Normkritik kan inte väljas bort

– Mikrohandlingar är små saker vi hela tiden gör och som i långa loppet bildar mönster. Det säger Lotta Björkman, lärarutbildare och prisbelönt för sitt arbete med normkritisk pedagogik.

Lotta Björkman är lärarutbildare vid Södertörns högskola. Foto: Helena Berzelius.

Efter hösten och vinters Metoo-raseri har många frågor väckts. Hur kunde det bli så här? Varför har vi inte sett? Än mindre agerat?

Lotta Björkman är lärarutbildare vid Södertörns högskola, mångårig utbildare i normkritik och 2009 tilldelades hon med en kollega, bokförlaget Natur och Kulturs stora lärarpris för sitt arbete med normkritiskt pedagogiskt arbete. Därtill har hon drygt ett decenniums erfarenhet som gymnasielärare. Hon besvarar frågorna ovan med ett exempel ur boken ”Lika värde, lika villkor”: Två förskolebarn, pojken kastar flickans mössa i en vattenpöl. Flickan uppmärksammar pedagogen på vad som hänt, denne svarar att ”han vill visa att han tycker om dig men vågar inte göra det på något annat sätt. Han busar ju bara lite. Mössan går att torka.”

– Men exakt när tycker vi att pojken borde förstå att våld inte är ett okej sätt att uttrycka uppskattning? Vid 10, 12 eller 15 år? Tänker vi att han då, helt plötsligt kommer att förstå?

Därmed sätter Lotta Björkman fingret på något som vi alla gör hela tiden. Små oreflekterade mikrohandlingar. Ordet som hon myntat tillsammans med en kollega, har visat sig vara ett väldigt användbart sätt att förklara hur normering går till.

– Förutom att sanktionera kränkningar som ett sätt att visa kärlek utgår pedagogen också från en heterosexuell norm. Budskapet till flickan är att trakasserier är något hon ska stå ut med, eller till och med vara tacksam över. Pedagogen vill såklart inget illa men på sikt skapar alla dessa mikrohandlingar mönster. Det blir ett språk som med samma självklarhet sätter sig i oss och präglar både tankar och handlingar.

Vi är många som önskar en quick fix. Det finns inte, fastslår Lotta Björkman som istället understryker att vi måste ha tålamod med att förändringar innebär långa utmanande processer som dessutom aldrig tar slut. Men något utrymme för att slippa ger hon inte.

– Att arbeta med värderingsfrågor och mänskliga rättigheter är ingen åsiktsfråga, något som kan väljas bort. Det framgår tydligt i skolans styrdokument. Normkritiska perspektiv i pedagogiskt arbete är ett väldigt verksamt för att lyckas med detta uppdrag. Förskolan upplever jag är igång med detta sedan länge men min erfarenhet är att ju högre upp i årskurserna desto mindre utrymme ägnas de här frågorna.

På organisationsnivå handlar det dels om att höja kunskapsnivån, dels om att bygga om spelplanen – hur jobbar vi, med vilket material och på vilket sätt? För att inte duka under är det klokt att ta ett område i taget.

– Till synes enkla saker som att göra en extra ruta på skolans blanketter för könsbeteckningen ”hen” betyder oerhört mycket för många som aldrig har kunnat fylla rutan han eller hon.

Att utgå från årsplaneringen och med normkritiska ögon nagelfara de egna skolevenemangen under året – öppet hus, avslutning, föräldramöten, är ett annat sätt att ta sig an det interna arbetet. På kollegial nivå tipsar Lotta Björkman om att observera varandra i klassrummen – kollegialt lärande med normkritiskt fokus.

– Bestäm i förhand ett par frågeställningar som exempelvis: vem får prata mest, vilket kroppsspråk använder läraren mot tjejer respektive killar. Jag vet hur jag själv kan göra – ta ett steg bakåt och säga ”tja” till killarna medan tjejer bemöts med ett mjukare närmande och ett ”hej, hur mår du?”.

Nej, det behöver inte vara fel i sig. Men poängen är att få syn på vårt eget agerande, vad vi faktiskt gör – för då kan vi också göra mer medvetna val.

– Det är vad gör, mer än vad jag säger, som på sikt leder till förändringar. Därför måste ett normkritiskt perspektiv bottna hos var och en av oss. Jag tycker att vi kan kräva detta idag 2018.

Susanne Sawander

Sidan publicerades 2018-04-24 15:55 av Moa Duvarci Engman
Sidan uppdaterades 2018-04-25 14:05 av Moa Duvarci Engman


Relaterat

Antipluggkultur kan brytas med normkritik och studieteknik

Antipluggkulturer bland pojkar kan brytas med samtal om studieteknik och möjligheten att utvecklas. Det visar Fredrik Zimmerman i sin forskning om pojkars skolprestationer.  

Heterosexualitet självklar norm i språkundervisningen

Heteronormen är stark och en given referensram som gör att undervisningen flyter på. Det konstaterar Angelica Simonsson som forskat om hur normer om sexualitet och genus skapas och återskapas i språkundervisning på högstadiet.

Utbildningsministerns studentbesked: ”Annorlunda firande även i år”

Det blir troligen inget stort firande av studenter i år heller och studentflak är uteslutet. Ändå hoppas utbildningsminister Anna Ekström (S) på en viss lättnad i och med den bredare vaccineringen av befolkningen under våren.

Kritiken mot regeringens beslut: ”Upprepar misstag”

Regeringen lättar upp coronaråden för gymnasieskolan. Bland forskare råder delade meningar om det är rätt åtgärd – när smittspridningen nu ser ut att minska. ”Vi riskerar att upprepa samma misstag som i höstas, när kurvorna gick ner under sommaren och man drog slutsatsen att faran var över”, säger KI-forskaren Åsa Wheelock.

Donald Trumps ”patriotiska läroplan” i papperskorgen

Donald Trump lät genomföra en utredning som syftade till att amerikanska skolor skulle få en ”patriotisk läroplan” – som hyllade nationens grundare och spelade ner USA:s roll i slaveriet.  Nu har president Joe Biden kastat utredningen i papperskorgen och upplöst panelen som författat den.

Justerad rekommendation om fjärr- eller distansundervisning i gymnasieskolan

Folkhälsomyndighetens rekommendation om gymnasieskolan förlängs, men justeras. Justeringen innebär att undervisningen ska bedrivas som en kombination av fjärr- eller distansundervisning och viss närundervisning från och med den 25 januari till och med den 1 april 2021.

”Nu ska de avvikande rätta in sig i ledet”

Stödet till resursskolorna krymper i Stockholm, när politikerna inför en modell som bygger på att alla barn ska kunna erbjudas särskilt stöd i sin ”hemskola”. Men talade man med de berörda föräldrarna om den saken? skriver Tove Lifvendahl på ledarplats.

Debatt: Bildlärare i stort upprop mot nya timplanen

Det är dags att ämnet får ett lyft och får den betydelse i skolans värld som blir jämförbart med vår visuella och digitala samtid. Inte mindre tid på högstadiet som Skolverket nu föreslår. Det skriver flera bildlärare i ett stort upprop.

”Krismedvetenhet hör hemma i skolan”

Sedan 1995 omfattas alla av en totalförsvarsplikt för att försvara landet i både freds- och krigstid. Den innebär att du från dagen du fyller 16 år står till statens förfogande när krisen kommer. Problemet är att landets unga inte ges någon utbildning kring detta. För att förbereda framtida generationer på vad detta innebär bör det inlemmas i skolundervisningen, skriver Nya Kristinehamns-Posten på ledarplats.

Första veckan med distansundervisning: ”Finns fördelar med det här”

Första veckan med distansundervisning är avklarad i Sandvikens kommun. En situation som inte är helt lätt för lärare och elever. Men Mikael Ståhllien, lärare på Norrsätraskolan, ser också de positiva delarna med den här typen av undervisning.  

Fjärrundervisning får de blyga eleverna att kliva fram

Sedan fjärrundervisning infördes för högstadielever så har man på Perslundaskolan i Ockelbo sett en tydlig positiv effekt med den här formen av undervisning. Det har visat sig att elever som vanligtvis är tillbakadragna nu vågar kliva fram och ta mer plats.

Inte rimligt att rektor är ansvarig för eleverna arbetsmiljö i hemmet

”Det är orimligt att rektor också har arbetsmiljöansvaret när eleverna är hemma och studerar. Det ser jag som en omöjlig uppgift, säger Matz Nilsson, Sveriges Skolledarförbund.

Rapport om språkfrämjande insatser i Göteborgs Stads förskolor

Syftet med denna rapport är att ge underlag till förskolenämnden för styrning samt underlag för förskoleförvaltningens förvaltningsledning och rektorer att koordinera och rikta det bästa och mest kvalificerade insatserna och att öka den språkutvecklande kompetensen där det behövs som mest. (pdf)

Unik rapport kartlägger språkfrämjande insatser i förskolor

Förskoleförvaltningen har tagit fram en unik rapport som kartlägger och analyserar språkfrämjande insatser i Göteborgs Stads förskolor. Rapporten visar att aspekter som bland annat flerspråkighet, tid och vetenskaplig grund har stor betydelse för vilket faktiskt stöd varje barn får utifrån sina förutsättningar och behov.

”Utsätt inte SFI-elever i ett experiment med valfrihet”

Vi söker nu en konstruktiv dialog med alla partier som också motsätter sig alliansens privatiseringar inom SFI-undervisningen i Göteborg, skriver Vänstern och FI i en replik till Anders Svensson (M) och Mariah Ben Salem Dynehäll (L) .

Skolverket ny partner i lärarpriset Guldäpplet

Guldäpplet är ett stipendium och ett kunskapsbygge för lärare som förnyar undervisningen med digitala stöd och ger elever likvärdiga förutsättningar att möta ett digitaliserat samhälle och arbetsliv. Guldäpplet utdelas av Stiftelsen Yngve Lindbergs Minne med partners. Ny partner från 2021 är Skolverket. Det ger ytterligare kraft till utmärkelsen Guldäpplet, som i år firar 20 år.

Konferenser

Förändringar av våra konferenser

På grund av rådande läge kan vi tvingas besluta om förändringar av våra konferenser. Läs om eventuella förändringar här.



Högt betyg till webbkonferenser

Flera deltagare vittnar om att Skolportens webbkonferenser fungerar bra eller till och med bättre än fysiska konferenser. Hör mer i filmen nedan.
SKOLPORTENS MAGASIN
Nytt nr ute nu

Nytt nr ute nu

Tema: Nationella prov. Intervju: Forskaren Maria Jarl vill ge mer makt åt professionen.

Läs mer och prenumerera här!
Fokussida
Skola på distans

Skola på distans

Här samlar vi verktyg och information för dig som undervisar från annan plats.

Till fokussida fjärr- och distansundervisning
KONFERENS
Hur kan man tänka kring kritiskt tänkande inom yrkesämnena?
  Mattias Nylund

Hur kan man tänka kring kritiskt tänkande inom yrkesämnena?

Mattias Nylund, universitetslektor, Göteborgs universitet, ska föreläsa på Skolportens konferens Lärare i yrkesämnen. Han kommer att tala om hur man kan tänka kring kritiskt tänkande på yrkesprogram.

Läs mer
Fokussida
Fokus på förskola

Fokus på förskola

Aktuell forskning och utveckling för dig som är verksam i förskolan.

Till fokussidan förskola
Annonsera
Vill du synas hos oss?

Vill du synas hos oss?

Skolporten når en bred målgrupp inom skolans värld på webben, i nyhetsbrev, magasin och platsannonssida.

Läs mer
Forskarintervjuer

Skolporten intervjuar varje år ett hundratal forskare som disputerar inom utbildningsvetenskap och publicerar deras avhandlingar på webben.

Här hittar du alla intervjuer
Fortbildning
Deltagarna uppskattar Skolportens webbkonferenser

Deltagarna uppskattar Skolportens webbkonferenser

När coronakrisen slog till i Sverige ställde Skolportens konferensavdelning om till digitala konferenser – en lösning som har visat sig vara väldigt uppskattad. "En klar majoritet av deltagarna är väldigt positiva, och det känns fantastiskt", säger Birgitta Hartzell som är vd på Skolporten.

Läs hela artikeln
Namn och Nytt

Förändringar i AcadeMedias koncernledning

Paula Hammerskog har utsetts till ny kommunikationsdirektör för AcadeMedia. Nuvarande kommunikationsdirektör Annette Lilliestierna har bestämt sig för att lämna bolaget. Ändringen gäller från och med den första februari 2021.

Rekryterar skolchef från Lidköping

Ulf Karlsson, som i flera år haft ledande befattningar inom gymnasieskolan i Lidköping har rekryterats till posten som VD för friskolan Olinsgymnasiet med verksamhet i Skara och Götene, och framöver kanske också i Falköping.

Hon blir rektor för nya Realgymnasiet i Borlänge

Hösten 2021 startar Lärande i Sverige AB upp ett nytt Realgymnasium i Borlänge. Rektor för skolan blir Maria Hag, som tillträder sin tjänst i april 2021.

Mats Strandler ny rektor för Viktor Rydbergs skola Fisksätra

Den kommunala rektorn Mats Strandler har efter en gedigen rekryteringsprocess anställts som ny rektor för Viktor Rydbergs skola Fisksätra, verksamhetsstart hösten 2021.

Michael Deubler blir rektor för Medåkers Friskola

Styrelsen för Medåkers Friskola ekonomisk förening är mycket glada över att få välkomna Michael Deubler till tjänsten som rektor på Medåkers Friskola i Arboga.

Fokus Covid-19 och skolan

Vill du hitta nyheter och forskning om skolan och Covid-19? Besök vår fokussida där vi samlar det nya på området.

Till fokussida
Erbjudande
Bedömningsunderlag lärarlönelyftet

Bedömningsunderlag lärarlönelyftet

Ska du se över fördelningen av lärarlönelyftet 2020? Med Skolportens bedömningsunderlag för lärarlönelyftet får du ett enkelt verktyg som hjälper till i det komplexa arbetet.

Läs mer och beställ här
Utmärkelser

Raija Ikonen är årets rektor

Raija Ikonen, rektor på Enbacksskolan i Tensta, har utsetts till årets rektor i Stockholms stad.

Hyllat lärarlag sprider tips och arbetssätt

Ett lärarlag på Observatorielundens skola fick nyligen utmärkelsen Årets lärarlag 2020. Det goda samarbetet i lärarlaget har bland annat lett till att flera av lagets modeller och arbetssätt – till exempel schema för fritidsplaneringen – har spridit sig över hela skolan.

Dibber Rullen särskola får Kvalitetsutmärkelsen Bättre Skola 2020

Även i år får en friskola Kvalitetsutmärkelsen Bättre Skola – Dibber Rullen särskola i Solna. ”När nu Rullen särskola får utmärkelsen igen, blir de ett lysande exempel på att kvalitetsarbete handlar om ständiga förbättringar”, konstaterar Ulla Hamilton, Friskolornas riksförbund.

Läs fler
Nyhetskategorier