Hoppa till sidinnehåll
Undervisning

”Lite och ofta”

Publicerad:19 juni
Staffan Eng
Skribent:Staffan Eng

Enkelhet, kontinuitet och kollegiala samarbeten. Det har varit nycklar i Håsta skolas arbete med att införa testbaserat lärande i undervisningen.

NO-lektionen i årskurs 5 har just börjat. Sofia Timan, förstelärare i matematik och naturvetenskap samt teknik, presenterar dagens startuppgift för eleverna: att utifrån en bild förklara matspjälkningsapparaten för en bänkgranne.

Lärarna Sofia Timan, Petra Andersson och Erika Bylund samarbetar över ämnesgränserna med testbaserat lärande. Foto: Peter Engström
Lärarna Sofia Timan, Petra Andersson och Erika Bylund samarbetar över ämnesgränserna med testbaserat lärande. Foto: Peter Engström

Eleverna anstränger sig för att komma ihåg förra lektionens arbete om matsmältningen. När de är klara reder Sofia Timan ut frågor och missförstånd och går sedan vidare till ämnet för dagens lektion.

– Vi försöker hitta övningar där alla elever får möjlighet att göra egna framplockningar. Arbete i par ger ett gott stöd för det och gör dessutom eleverna mer engagerade, säger hon.

DESSA SÅ KALLADE startuppgifter är en del av ett tvåårigt samverkansprojekt om testbaserat lärande där Håsta skola F–6 i Hudiksvall har tagit hjälp av forskare från Umeå universitet för att förbättra och mäta elevernas begreppsförståelse.

Under det första året testade ämneslaget i svenska framplockning av centrala begrepp i vissa elevgrupper och kunde se att dessa grupper fick betydligt bättre resultat än de andra grupperna. Det här året inför skolan testbaserat lärande i alla ämnen – framför allt i form av startuppgifter.

– Vi gör övningarna så enkla och likartade som möjligt och förändrar innehållet efter ämnesområde. Elevernas energi ska fokuseras på innehållet – inte på att klura ut hur uppgifterna i sig fungerar, säger Erika Bylund, förstelärare i svenska.

ÖVNINGARNA OMFATTAR allt från återberättande av skönlitteratur till multiplikationstabellen och engelska glosor. Ambitionen är att välja ut det mest bärande innehållet – vilket dock inte alltid är givet för lärarna.

– Vi kan också behöva titta på vad tidigare årskurser har haft svårt för på till exempel nationella prov och fokusera på det. Ofta gör eleverna liknande fel år efter år, säger Petra Andersson, förstelärare i engelska.

För att materialet verkligen ska fastna i elevernas långtidsminne gör lärarna framplockningsövningar med samma innehåll flera gånger under terminens gång och försöker även återknyta till det i senare årskurser.

– Om eleverna bara tränar på glosor en gång glömmer de bort dem till nästa vecka. Därför blandar vi nya och gamla ord i övningarna, säger Petra Andersson.

Det tog ett tag innan både personal och elever kände sig bekväma med det nya arbetssättet. Lärarna menar att processen har underlättats av det täta samarbetet mellan ämneslagen, vilket gör att de har kunnat lära av varandra och låta eleverna möta likartade övningar i olika ämnen.

LÄRARNA HAR OCKSÅ lärt sig att man inte bör lägga ner för mycket tid på förberedelser av enstaka övningar – det är i stället med hjälp av många små övningar som testbaserat lärande blir en naturlig del av lektionerna.

– Metoden har gett ett väldigt gott resultat där vi har jobbat med den. Nu handlar det mer om att befästa och strukturera den, så att alla våra lärare och elever kan dra nytta av effekterna, säger Erika Bylund.

3 TIPS – SÅ KAN DU ARBETA MED TESTBASERAT LÄRANDE

  • Träna framplockning lite och ofta.
  • Samarbeta kollegialt, gärna över ämnesgränserna.
  • Fokusera på ett slags uppgift och anpassa den efter ämne.

Artikeln är en del av temat om testbaserat lärande i Skolportens magasin nummer 3/2024.

Skolportens magasin nr 3/2024 – ute nu!

Läs mer

Prenumeranter läser hela arkivet digitalt utan kostnad! Ladda ner Skolporten i App Store eller Google Play

Stockholm

Spanska

Välkommen till Skolportens konferens för dig som undervisar i spanska! Ta del av didaktisk forskning, se ämnesfördjupande föreläsningar och få praktiska verktyg för att utvecklas i din yrkesroll. Konferensen vänder sig främst till lärare från åk 6 till gymnasiet, men kan även passa för vuxenutbildningen. Delta på plats i Stockholm 17–18 oktober eller via webbkonferensen 24 oktober–15 november.
Läs mer och boka
Åk 4–Vux
17–18 okt

Kommunikation med vårdnadshavare i förskolan

Den här kursen med kursledare Jakob Carlander fokuserar på kommunikation med vårdnadshavare för att skapa relation och bygga förtroende. Du får flera konkreta verktyg att ta till, inte minst när vårdnadshavare är påstridiga eller bär på olika trauman. Flexibel start, kursintyg ingår och tillgång till kursen i sex månader. Pris 749 kr ex. moms!
Läs mer och boka
Fsk
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev