The use of ‘nudify’ apps is becoming more and more prevalent, with hundreds of teachers having seen images created by pupils, often of their peers. The fallout is huge – and growing fast
Många föräldrar oroar sig för barns liv på nätet och vet inte hur de ska skydda barnen från riskerna. Barnen omfamnar det digitala livet och är flitiga användare av AI i både skolan och i hemmet. (pdf)
De flesta föräldrar oroar sig för att inte kunna skydda sitt barn på nätet. I toppen ligger innehåll konstruerat för att skapa skärmberoende. Och var femte förälder vill skydda sitt barn på nätet – men vet inte hur. 1 av 4 barn använder AI för läxhjälp och bland mellanstadieelever köper mer än var fjärde den…
I Internetstiftelsens rapport ”Barnen och Internet” har man för första gången ställt frågan om elever använder AI som läxhjälp. Hur kan artificiell intelligens bli en bra läxhjälp hemma? Hör Måns Jonasson, Internetstiftelsen, och högstadielärare Krister Lindgren. (webbradio)
Skolan måste få en tydlig och långsiktig plats i Sveriges AI-strategi. Det handlar om mer än teknik. Det handlar om att skydda vår demokrati, säkra vår framtida kompetensförsörjning och stärka samhällets motståndskraft, skriver Jannie Jeppesen, Swedish Edtech Industry.
Om vi vill motverka genvägar och fusk med AI måste vi återupprätta läraryrket. Vi måste satsa mer på mänsklig undervisning. AI kan aldrig ersätta en levande dialog, skriver Erik Cardelús, lektor i språkdidaktik.
AI och digitalisering kan stärka både kunskapsuppdraget och demokratiuppdraget i svensk skola – men bara om utvecklingen sker med professionen, genom professionen och i dialog med forskning och etik, skriver Anna Olskog, Sveriges Lärare.
Secondary school teachers in Greece are set to go through an intensive course in using artificial intelligence tools as the country assumes a frontline role in incorporating AI into its education system.