Bredängsskolans satsning på alternativ och kompletterande kommunikation, AKK, stärkte elever med intellektuell funktionsnedsättning. Samtidigt fick personalen nya verktyg för ett gemensamt språk.
För första gången har ungdomar med intellektuell funktionsnedsättning själva fått berätta om sina erfarenheter av våld i en studie. Av 96 elever i anpassad gymnasieskola som deltagit i undersökningen uppger drygt hälften att de utsatts för våld, där sexuellt våld är särskilt framträdande.
Diana Storvik tar gärna stora kliv i karriären. De många åren som gymnasielärare ledde till specialpedagogik och skrivande, och vidare till anpassad skola, där ”inget går på rutin”.– Framför allt är det all den här glädjen på anpassad skola. Här vill jag vara, säger hon.
Under hösten och våren har rekordmånga på anpassade gymnasieskolor i Uppsala fått praktik. I ett samarbete med Uppsala kommun får elever arbetsplatsförlagt lärande hos kommunen.Det har lett till att flera får chansen att göra praktik.
Läs Skolportens intervju med Charlotte Arkenback, lektor vid Göteborgs universitet. Hon ska föreläsa på Skolportens konferens Försäljnings- och serviceprogrammet.
Drygt hälften av eleverna i anpassad grundskola i Stockholms län har utländsk bakgrund. Enligt en rapport från Skolverket ökar också antalet elever som går skolformen generellt i Sverige, särskilt bland pojkar som är födda utomlands eller har föräldrar som är det.
Fritidshemmet i anpassad grundskola har ingen egen läroplan, utan använder grundskolans läroplan för fritidshemmet. Vår studie visar att lärare ofta behöver justera de förmågor som anges i läroplanen för fritidshemmet för att bättre motsvara elevernas faktiska förmågor, skriver läraren i fritidshem Ida Arenius.
Mindre än en av tio unga med intellektuell funktionsnedsättning rör på sig tillräckligt varje dag. På Rinmangymnasiet i Eskilstuna har en löpgrupp direkt efter skolan för elever i anpassad skola sänkt trösklarna till fysisk aktivitet. "Mitt tips är att man ska kunna tro på sig själv och inte vad andra tycker", säger eleven Mariana Slewa.
Specialläraren Magnus Andersson arbetar med tålamod och mirakel. Numera kan han som förstelärare också bidra till utvecklingen av hela Bredängsskolans anpassade grundskola.