4 tips på hur mobilen kan bli en tillgång i undervisningen

Lärare och elever har ofta helt olika idéer om hur mobilen ska användas i undervisningen. Men genom tydliga uppgifter och diskussion kan de bli en tillgång i klassrummet.

En klass väntar på att läraren ska få igång en film som handlar om hur man bygger fysiska broar – en uppgift som eleverna sedan ska ta sig an. Medan de väntar tar ett par av eleverna fram sina mobiler och söker inspiration på temat, varpå en annan vuxen i salen blir irriterad och ber dem lägga ifrån sig telefonerna. Men dessa elever bygger sedan hela sin bromodell med inspiration från den bild de hittade på nätet, vilket lyfts fram när de redovisar sin uppgift.

Vid ett senare tillfälle ber läraren eleverna att dokumentera arbetet med brokonstruktionen genom att fota. Syftet är att bilderna ska tillföra något när de sedan skapar en rapport om processen. Men detta händer aldrig, bland annat för att eleverna inte förstår begreppet ”dokumentera”, eller varför bilderna ska tas.

Tiina Leino

Tiina Leino forskar om mobiler i undervisningen på KTH.

Situationerna som beskrivs ovan har Tiina Leino, som är doktorand vid KTH i Stockholm, stött på i sin forskning om hur mobiler kan stödja problemlösande aktiviteter i skolundervisningen. Hennes studier visar att lärare och elever ofta har helt olika idéer om hur mobilen kan användas i klassrummet. Syftet med forskningen är att hitta framgångsfaktorer för hur mobilen ska användas i undervisningen.

Den forskning som hittills gjorts på mobiler i undervisningen spretar. En brittisk studie från 2015 visade att elever presterade bättre när skolan införde mobilförbud, medan elever i en annan brittisk studie från samma år beskrev en rad pedagogiska fördelar med mobilerna, bland annat att de själva kunde styra var och hur de skulle lära sig.

– Vad är det som gör att användningen blir positiv eller negativ? Kan man exempelvis se strukturer i hur uppgifterna är uppbyggda eller i vad man har för regler i klassrummet kring hur man förvarar mobilerna? Min vision är att öka förståelsen för det, säger Tiina Leino.

Medan studier läggs till studier hittar ITK-läraren Darren Maharaj, som jobbar på högstadiet i Sollentuna kommun, nya sätt att använda mobilen. Som lärare i geografi och samhällskunskap gillar han möjligheten att ta med sig mobilen ut i ”verkligheten”.

– Vi är till exempel ute på stan och fotar statyer. Eleverna geotaggar bilderna som delas direkt i en gemensam mapp. Då har vi med ens en karta där alla statyer är markerade och som vi sedan kan använda i undervisningen.

För honom och hans kolleger har nyckeln till framgång varit att våga testa.

– Vi tar oss tid att experimentera, dela erfarenheter och tips mellan kolleger och även med eleverna. Då kan mobilen tillföra något i stället för att bli en distraktion, säger Darren Maharaj, som också har en ständigt pågående diskussion med eleverna om vad man ska och inte ska göra med mobilen under skoltid.

Tiina Leinos studier visar att lärarnas kunskap om mobilen som verktyg och tydligheten gentemot eleverna är avgörande för att mobilanvändandet ska bli stödjande i relation till skoluppgifterna.

– I en av mina studier efterlyser eleverna regler i skolan för när det är okej och inte att använda mobilen. Samtliga lärare i studien trycker också på vikten av tydliga regler. Att diskutera mobilanvändningen med eleverna är definitivt en nyckel till framgång, säger hon.

Av Jenny Sköld

Fakta/Mobilen som verktyg

  •  Inspelningsfunktionen. Låt eleverna spela in sitt engelska uttal hemifrån och dela med läraren. Nyanlända kan spela in och översätta till sitt eget språk direkt under samtalet.
  • Geotaggningen. Tagga upp bilder på en interaktiv karta och använd den sedan i undervisningen.
  • Filmfunktionen. Låt eleverna dokumentera studiebesöket. Glöm inte att följa upp i klassrummet!
  • QR-kod. Ha en tipsvandring i skogen eller rundvandring i skolan där eleverna får ett videoklipp med en fråga via en QR-kod.
  • Geotaggning kräver en geotaggningsapp som kopplar elevernas bilder till en karta. QR-kod kräver en QR-kodläsare. Båda finns för Android och iPhone.

Källa: Darren Maharaj
______

Läs mer:

Design and use of mobile technology in distance language education: matching learning practices with technologies-in-practice, Olga Viberg, 2015.

Communication: Technology, Distraction & Student Performance, Louis-Philippe Beland, Richard Murphy, 2015.

Mobile phones in the classroom: Preservice teachers answer the call, Blanche W. O’Bannon, Kevin M. Thomas, 2015.


Omslag Skolporten 5 2016Artikeln kommer att publiceras i nästa nr av Skolportens forskningsmagasin – ute 27 oktober!

Tema: Formativ bedömning.

Dessutom: El Sistema växer i Sverige. Debatt: Per Kornhall om Pisa. 27 aktuella avhandlingar, med mera!

Inte redan prenumerant? Missa inte kampanjpriset:

2 nr av Skolporten för prova-på-priset 99 kr!

6 nr (helår) av Skolporten för endast 349 kr!

PRENUMERERA HÄR!

Erbjudandet gäller till 31 oktober 2016 och för nya prenumeranter.

Sidan publicerades 2016-10-13 14:12 av Moa Duvarci Engman
Sidan uppdaterades 2016-10-19 10:38 av Moa Duvarci Engman


Relaterat

En-till-en kan öka digitala skillnader mellan skolor

En-till-en minskar inte digital ojämlikhet. Tvärtom blev ojämlikheten ännu större för deltagarna i Eva Jacquets forskning.

Så kan digitala lärospel fungera i skolan

Digitala spel anses effektiva i undervisning. Men varken forskning eller skolan tar hänsyn till förutsättningar, sammanhang och vad som praktiskt krävs för att spel ska kunna användas i klassrumsmiljöer på ett gynnsamt sätt, visar Björn Berg Marklund som forskat i ämnet. .

Denne byen er like stor som Oslo – her kan hvem som helst sjekke luftkvaliteten i alle klasserom

I Boston har de installert luftmålere i alle klasserom. På en åpen nettside kan foreldre, lærere og andre til enhver tid sjekke luftkvaliteten i alle klasserom over hele byen.

Rektorer ska försöka rädda utbildningar

Folkhögskolor i södra Sverige går nu ihop för att försöka rädda utbildningar. De har påbörjat ett arbete med att skriva artiklar, insändare och information till sociala medier för att med fakta visa varför det stöd som folkhögskolorna fick under pandemin behöver bli permanent.

”Bra med klädkod i skolan”

Skolinspektionen har slagit ned på Internationella engelska skolan i Täby. Skolan har i sina ordningsregler angett en klädkod som stipulerar att eleverna ska klä sig ”på ett sätt som passar för en arbetsplats”. Med anledning av detta får skolan bakläxa av Skolinspektionen, skriver NWT Ledarredaktion på ledarplats.

Barnskötaren Kattis i Skellefteå om personalbristen: ”Man kan nästan inte ta semester”

För barnskötaren Kattis Kågström i Skellefteå är jobbet som barnskötare i förskolan allt svårare att orka med. Barngrupperna är större än riksgenomsnittet samtidigt som det blir allt svårare att hitta ny personal och vikarier.  

Saknas flera hundra förskollärare i Jämtlands län – ”Jag kan vara rädd att missa barn som behöver stöd”

Det fattas 268 förskollärare i Jämtlands län. Det innebära att det vilar ett tungt ansvar på de lärare som finns på förskolorna.  

Papperslösa elever i skolan kan bli anmälda i nytt förslag

Regeringen vill utreda om vissa yrkesgrupper ska bli skyldiga att anmäla personer som vistas olagligt i Sverige. Det kan bland annat handla om papperslösa elever. Lärarfacken vänder sig emot förslaget.  

På Södra skolan i Falun får skolbarnen laga klimatsmart mat – räknar ut klimatavtrycken själva

Varje torsdag får elever från femte klass laga maten till sina skolkamrater. De är de själva som har bestämt vilken rätt som serveras och har anpassat den för att få så lite klimatavtryck som möjligt.

Ex-ministern: Inför ett lobbyregister i riksdagen

Förre försvarsministern Peter Hultqvist (S) vill att det införs ett lobbyregister i riksdagen. ”Floran av PR-byråer och konsulter som arbetar med politisk påverkan har ökat”, skriver Peter Hultqvist (S) i en riksdagsmotion.

”Dags för vår minister att visa handlingskraft”

Regeringens budget ligger långt ifrån de behov som förskola och skola har. ”Det är också upprörande att rektorer inte med ett enda ord nämns i regeringens budget, då Sverige har den högsta omsättningen på rektorer i OECD”, skriver Matz Nilsson, Sveriges Skolledarförbund.

Jonas Attenius (S) reagerar på skjutningarna nära skolan i Biskopsgården

Jonas Attenius (S), tillträdande ordförande i kommunstyrelsen, reagerar starkt på SVT:s kartläggning av skolnära skjutningar och barnens berättelser från Ryaskolan i Göteborg. ”Det är naturligtvis förfärligt att vi har 13-åringar som får göra en riskbedömning i sin vardagsmiljö för att undvika att utsättas för saker”, säger han.

Efter tillsägningar om ”för korta kjolar” – skolan måste sluta med klädkod

Engelska skolan i Täby behöver sluta med sin klädkod enligt ett beslut från Skolinspektionen. ”En skolas ordningsregler är till för att upprätthålla trygghet och studiero, men vi har kommit fram till att de här reglerna inte har det syftet”, säger Ellen Delby Susic, Skolinspektionen.

Därför sa skolchefen i Arvidsjaur upp sig i protest

Den före detta skolchefen i Arvidsjaur sa upp sig i protest, vilket kommer att kosta kommunen minst 650 000 kronor. Det är de ledande politikerna i kommunstyrelsen som Ola Sonidsson anser saknar respekt för såväl barn- och utbildningsnämnden och honom som anställd.

Skolinspektionens krav på Engelska skolan: Sluta med klädreglerna

Engelska skolan i Täby får backning av Skolinspektionen. Skolan har infört klädregler som inte är förenliga med skollagen och som drabbar framför allt flickornas frihet på skolan. Skolinspektionen kräver nu att åtgärder vidtas för att elevernas frihet och integritet säkras.

Barnen efter skjutningarna: ”När man växer upp i Biskopsgården har man lärt sig hur man ska hantera olika saker”

Runt Ryaskolan i Göteborg har det inträffat sju skjutningar på tre år, varav två med dödlig utgång. Något som påverkar eleverna på skolan. ”När man växer upp i Biskopsgården har man lärt sig hur man ska hantera olika saker, för man påminns ju ständigt om vad som kan hända och riskerna som finns, säger Abdi Mustafa.

Skolportens konferenser
SKOLPORTENS MAGASIN
TEMA: Elevhälsa
  Skolportens magasin nr 5/2022.

TEMA: Elevhälsa

INTERVJU: Daniel Willingham, kognitionsforskare och amerikansk professor i psykologi, vill skapa en bättre skola för eleverna via vetenskapliga rön om inlärning och minne till lärare. TEMA: Elevhälsa. Svenska elever mår allt sämre. Samtidigt har likvärdigheten inom elevhälsan minskat. Hur kan skolan arbeta mer förebyggande och främjande med de ungas psykiska hälsa?

Läs mer och prenumerera här!
Skolportens konferenser
”Det behövs mer utrymme att prata om juridik i förskolan”
  Maria Refors Legge

”Det behövs mer utrymme att prata om juridik i förskolan”

Läs vår intervju med Maria Refors Legge, jur.dr. som ska föreläsa på Skolportens konferens Rektor i förskolan. Hon kommer att tala om juridik i förskolan.

Läs mer och boka din plats!
SKOLPORTENS DIGITALA KURSER
Annonsera
Vill du synas hos oss?

Vill du synas hos oss?

Skolporten når en bred målgrupp inom skolans värld på webben, i nyhetsbrev, magasin och platsannonssida.

Läs mer
Forskarintervjuer

Skolporten intervjuar varje år ett hundratal forskare som disputerar inom utbildningsvetenskap och publicerar deras avhandlingar på webben.

Här hittar du alla intervjuer
Namn och Nytt
Sista förbundsmötet – så ser ledningen ut i nya Sveriges Lärare

Det nya fackförbundet för Sveriges lärare tar form. Här är personerna som ska leda det nya förbundet.

Charlotta Blom blir ny chef för UNGA Musik i Syd

Charlotta Blom blir ny chef för UNGA Musik i Syd. Charlotta kommer närmast från tjänsten som VD för Ystads teater och tillträder sin tjänst 1 mars 2023.

Därför sa skolchefen i Arvidsjaur upp sig i protest

Den före detta skolchefen i Arvidsjaur sa upp sig i protest, vilket kommer att kosta kommunen minst 650 000 kronor. Det är de ledande politikerna i kommunstyrelsen som Ola Sonidsson anser saknar respekt för såväl barn- och utbildningsnämnden och honom som anställd.

Läs fler Namn och Nytt
Fokussida
Fokus förskola

Fokus förskola

Här samlar vi aktuell forskning och nyheter för dig som är verksam i förskolan.

Till fokussida
Fokussida
Fokussida för chefer

Fokussida för chefer

Nyheter, rapporter, forskning och utveckling för dig som är skolledare eller skolchef.

Till fokussida
Utmärkelser

Tyresö-förskola får årets Guldhatten!

Priset Guldhatten premierar årets störstainsats för barns språkutveckling – i år går det till förskolan Lek och Lär i Tyresö.

De kan bli ”Årets lärare i fritidshem” 2022

Här är de fyra finalisterna som har chansen att bli ”Årets lärare i fritidshem” 2022. Vinnaren presenteras på Fritidshemmens rikskonferens den 8 december.

”Ungdomarna är vår framtid”

Eleverna är framtiden. Och geografiämnet handlar om vår överlevnad. Katrin Bienzle Arruda, lärare på Globala gymnasiet, vet precis varför hon står i klassrummet varje dag. I våras fick hon pris med kunglig glans.

Läs fler
Fokussida
Internationellt

Internationellt

Vi har en omfattande bevakning av skolnyheter från hela världen. Välkommen in!

Till fokussida
Nyhetskategorier