Hoppa till sidinnehåll
Slöjd

”Man måste öva för att uppnå resultat”

Publicerad:7 april
Uppdaterad:17 april
Mats Almegård
Skribent:Mats Almegård
Annika Österlindh. Foto: Rebecca Gustafsson

I takt med en ökad skärmanvändning och digitalisering blir elevernas finmotorik allt sämre. I slöjden innebär det enklare övningar och mer träning. Men skärmen kan också användas på ett positivt sätt.

Textilslöjdläraren Annika Österlindh medverkade i slutet av januari i TV4:s program ”Efter fem” och slog där larm om att dagens mellanstadiebarn har svårt för finmotoriska uppgifter. Till vardags arbetar hon på Baldersskolan i Staffanstorp, och just nu undervisar hon i årskurserna 6 till 9.

– Det gäller förstås inte alla mina elever. Men jag märker att allt fler tycker att det är jobbigt att klippa eller att knyta knutar, säger Annika Österlindh.

Utmaningen, menar hon, är att de elever som har svårt att hantera en sax eller nål och tråd, i många fall ”sluppit” att träna under mellanstadiet.

– Som vi alla vet är det inte alltid kul. Man måste träna. Det kan vara jobbigt, men det är vad som krävs om man ska uppnå ett resultat.

Annika Österlindh brukar jämföra med hur det är att lära sig att cykla. Då brukar eleverna förstå att de behöver träna. Att elever i dag har svårare med finmotoriken beror inte enbart på att de pysslar mindre hemma:

– Skärmarna har konkurrerat ut många andra fritidssysslor. Barn i dag bygger inte kojor, leker med dockor och pillar med annan tillverkning i samma utsträckning som förr. Det ger dem mindre fysisk aktivitet och träning. Idrottslärare berättar om barn som inte kan slå kullerbyttor.

Hon är dock noga med att påpeka att detta förstås inte gäller alla elever, men att problemet är större i dag än tidigare och att det troligen beror på skärmtiden under fritiden. Men, skärmar är inte bara av ondo. Annika Österlindh använder dem också i sin undervisning.

– Det finns massor med bra filmer på Youtube eller Tiktok där kreativa personer klipper, syr, snickrar och visar hur de gör steg för steg. Den typen av filmer brukar jag använda för att motivera och guida eleverna att göra själva. Det är inte enbart det egna görandet som förändrats.

Annika Österlindh menar också att det är den nya generationen föräldrar som på många sätt öppnat upp för en ökad skärm-användning som går ut över fysiska aktiviteter.

– Förr stickades, virkades och snickrades det hemma. I dag är det många barn som aldrig sett sina föräldrar göra något sådant, och då blir det förstås ett ännu längre steg för dem att göra det själva.

Av läraren krävs det numera att de startar med enklare övningar som syftar till att öva upp elevernas finmotorik.

– Det blir mer basövningar. Vi ägnar mer tid åt att sy på ”provlappar” än tidigare. Med 80 minuter i veckan i ämnet slöjd blir det därför svårt att hinna med att gå igenom det som står i läroplanerna, vilket medför att eleverna i vissa fall inte får tillräckliga kunskaper.

– Det gäller särskilt för elever som väljer yrkesinriktade program på gymnasiet. Frisörer, bilmekaniker, elektriker och liknande – de har inte den tillräckliga kompetensen i händerna.

3 TIPS – SÅ JOBBAR ANNIKA ÖSTERLINDH

  • Börja enkelt. Använd provlappar som de får klippa i eller sy på. Låt dem misslyckas och lyckas med det och känna sig stärkta innan de går vidare till andra eller större uppgifter.
  • Ge mycket arbetsstöd. Visa med bilder eller filmer hur det kan gå till. Det är viktigt att de får se andra händer i arbete, och inte bara lärarens – alltså mina. Det underlättar att ha med fler digitala ”lärare” i salen under lektionstid.
  • Om eleverna i gruppen är trygga med varandra kan man med fördel också låta dem samarbeta och både hjälpa och lära av varandra. När en elev kan berätta så att en annan förstår och kommer vidare, gynnar det båda eleverna.

Artikeln är en del av temat i Skolportens magasin nummer 2/2024.

Skolportens magasin nr 2/2024 – ute nu!

TEMA: Praktisk-estetiska ämnen. Genom praktiskt arbete utvecklar eleverna unika kunskaper. Nu höjs allt fler röster till de praktisk-estetiska ämnenas försvar.

Ledarskap: Betygsutredaren och forskaren Jörgen Tholin om betygsinflation och rektorers ansvar.

Reportage: Följ med till en skola i nederländska Utrecht, som kämpar mot ökad segregation och ett kritiserat skolsystem.

Inte redan prenumerant? Missa inte kampanjpriset:

2 nr av Skolporten för prova-på-priset 99 kr*!

*Endast för nya prenumeranter

Prenumerera

Prenumeranter läser hela arkivet digitalt utan kostnad! Ladda ner Skolporten i App Store eller Google Play

Stockholm

Biologi

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i biologi eller naturkunskap på högstadiet och gymnasiet! Programmet ger både biologididaktik och ämnesfördjupning, bland annat inom källkritik, AI och genteknik. Föreläsare är till exempel Emma Frans, Sebastian Kirppu och Eva Bida.
Läs mer & boka
Åk 7–Vux
19–20 sep

Kommunikation med vårdnadshavare i förskolan

Den här kursen med kursledare Jakob Carlander fokuserar på kommunikation med vårdnadshavare för att skapa relation och bygga förtroende. Du får flera konkreta verktyg att ta till, inte minst när vårdnadshavare är påstridiga eller bär på olika trauman. Flexibel start, kursintyg ingår och tillgång till kursen i sex månader. Pris 749 kr!
Mer info
Fsk
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev