaldirektör med erfarenhet från högskoleområdet

”Min bild av Universitets- och högskolerådet är att det är en väl fungerande myndighet som sedan starten fått en allt tydligare profil som en myndighet.” Det säger Eino Örnfeldt, UHR:s nya generaldirektör från och med den 3 maj.

Marie Blomberg blir ny skolchef

Marie Blomberg heter den nya skolchefen i Härnösand. Hon jobbar nu som skolchef i Dorotea kommun och börjar sin nya tjänst i Härnösand i början av augusti.

Inger Ashing ny ordförande för Folkbildningsrådet

Inger Ashing har valts till ny ordförande för Folkbildningsrådet. Hon är sedan två år tillbaka ledamot i styrelsen och tar över ordförandeskapet efter Catharina Håkansson Boman.

Läs fler Namn och Nytt
Fokus Covid-19 och skolan

Vill du hitta nyheter och forskning om skolan och Covid-19? Besök vår fokussida där vi samlar det nya på området.

Till fokussida
Utmärkelser

Nytt pris till skolklasser som skildrat pandemilivet för framtiden

För första gången delar UR och Nordiska museet ut utmärkelsen ”Årets skaffare” till två skolklasser som särskilt väl hjälpt museet att dokumentera sina liv för framtiden. Årets vinnare är klass 6 A på Brotorpsskolan i Bagarmossen och klass 5 A på Rörsjöskolan i Malmö. Insamlingen Mitt liv har så här långt genererat 1326 inskickade bidrag och alla dessa sparas för framtiden i Nordiska museets samlingar.

Fyra lärare fick pris i ceremoni på The Factory

Vinnarna av Sollentuna Lärarpris 2020 är utsedda, och de som vann första pris fick på måndagen delta i en ceremoni på the Factory. Lärarpriset delas ut varje år i kategorierna hållbarhet, digitalisering och tillgänglighet, plus ett pris där eleverna själva har nominerat kandidater.

Haninge kommun vinner nationellt pris för säkra och trygga skolvägar

Haninge kommun har tilldelats priset GuldTriangeln av Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande (NTF).

Läs fler
Nyhetskategorier
Annonsera
Vill du synas hos oss?

Vill du synas hos oss?

Skolporten når en bred målgrupp inom skolans värld på webben, i nyhetsbrev, magasin och platsannonssida.

Läs mer