4 tips på hur mobilen kan bli en tillgång i undervisningen

Lärare och elever har ofta helt olika idéer om hur mobilen ska användas i undervisningen. Men genom tydliga uppgifter och diskussion kan de bli en tillgång i klassrummet.

En klass väntar på att läraren ska få igång en film som handlar om hur man bygger fysiska broar – en uppgift som eleverna sedan ska ta sig an. Medan de väntar tar ett par av eleverna fram sina mobiler och söker inspiration på temat, varpå en annan vuxen i salen blir irriterad och ber dem lägga ifrån sig telefonerna. Men dessa elever bygger sedan hela sin bromodell med inspiration från den bild de hittade på nätet, vilket lyfts fram när de redovisar sin uppgift.

Vid ett senare tillfälle ber läraren eleverna att dokumentera arbetet med brokonstruktionen genom att fota. Syftet är att bilderna ska tillföra något när de sedan skapar en rapport om processen. Men detta händer aldrig, bland annat för att eleverna inte förstår begreppet ”dokumentera”, eller varför bilderna ska tas.

Tiina Leino

Tiina Leino forskar om mobiler i undervisningen på KTH.

Situationerna som beskrivs ovan har Tiina Leino, som är doktorand vid KTH i Stockholm, stött på i sin forskning om hur mobiler kan stödja problemlösande aktiviteter i skolundervisningen. Hennes studier visar att lärare och elever ofta har helt olika idéer om hur mobilen kan användas i klassrummet. Syftet med forskningen är att hitta framgångsfaktorer för hur mobilen ska användas i undervisningen.

Den forskning som hittills gjorts på mobiler i undervisningen spretar. En brittisk studie från 2015 visade att elever presterade bättre när skolan införde mobilförbud, medan elever i en annan brittisk studie från samma år beskrev en rad pedagogiska fördelar med mobilerna, bland annat att de själva kunde styra var och hur de skulle lära sig.

– Vad är det som gör att användningen blir positiv eller negativ? Kan man exempelvis se strukturer i hur uppgifterna är uppbyggda eller i vad man har för regler i klassrummet kring hur man förvarar mobilerna? Min vision är att öka förståelsen för det, säger Tiina Leino.

Medan studier läggs till studier hittar ITK-läraren Darren Maharaj, som jobbar på högstadiet i Sollentuna kommun, nya sätt att använda mobilen. Som lärare i geografi och samhällskunskap gillar han möjligheten att ta med sig mobilen ut i ”verkligheten”.

– Vi är till exempel ute på stan och fotar statyer. Eleverna geotaggar bilderna som delas direkt i en gemensam mapp. Då har vi med ens en karta där alla statyer är markerade och som vi sedan kan använda i undervisningen.

För honom och hans kolleger har nyckeln till framgång varit att våga testa.

– Vi tar oss tid att experimentera, dela erfarenheter och tips mellan kolleger och även med eleverna. Då kan mobilen tillföra något i stället för att bli en distraktion, säger Darren Maharaj, som också har en ständigt pågående diskussion med eleverna om vad man ska och inte ska göra med mobilen under skoltid.

Tiina Leinos studier visar att lärarnas kunskap om mobilen som verktyg och tydligheten gentemot eleverna är avgörande för att mobilanvändandet ska bli stödjande i relation till skoluppgifterna.

– I en av mina studier efterlyser eleverna regler i skolan för när det är okej och inte att använda mobilen. Samtliga lärare i studien trycker också på vikten av tydliga regler. Att diskutera mobilanvändningen med eleverna är definitivt en nyckel till framgång, säger hon.

Av Jenny Sköld

Fakta/Mobilen som verktyg

  •  Inspelningsfunktionen. Låt eleverna spela in sitt engelska uttal hemifrån och dela med läraren. Nyanlända kan spela in och översätta till sitt eget språk direkt under samtalet.
  • Geotaggningen. Tagga upp bilder på en interaktiv karta och använd den sedan i undervisningen.
  • Filmfunktionen. Låt eleverna dokumentera studiebesöket. Glöm inte att följa upp i klassrummet!
  • QR-kod. Ha en tipsvandring i skogen eller rundvandring i skolan där eleverna får ett videoklipp med en fråga via en QR-kod.
  • Geotaggning kräver en geotaggningsapp som kopplar elevernas bilder till en karta. QR-kod kräver en QR-kodläsare. Båda finns för Android och iPhone.

Källa: Darren Maharaj
______

Läs mer:

Design and use of mobile technology in distance language education: matching learning practices with technologies-in-practice, Olga Viberg, 2015.

Communication: Technology, Distraction & Student Performance, Louis-Philippe Beland, Richard Murphy, 2015.

Mobile phones in the classroom: Preservice teachers answer the call, Blanche W. O’Bannon, Kevin M. Thomas, 2015.


Omslag Skolporten 5 2016Artikeln kommer att publiceras i nästa nr av Skolportens forskningsmagasin – ute 27 oktober!

Tema: Formativ bedömning.

Dessutom: El Sistema växer i Sverige. Debatt: Per Kornhall om Pisa. 27 aktuella avhandlingar, med mera!

Inte redan prenumerant? Missa inte kampanjpriset:

2 nr av Skolporten för prova-på-priset 99 kr!

6 nr (helår) av Skolporten för endast 349 kr!

PRENUMERERA HÄR!

Erbjudandet gäller till 31 oktober 2016 och för nya prenumeranter.

Sidan publicerades 2016-10-13 14:12 av Moa Duvarci Engman
Sidan uppdaterades 2016-10-19 10:38 av Moa Duvarci Engman


Relaterat

En-till-en kan öka digitala skillnader mellan skolor

En-till-en minskar inte digital ojämlikhet. Tvärtom blev ojämlikheten ännu större för deltagarna i Eva Jacquets forskning.

Så kan digitala lärospel fungera i skolan

Digitala spel anses effektiva i undervisning. Men varken forskning eller skolan tar hänsyn till förutsättningar, sammanhang och vad som praktiskt krävs för att spel ska kunna användas i klassrumsmiljöer på ett gynnsamt sätt, visar Björn Berg Marklund som forskat i ämnet. .

2019:1 Lika för alla? En ESO-antologi om skolan likvärdighet

Såväl svenska som internationella bedömare menar att skolans likvärdighet försämrats under de senaste decennierna. Frågan är vad som kan göras för att bryta utvecklingen. I denna ESO-antologi undersöker ett antal forskare från olika forskningsfält vad vi egentligen vet om vilka åtgärder som kan fungera för att förbättra skolans likvärdighet.

Lika för alla? En ESO-antologi om skolans likvärdighet

I denna ESO-antologi har vi samlat kunskap om vad som kan göras för att motverka bristande likvärdighet i skolan. Författarna har hämtats från olika discipliner och bidragen speglar olika aspekter kring skolans likvärdighet. (pdf)

Skolministeriet : Hörby, SD och modersmålsundervisningen

Sverigedemokraterna gick framåt i valet 2018 och i några kommuner har partiet för första gången tagit makten. En av de kommunerna är skånska Hörby, och bland det första man gjorde där var att halvera anslaget till modersmålsundervisningen.  Vad handlar deras motstånd mot modersmål om? (webb-radio)

Lärare ville sprida positiv bild av jobbet – fick tusentals följare

Två lärare på Näsbyskolan i Kalix ville ge en mer positiv bild av vardagen som lärare, därför startade de Instagramkontot #vara.sma.klassrum för ett halvår sedan. Nu har kontot över 6 000 följare

Barn gifts bort utan kommuners vetskap

Det är kommunernas ansvar att vidta åtgärder om ett barn riskerar att utsättas för hedersvåld eller giftas bort. Men många kommuner saknar i dag handlingsplan och rutiner kring barn som förs utomlands. Det visar en kartläggning som Ekot har gjort

Experten om Elmeskolans nya elevkontor: ”Uppfriskande”

Malin Valsö som är psykolog och som nyligen kommit ut med en bok som handlar om fysisk lärmiljö, menar att de förändringar som Elmeskolan har gjort i klassrummen minskar distraktionerna för barnen. Men hon ser samtidigt en risk att det blir svårare att samarbeta elever emellan.

Utbildningsstrateg: ”Bör värna om de som vill studera i glesbygd”

Flera av länets sjuksköterskestudenter som läser på distans är besvikna över att de inte får göra praktik där de bor. ”Det är djupt olyckligt. Man bör värna om de som bor i glesbygd och väljer att läsa högre utbildningar”, säger Tobias Thomson, som är strateg för utbildning och näringsliv på Region Västerbotten.

Krisen i Sjöbo växer: 8 av 10 lärare vill lämna skolan

Lärarna på Färsingaskolan larmar om höga stressnivåer och hälsoproblem – nu hotas skolan av personalflykt. Hela 83 procent av lärarna på skolan säger att de har sökt, eller tänker söka, nytt jobb under vårterminen

Små kontorslandskap i klassrummen höjde studieron

På Elmeskolan har varje elev ett eget ”kontor” i klassrummet – med hjälp av tygskärmar runt varje skolbänk. ”De nya klassrummen har gett bättre studiero och en trevligare arbetsmiljö för oss lärare”, säger Klas Henriksson, lärare på skolan.

Rekordmånga får jobb inom byggbranschen efter gymnasiet

Aldrig förr har så många som gått ut byggprogrammet på gymnasiet fått jobb direkt. Det visar en undersökning som byggbranschens eget kompetensförsörjnings- och utvecklingsföretag Star låtit göra bland de elever som gick ut våren 2018.

”Segregationen i dagens skola är olaglig”

Ungdomar drabbas om de föds i fel stadsdelar och av fel föräldrar. Det finns skolor där nästan inte en enda elev har svenska som modersmål. Skolsegregationen bryter mot grundlagen, skriver läsaren Per Sundgren på DN.Åsikt.

Här är skolan där varje elev har ett eget kontor

På Elmeskolan i Älmhult har rektorn Eva-Lena Brafield infört kontorlandskap i miniatyr i klassrummen istället för den vanliga uppställningen av skolbänkar som står riktade mot läraren och tavlan. Ett grepp som uppskattas av både elever och lärare.

Så hjälper du ditt barn som inte vill gå till skolan

Stökigt i klassrummet, mobbning i skolan och mycket annat kan göra att barn mår både psykiskt och fysiskt dåligt. Till slut kan det vara så att de inte längre vill gå till skolan. (webb-tv)

Webbutbildningar ska förebygga sexuella kränkningar i skolan

Backa – initiativet för en skola fri från sexuella kränkningar har under hösten genomfört en rikstäckande utbildningsturné på över 200 svenska högstadie- och gymnasieskolor. Cirka 1500 elever och skolledare har utbildats i att förebygga sexuella kränkningar i skolan. Idag börjar initiativets andra fas, där en digital version av utbildningen blir tillgänglig för alla på www.backa.org.

Konferenser
Dags för en ny utmaning?

Skolporten behöver förstärka vår konferensavdelning och söker därför en projektledare/konferensproducent. Arbetet innebär att vara ansvarig för konferensproduktion från idé till utvärdering.

Läs mer
Aktuella chefstjänster
Fler platsannonser
Fördjupning
Långt från tråkigt med hållbarhet i hem- och konsumentkunskap

Långt från tråkigt med hållbarhet i hem- och konsumentkunskap

Miljövänlig middag på rotfrukter? Eleverna lär inte möta lektionsupplägget i hem- och konsumentkunskap med jubel. Men måste hållbarhetsfrågor i HKK-undervisningen vara tråkigt?

Läs mer
Ny fokussida
Demokrati och källkritik

Demokrati och källkritik

Här samlar vi utvalda nyheter, rapporter och forskning om demokrati och källkritik, samt tipsar om lektionshandledningar och annat material som du kan ha nytta av som lärare och skolledare.

Till fokussidan
Mest läst senaste veckan

Allt fler lärare säger upp sig på grund av arbetsmiljön

Trots skriande lärarbrist ökar antalet arbetslösa lärare för första gången på mycket länge. Ökningen var 15 procent 2018. Orsaken är att fler säger upp sig själva på grund av bristfällig arbetsmiljö, enligt kassaföreståndare Anna-Karin Frend-Öfors på Lärarnas a-kassa.

“Det kändes som att jag skulle kräkas sextio gånger om dagen”

Det blev omöjligt för Markus Hellström att stanna kvar i skolan, trots att han kämpade in i det längsta. Han är en av många med omfattande frånvaro. Men det finns vägar tillbaka.

Katastrofläge när Örebro ska spara 102 miljoner på skolan

I december beslutade kommunen att skolan skulle vara första prioritet. Två månader senare skärs över 100 miljoner i skolbudgeten. ”Det är en katastrofsituation”, säger Pär Boström, ordförande och biträdande kommunombud i Örebro.

Ungdomar med adhd klarar ofta skolan bättre med medicin

Elever med adhd fick generellt bättre skolresultat när de medicinerade. Det visar en stor registerstudie bland 660 000 tonåringar i Sverige.

”Jag är både bollplank och coach i arbetet”

Lektionsbesöken är kärnan i det pedagogiska ledarskapet för Gun Palmqvist, rektor i Filipstad. Dem prioriterar hon högt. ”Det ger också en positiv kick i vardagen att komma ut och träffa eleverna”, säger hon.

SKOLPORTENS MAGASIN
Tema: Dyslexi
  Skolporten nr 1/2019 – ute nu!

Tema: Dyslexi

Tidig och mer systematisk hjälp till elever med läs- och skrivsvårigheter är insatser forskarna kan enas om. Intervjun: Möt Camilo von Greiff, ny generaldirektör för Skolforskningsinstitutet. Reportage: Nu utbildas de första lärarassistenterna inom yrkeshögskolan. Lärarpanelens val: Lärare är okritiska till entreprenöriellt lärande.

Köp digitala lösnummer!
Aktuella arbetsgivare
Fortbildning
Hem- och konsumentkunskap

Hem- och konsumentkunskap

Ta del av föreläsningar om matmyter och matlarm, bedömning inom HK, skuldkollen, mat-traditioner, ämnesdidaktik och specialpedagogik inom HK.

Se hela programmet
Nyhetskategorier