Svenska elever tillbringar mindre tid i klassrummet än elever i många andra OECD-länder. Svenska lärare, däremot, får lägga mer tid i skolan än kolleger i de flesta jämförbara länder.
Miljöpartiet föreslår en timme mindre undervisningstid varje dag för lärare i utsatta skolor. Förslaget är tänkt att skapa en mer attraktiv skola och locka fler lärare. "Läraren måste få tid och möjlighet att utveckla sin undervisning", säger Karin Pleijel (MP), skolkommunalråd och ordförande i Grundskolenämnden.
LR:s ordförande Åsa Fahlén hoppas pratet om SKL:s turordningsregler är ett avslutat kapitel i avtalsförhandlingarna. "Nu vill vi prata om det som är viktigt: Arbetsmiljön, arbetsbelastningen och lönerna," säger hon.
”Kommunernas ledarskap är en flaskhals för skolornas digitalisering", säger forskaren Åke Grönlund. Han efterlyser it-pedagoger i alla skolor och välfungerande gemensamma system som inte skapar extra arbete för lärarna.
Det behövs kraftfulla åtgärder för att locka duktiga lärare till skolorna i förorterna. Med högre löner, mindre undervisningstid, adekvat stödpersonal och mindre klasser har Sydkorea lyckats. Nu är det dags för Sverige att följa efter, skriver Benjamin Dousa, vice ordförande Rinkeby-Kista stadsdelsnämnd och förbundsordförande i Muf.
Lärarnas riksförbund känner till att elever på gymnasieskolor i Jönköpings kommun får olika många undervisningstimmar trots att de läser samma ämne. "Vi är oroliga för att det ger olika förutsättningar för eleverna att lära sig", säger Lisbeth Ritzman, Lärarnas Riksförbund.
Elever som går olika gymnasieprogram får olika mycket undervisningstid på Sandagymnasiet i Jönköping. För att eleverna ska klara av att leva upp till målen i kursen får vissa elever lära sig snabbare än andra. När lärare har protesterat mot detta har svaret blivit att de i så fall får jobba gratis.