Nya perspektiv på undervisningen i ämnet idrott och hälsa


Professor Suzanne Lundvall.

Hallå där, Suzanne Lundvall, professor vid Göteborgs universitet. Du kommer att tala på Skolportens konferens Idrott och hälsa.

Vad ska din föreläsning handla om?

– Den handlar om att kunna byta perspektiv på ämnet idrott och hälsa som möjliggör förändrade undervisningspraktiker. Olika ingångar och förhållningssätt till hållbarhet är ett perspektiv som efterfrågas av omvärlden, men som inte bearbetats inom skolämnet idrott och hälsa. I bästa fall kan det leda till att vi når fler elever och kan etablera ännu mer tydligt ett livslångt lärande.

– Vi har haft ett förhållningssätt inom ämnet som har handlat mycket om den individuella fysiska hälsan och vi lever i en tid där fokus legat på individen. Men hälsa är ett så pass stort och brett begrepp så det räcker inte med att bara ha ett individfokus utan vi måste placera in oss i ett sammanhang, där olika aspekter av hållbarhet behöver få plats.

Hur ser utmaningen ut för idrottslärarna när det gäller den förändrade synen på ämnets innehåll och utformning?

– Utmaningen är inte helt ny. Alla vi som är utbildade idrottslärare, vi har varit besjälade av rörelse och träning. En utmaning för oss är att byta föreställningar om vad det innebär att vara fysiskt aktiv, vad kan det vara och hur kan det se ut. Vi behöver hitta ännu fler ingångar till rörelse än vad vi haft tidigare.

Hur är det med idrottslärarutbildningarna, hänger de med i utvecklingen av idrott och hälsa?

– Idrottslärarutbildningarna har varit sena på bollen kring fysisk aktivitet och hälsa. Jag tycker att utbildningarna fastnar i sina akademiska discipliner. Fysiologerna tar sin del om hur kropp och träning påverkar varandra och pedagogerna tar sin del om lärandeteorier och socialiseringsprocesser. Lärarkandidaterna själva måste få ihop det här till en begriplig helhet. Här menar jag att de upplever att de inte får hjälp med att föra ihop de olika kunskaperna för att det sedan ska landa i en förenklad praktik. Men jag tror att en förändring är på gång inom Idrottslärarutbildningarna.

Vad vill du att konferensdeltagarna får med sig från din föreläsning?

– Jag vill att de ska våga byta föreställningar om vad en aktiv kropp är och vad det innebär att välja en hälsosam livsstil. Vad händer om man pratar mer om välbefinnande och hållbarhet än just hälsa? Jag tänker att deltagarna ska känna sig stärkta i att pröva nya idéer och våga ha en dialog med sina elever kring exempelvis vad en temaperiod skulle kunna handla om och vilken typ av elevuppgifter som skulle vara relevanta att pröva. Och det är väl där jag menar att vi behöver gå mer mot elevcentrerade uppgifter där eleverna tar kommando över sitt lärande och bearbetar innehåll och sätter det i relation till sig själva, sitt vardagsliv och sitt sammanhang.

Av John Miller

Du kan lyssna till Suzanne Lundvall på Skolportens konferens Idrott och hälsa den 14–15 oktober 2021!

Konferensen berör:

  • En hållbar idrottsundervisning – vad är det?
  • Utveckla tillgängliga lärmiljöer med fokus på socialt samspel.
  • Bedömning för och av lärande i idrott och hälsa.
  • Stödundervisning i motorik för nyanlända flickor
  • Helhet i undervisningen med IKT, ämnesövergripande arbete och värdeskapande lärande.
  • Ökat psykiskt välbefinnande som en del av idrott och hälsa.
  • Så kan vi bedriva friluftsliv med enkla medel och hög kvalitet.
  • Fysisk aktivitet i relation till hälsa – vad vet vi egentligen?

 

Sidan publicerades 2021-08-11 15:35 av Moa Duvarci Engman


Relaterat

Idrott och hälsa Webbkonferens

Konferensen för dig som undervisar i idrott och hälsa på högstadiet och gymnasiet! Ta del av intressanta föreläsningar om bl.a tillgängliga lärmiljöer och socialt samspel, hållbar idrottsundervisning, att bedriva undervisning om friluftsliv med begränsade resurser samt stödundervisning i motorik för nyanlända flickor.

Idrott och hälsa

Konferensen för dig som undervisar i idrott och hälsa på högstadiet och gymnasiet! Ta del av intressanta föreläsningar om bl.a tillgängliga lärmiljöer och socialt samspel, hållbar idrottsundervisning, att bedriva undervisning om friluftsliv med begränsade resurser samt stödundervisning i motorik för nyanlända flickor.

Ny digital kurs med Maria Wiman! Ny som lärare – Lyckade lektioner

Är du nyutbildad lärare och önskar fler handfasta verktyg? Med kursen Lyckade lektioner får du planering, struktur och motivation att samspela i klassrummet. I film och text presenterar Maria Wiman information, uppgifter och tekniker. Med flexibel start och tydligt upplägg kan du studera, repetera och testa. Kursintyg ingår!

Ny digital kurs med Maria Wiman! Ny som lärare – Relationer och ledarskap

Är du nyutbildad lärare och önskar fler handfasta verktyg? I kursen Relationer och ledarskap arbetar vi med att bygga goda relationer med elever, hantera konflikter och bli en trygg ledare i klassrummet. I film och text presenterar Maria Wiman information, uppgifter och tips för din undervisning. Flexibel start och tydligt upplägg. Kursintyg ingår!

”Vi som lär Sverige behöver rätt förutsättningar att lyckas”

Varken kommuner eller fristående skolor har förmått att sköta en skolverksamhet där lärare har möjlighet och tid att med kvalitet bedriva sin undervisning, skriver Åsa Fahlén, Lärarnas riksförbund, m.fl.

Skolon och Svenska Dagbladet i samarbete för likvärdigt lärande – SvD Skola blir tillgänglig kostnadsfritt i biblioteket

I Skolon finns över 3500 digitala skolverktyg och lärresurser i alla ämnen för den svenska skolan. Nu stärks biblioteket ytterligare när Skolon inleder ett unikt samarbete med Svenska Dagbladet. Samarbetet innebär att tidningens digitala tjänst SvD Skola blir tillgänglig kostnadsfritt i Skolons plattform – ett gemensamt steg mot ett ökat likvärdigt lärande.

Ny utbildning ska minska bristen på lärare i fritidshem

Viadidakt, den gemensamma Vuxenutbildningen i Katrineholm och Vingåker, har startat en ny utbildning för lärare i fritidshem. Det råder brist på just utbildade lärare i fritidshem. Utbildningen riktar sig till redan yrkesverksamma som kan kombinera jobb och studier. Utbildningen har skapats i samarbete med Linköpings universitet.  

Digitala verktyg i särskolans läs- och skrivundervisning

Jenny Samuelsson, logoped på DART och doktorand vid Göteborgs universitet, ska tala om digitala verktyg i särskolans läsundervisning på Skolportens konferens Grund- och gymnasiesärskolan.

Läraren Pierre Mathisson: ”Många elever använder datorn som leksak”

Läraren Pierre Mathisson arbetar på Markaryds skola och tycker att det är bra att frågan om digitala läromedel och läroböcker är uppe på regeringsnivå. Det är inget konstigt att ha datorer i skolan menar han, men konstaterar att det nog främst är en mognadsfråga huruvida elever klarar att använda dem på rätt sätt eller inte.

Ny satsning från UR motiverar till klimatfokus i klassrummen

Med programledaren Farah Abadi i spetsen och den nya årliga aktiviteten Klimatkompis skapar UR tillfälle för lärare i årskurs 3 att arbeta med hållbar utveckling. Konkreta uppdrag kopplade till Lgr11 och Agenda 2030 visar vägen till handlingskraft i klassrummet.

Nya perspektiv på undervisningen i ämnet idrott och hälsa

Suzanne Lundvall, professor vid Göteborgs universitet, ska tala om hållbar idrottsundervisning på Skolportens konferens Idrott och hälsa.

Professionsprogram för rektorer, lärare och förskollärare

I denna promemoria föreslås att ett nationellt professionsprogram för rektorer, lärare och förskollärare ska inrättas med syftet stärka skolprofessionerna, höja kvaliteten på utbildningen och öka skolprofessionernas attraktionskraft (pdf).

Professionsprogram för rektorer, lärare och förskollärare

I en promemoria från Utbildningsdepartementet föreslås att ett nationellt professionsprogram för rektorer, lärare och förskollärare ska inrättas med syftet stärka skolprofessionerna, höja kvaliteten på utbildningen och öka skolprofessionernas attraktionskraft.

Fackförbund för lärare och skolledare tecknar avsiktsförklaring om ny organisering

Lärarförbundet, Lärarnas Riksförbund och Sveriges Skolledarförbund har fört samtal om en ny organisering inom utbildningssektorn. Samtalen mellan förbunden har varit konstruktiva och förbunden har därför tecknat en avsiktsförklaring som ska vara en grund för den fortsatta dialogen mellan förbunden.

Ny organisation för Sveriges skolledare och lärare

Lärar- och skolledarorganisationerna har kommit överens om att ta nya steg mot en gemensam organisering för alla skolledare och lärare. Samtidigt föreslår förbundsstyrelsen att Lärarförbundet ansöker om att gå in i SACO.

Fackförbund för lärare och skolledare tecknar avsiktsförklaring om ny organisering

Lärarförbundet, Lärarnas Riksförbund och Sveriges Skolledarförbund har fört samtal om en ny organisering inom utbildningssektorn. Samtalen mellan förbunden har varit konstruktiva och förbunden har därför tecknat en avsiktsförklaring som ska vara en grund för den fortsatta dialogen mellan förbunden.

Skolportens konferenser
SKOLPORTENS MAGASIN
Nytt nr ute nu!

Nytt nr ute nu!

INTERVJU: Inkluderingen har gått för långt, ropar röster i skoldebatten. Tvärtom, menar MARA WESTLING ALLODI, professor i specialpedagogik. Inkludering är viktig för demokratin – och vi har inte ens börjat.

Läs mer!
Skolportens konferenser
Digitala verktyg i särskolans läs- och skrivundervisning
  Jenny Samuelsson, logoped och doktorand

Digitala verktyg i särskolans läs- och skrivundervisning

Hallå där Jenny Samuelsson, logoped på DART och doktorand vid Göteborgs universitet, som ska tala om digitala verktyg i särskolans läsundervisning på Skolportens konferens Grund- och gymnasiesärskolan.

Läs mer
Forskarintervjuer

Skolporten intervjuar varje år ett hundratal forskare som disputerar inom utbildningsvetenskap och publicerar deras avhandlingar på webben.

Här hittar du alla intervjuer
SKOLPORTENS DIGITALA KURSER
Fokussida
Internationellt

Internationellt

Vi har en omfattande bevakning av skolnyheter från hela världen. Välkommen in!

Till fokussida
Namn och Nytt
Han blir Skinnskattebergs nya skolchef: ”Dags att prova något nytt”

Det blir Henrik Junno, idag gymnasiechef i Fagersta, som kommer axla rollen som ny skolchef i Skinnskatteberg, vilket nyhetssajten Fagersta Nyheter var först med att rapportera.

Jari Salmijärvi ny rektor på Kunskapscompaniet Gymnasium

Kunskapscompaniet Gymnasium med utbildningar inom Bygg, Fordon och Vård växer med många nya elever. Nu är rekryteringen av en rektor med den erfarenhet av yrkesgymnasiumutbildningar som skolan sökt klar och i oktober tillträder Jari Salmijärvi.

Rektorn som flyttade från storstan till Gällivare:”Jag ville testa på något nytt”

Mikael Wekim är en av landets yngsta rektorer och tog sin an sin första tjänst som rektor redan vid 25-års ålder. I våras tyckte han att det var dags för nya utmaningar. Han lämnade då trygga Stockholm med jobb, familj och vänner för en rektorstjänst inom förskolan i Gällivare kommun.

Läs fler Namn och Nytt
Fokussida
Lön och karriär

Lön och karriär

Här samlar vi nyheter och forskning om t.ex. lönestatistik och karriärfrågor för dig som är lärare och skolledare.

Till fokussida
Annonsera
Vill du synas hos oss?

Vill du synas hos oss?

Skolporten når en bred målgrupp inom skolans värld på webben, i nyhetsbrev, magasin och platsannonssida.

Läs mer
Utmärkelser

Isabella och Benjamin är Sveriges bästa kockelever

Det råder segerglädje på Dackeskolan i Mjölby efter att två av skolans kockelever vunnit den tunga bemärkelsen ”Årets kockelever 2021”. Isabella Winkler och Benjamin Hellström vann tävlingen på måndagen efter att ha imponerat med två rätter på lök och äpple.

Sju skolhuvudmän tilldelas kvalitetsutmärkelsen Guldtrappan 2021 för digital skolutveckling

Digital kompetens hos elever kan byggas systematiskt från förskola till vuxenutbildning. Det visas av sju kommunala skolhuvudmän som har haft den nationella strategin för digitalisering i skolan som grund. För sitt arbete tilldelas dessa huvudmän nu kvalitetsutmärkelsen Guldtrappan 2021.

Årets skolbibliotek 2021 går till Linköping

I år går priset Årets skolbibliotek till ett av Linköpings skolbibliotek. I kommunen kallas de skolbibliotek man satsat extra på fokusbibliotek.

Läs fler
Skolportens digitala kurser
Viktigt att förstå orsak till talrädsla
  Klara Härgestam

Viktigt att förstå orsak till talrädsla

Att vara rädd för att tala inför grupp är helt rimligt, till och med naturligt. Det säger Klara Härgestam, retoriker och kursledare för Skolportens digitala kurs ”Trygga talare i svenska”.

Läs mer
Fokussida
Fokus förskola

Fokus förskola

Här samlar vi aktuell forskning och nyheter för dig som är verksam i förskolan.

Till fokussida
Nyhetskategorier