Nya perspektiv på undervisningen i ämnet idrott och hälsa


Professor Suzanne Lundvall.

Hallå där, Suzanne Lundvall, professor vid Göteborgs universitet. Du kommer att tala på Skolportens konferens Idrott och hälsa.

Vad ska din föreläsning handla om?

– Den handlar om att kunna byta perspektiv på ämnet idrott och hälsa som möjliggör förändrade undervisningspraktiker. Olika ingångar och förhållningssätt till hållbarhet är ett perspektiv som efterfrågas av omvärlden, men som inte bearbetats inom skolämnet idrott och hälsa. I bästa fall kan det leda till att vi når fler elever och kan etablera ännu mer tydligt ett livslångt lärande.

– Vi har haft ett förhållningssätt inom ämnet som har handlat mycket om den individuella fysiska hälsan och vi lever i en tid där fokus legat på individen. Men hälsa är ett så pass stort och brett begrepp så det räcker inte med att bara ha ett individfokus utan vi måste placera in oss i ett sammanhang, där olika aspekter av hållbarhet behöver få plats.

Hur ser utmaningen ut för idrottslärarna när det gäller den förändrade synen på ämnets innehåll och utformning?

– Utmaningen är inte helt ny. Alla vi som är utbildade idrottslärare, vi har varit besjälade av rörelse och träning. En utmaning för oss är att byta föreställningar om vad det innebär att vara fysiskt aktiv, vad kan det vara och hur kan det se ut. Vi behöver hitta ännu fler ingångar till rörelse än vad vi haft tidigare.

Hur är det med idrottslärarutbildningarna, hänger de med i utvecklingen av idrott och hälsa?

– Idrottslärarutbildningarna har varit sena på bollen kring fysisk aktivitet och hälsa. Jag tycker att utbildningarna fastnar i sina akademiska discipliner. Fysiologerna tar sin del om hur kropp och träning påverkar varandra och pedagogerna tar sin del om lärandeteorier och socialiseringsprocesser. Lärarkandidaterna själva måste få ihop det här till en begriplig helhet. Här menar jag att de upplever att de inte får hjälp med att föra ihop de olika kunskaperna för att det sedan ska landa i en förenklad praktik. Men jag tror att en förändring är på gång inom Idrottslärarutbildningarna.

Vad vill du att konferensdeltagarna får med sig från din föreläsning?

– Jag vill att de ska våga byta föreställningar om vad en aktiv kropp är och vad det innebär att välja en hälsosam livsstil. Vad händer om man pratar mer om välbefinnande och hållbarhet än just hälsa? Jag tänker att deltagarna ska känna sig stärkta i att pröva nya idéer och våga ha en dialog med sina elever kring exempelvis vad en temaperiod skulle kunna handla om och vilken typ av elevuppgifter som skulle vara relevanta att pröva. Och det är väl där jag menar att vi behöver gå mer mot elevcentrerade uppgifter där eleverna tar kommando över sitt lärande och bearbetar innehåll och sätter det i relation till sig själva, sitt vardagsliv och sitt sammanhang.

Av John Miller

Du kan lyssna till Suzanne Lundvall på Skolportens konferens Idrott och hälsa den 14–15 oktober 2021!

Konferensen berör:

  • En hållbar idrottsundervisning – vad är det?
  • Utveckla tillgängliga lärmiljöer med fokus på socialt samspel.
  • Bedömning för och av lärande i idrott och hälsa.
  • Stödundervisning i motorik för nyanlända flickor
  • Helhet i undervisningen med IKT, ämnesövergripande arbete och värdeskapande lärande.
  • Ökat psykiskt välbefinnande som en del av idrott och hälsa.
  • Så kan vi bedriva friluftsliv med enkla medel och hög kvalitet.
  • Fysisk aktivitet i relation till hälsa – vad vet vi egentligen?

 

Sidan publicerades 2021-08-11 15:35 av Moa Duvarci Engman


Relaterat

Digital kurs! Ny som lärare – Lyckade lektioner

Är du nyutbildad lärare och önskar fler handfasta verktyg? Med kursen Lyckade lektioner får du planering, struktur och motivation att samspela i klassrummet. I film och text presenterar Maria Wiman information, uppgifter och tekniker. Med flexibel start och tydligt upplägg kan du studera, repetera och testa. Kursintyg ingår!

Digital kurs! Ny som lärare – Relationer och ledarskap

Är du nyutbildad lärare och önskar fler handfasta verktyg? I kursen Relationer och ledarskap arbetar vi med att bygga goda relationer med elever, hantera konflikter och bli en trygg ledare i klassrummet. I film och text presenterar Maria Wiman information, uppgifter och tips för din undervisning. Flexibel start och tydligt upplägg. Pris 996 kr ex. moms. Kursintyg ingår!

Wiman: ”Konkurrens om skolpeng tystar lärare”

krönikören Maria Wiman skriver om tystnadskulturen bland lärare, som inte vågar tala om missförhållanden när skolorna tävlar om skolpengen som följer med varje inskriven elev.

Årets lärare i fritidshem korad

Johanna Erlén på Talavidskolan i Jönköping har utsetts till Årets lärare i fritidshem 2022. Priset delades ut på Fritidshemmens rikskonferen. Tanken med utmärkelsen är att uppmärksamma och lyfta fram fritidshemsverksamhet med hög kvalitet.

Facket: ”Lärare i utsatta områden hör av sig och gråter”

Ökad skolsegregation leder till en allt tuffare arbetsmiljö för många lärare. ”Många hör av sig till mig och gråter”, säger Britt-Marie Selin som är ordförande för LR i Stockholm.

Lärare vittnar om tystnadskultur – både inom fristående och kommunala skolor

Enligt en ny undersökning från lärarfacken upplever 38 procent av lärarna som arbetar inom vinstdrivande, fristående verksamheter att det finns en stor tystnadskultur på arbetsplatsen. Men även inom de kommunala verksamheterna vittnar lärarna om en lika stor tystnad. (webb-tv)

Var femte lärare: Mina elever skriver inte för hand

Elever skriver allt mindre för hand i takt med att datorer, surfplattor och mobiltelefoner kommit in i undervisningen. Är det ett problem? Ja, svarar många lärare. ”Det är mer som distraherar när du sitter framför en skärm”, är en av hundratals kommentarer i vår stora enkät.

Läraren: Bort med datorerna från lågstadiet

Maria Palmgren är övertygad om att barn i lågstadiet lär sig bättre utan paddor och datorer. ”Att lära sig skriva för hand är som ett hantverk, det tar tid. Men barnen blir både överlyckliga och stolta när de väl har lärt sig”, säger hon.

Utmana genusmönstren i idrott och hälsa!

Läs vår intervju med Inga Oliynyk, lärare i idrott och hälsa och doktor i pedagogik, som ska föreläsa på Skolportens konferens Idrott och hälsa i låg- och mellanstadiet. Hon kommer att tala om hur man kan utmana genusmönstren i idrott och hälsa.

”Det behövs mer utrymme att prata om juridik i förskolan”

Läs vår intervju med Maria Refors Legge, jur.dr. som ska föreläsa på Skolportens konferens Rektor i förskolan. Hon kommer att tala om juridik i förskolan.

Lärande med alla sinnen

På Eggeby gårds naturskola mellan Tensta och Kista är det full fart varje dag, året runt. Hit kommer klasser från hela staden för att lära sig mer om djur och natur. Vi följde med när Kristinebergsskolan var på besök.

”Nej, lärarna kan inte också vara kuratorer – vi ska lära ut”

Idén att ”hälsofrämjande arbete ska genomsyra varje del av skolan” är lovvärd. Samtidigt har vi över tid sett hur lärarrollen alltmer dras isär av många andra lovvärda idéer och det börjar bli dags att säga ifrån, skriver läraren Fredrik Törnqvist.

Wiman & Tholin: ”Bort med F”

Mellan 15 000 och 17 000 elever lämnar nian utan gymnasiebehörighet, varje år. Tusen av dessa tar till slut sin examen. Läraren Maria Wiman och betygsutredaren Jörgen Tholin är eniga: Bort med F-betyget.

”Hälsofrämjande arbete måste in i varje del av skolan”

Skolan i sin helhet men också varje enskild lärare behöver därför i större utsträckning kartlägga och börja förändra undervisningen och lärprocessen genom att inkorporera ett hälsofrämjande arbete, skriver gymnasielärarna Camilla Ahlström och Maria Prim.

Om lärare och studiehandledares möjligheter att utveckla nyanlända elevers karriärlärande i undervisning

För dig som är lärare eller studiehandledare finns nu ett stödmaterial om att arbeta med karriärlärande i undervisningen för nyanlända. Utveckla ditt arbete med hjälp av en ny artikel som kan bidra till att ge nyanlända elever en god grund för deras framtid och studie- och yrkesval.

Mer rörelse i skolan

Barn och unga mår bättre och lär sig mer av att röra på sig. Här hittar du inspiration och stöd när du vill arbeta med att få in mer rörelse under elevernas hela skoldag och på så sätt motverka det ökande stillasittandet.

Skolportens konferenser
SKOLPORTENS MAGASIN
TEMA: Elevhälsa
  Skolportens magasin nr 5/2022.

TEMA: Elevhälsa

INTERVJU: Daniel Willingham, kognitionsforskare och amerikansk professor i psykologi, vill skapa en bättre skola för eleverna via vetenskapliga rön om inlärning och minne till lärare. TEMA: Elevhälsa. Svenska elever mår allt sämre. Samtidigt har likvärdigheten inom elevhälsan minskat. Hur kan skolan arbeta mer förebyggande och främjande med de ungas psykiska hälsa?

Läs mer och prenumerera här!
Skolportens konferenser
Utmana genusmönstren i idrott och hälsa!
  Inga Oliynyk

Utmana genusmönstren i idrott och hälsa!

Läs vår intervju med Inga Oliynyk, lärare i idrott och hälsa och doktor i pedagogik, som ska föreläsa på Skolportens konferens Idrott och hälsa i låg- och mellanstadiet. Hon kommer att tala om hur man kan utmana genusmönstren i idrott och hälsa.

Läs mer och boka din plats!
SKOLPORTENS DIGITALA KURSER
Annonsera
Vill du synas hos oss?

Vill du synas hos oss?

Skolporten når en bred målgrupp inom skolans värld på webben, i nyhetsbrev, magasin och platsannonssida.

Läs mer
Forskarintervjuer

Skolporten intervjuar varje år ett hundratal forskare som disputerar inom utbildningsvetenskap och publicerar deras avhandlingar på webben.

Här hittar du alla intervjuer
Namn och Nytt
Åke Svensson blir ny utbildningschef i Svalövs kommun

Åke Svensson har varit tf utbildningschef sedan 18:e maj och har bland ett stort antal sökande blivit utvald att leda utbildningssektorn i framtiden.

Sista förbundsmötet – så ser ledningen ut i nya Sveriges Lärare

Det nya fackförbundet för Sveriges lärare tar form. Här är personerna som ska leda det nya förbundet.

Charlotta Blom blir ny chef för UNGA Musik i Syd

Charlotta Blom blir ny chef för UNGA Musik i Syd. Charlotta kommer närmast från tjänsten som VD för Ystads teater och tillträder sin tjänst 1 mars 2023.

Läs fler Namn och Nytt
Fokussida
Fokus förskola

Fokus förskola

Här samlar vi aktuell forskning och nyheter för dig som är verksam i förskolan.

Till fokussida
Fokussida
Fokussida för chefer

Fokussida för chefer

Nyheter, rapporter, forskning och utveckling för dig som är skolledare eller skolchef.

Till fokussida
Utmärkelser

Nu är det klart – de här personerna har Nackaborna röstat fram till utmärkelsen Lära

I dag tillkännagav Nacka kommun de sex mottagarna av Lära – utmärkelsen för att uppmärksamma och hylla inspirerande pedagoger som är anställda vid Nackas förskolor eller skolor. Pristagarna har blivit framröstade av Nackaborna under hösten.

Biträdande rektor hyllar Årets lärare i fritidshem

Johanna Erlén på Talavidskolan i Jönköping blir Årets lärare i fritidshem. ”Vi är så stolta och det var självklart att nominera henne”, säger biträdande rektor Malin Axelsson.

Årets lärare i fritidshem korad

Johanna Erlén på Talavidskolan i Jönköping har utsetts till Årets lärare i fritidshem 2022. Priset delades ut på Fritidshemmens rikskonferen. Tanken med utmärkelsen är att uppmärksamma och lyfta fram fritidshemsverksamhet med hög kvalitet.

Läs fler
Fokussida
Internationellt

Internationellt

Vi har en omfattande bevakning av skolnyheter från hela världen. Välkommen in!

Till fokussida
Nyhetskategorier