Bara en tredjedel av grundskollärarnas arbetstid används till att undervisa, enligt den största undersökningen av lärares arbetstid som gjorts i landet. Se grafiken här.
Svenska grundskolelärare spenderar stor del av sin tid ensamma vid skrivbordet. Man vill ha mer tid till planering och reflektion men lägga färre timmar på onödigt pappersarbete, visar en ny undersökning.
40 timmars arbetsvecka och vanlig semester för lärarna. Det är ett av fyra förslag som kan testas på Borås skolor. Men facket är kritiskt och vill istället ha färre arbetsuppgifter.
Enligt skollagen är elever garanterade en viss undervisningstid. Men två av tre kommuner och fristående skolor saknar rutiner för att följa upp att eleverna får sina timmar i skolbänken.
Många lärare arbetar närmare 50 timmar i veckan för att få ihop skolvardagen, och stor del av tiden används till annat än undervisning. Det visar en ny undersökning som Novus gjort på uppdrag av Lärarförbundet.
"Lärare har ingen uppfattning om hur det är med 40-50 timmar i veckan". Det skrev Ulla Stålberg (M), vice ordförande i barn- och skolnämnd Lunds stad på Facebook. Nu har hon tagit tillbaka allt.
CSN:s skärpta regler gör det svårare att ta körkort. Hultsfreds Gymnasium beviljar bara ledigt för halkbanan och uppkörning. – Jag jobbar redan kväll måndag till fredag, säger trafiklärare Utte Andersson. Och eleverna har inte så många håltimmar och annan ledighet att det räcker till för alla att ta körkort.
Barnen i Västerås kan få längre dagar i skolan framöver. Kommunen hoppas att mer undervisningstid i grundskolan ska göra eleverna bättre på svenska och matematik.
Den 20 februari 2013 svarade Lärarförbundets experter på frågor om arbetsbelastning och arbetstid. Du kan läsa alla besvarade frågor i efterhand på Lärarförbundets sida.
Mer och mer läggs på lärarna, men inget tas bort. Så sammanfattar Anette Petersson, 7-9-lärare från Malmö, lärarnas situation. "Om vi hade mindre tid att lägga på administration är jag säker på att vi skulle nå en ökad måluppfyllelse. Då skulle vi ha tid att ge de elever som behöver det rätt stöd", säger hon.
Det är lärarna och rektorerna som ska ges förtroende att utforma verksamheten. Att ta bort timplanerna skulle ge professionen mer makt och friutrymme över skolan, skriver Anders Knape och Maria Stockhaus (M), SKL.
En svensk grundskollärare hinner i snitt lägga en kvart på förberedelser och efterarbete för varje lektion, enligt en undersökning från Lärarförbundet.