AI-utvecklingen går fort. Bristen på utbildade lärare är i ämnet akut. Men AI kan samtidigt vara räddningen när lärarbristen tilltar närmaste åren, tror Johan Lundin, professor i informatik vid Göteborgs universitet.
Fyra AI-studenter från bland annat Mälardalens universitet har som sommarjobb på Katrineholms kommun fått utveckla ett AI-verktyg som ska fungera som en mentor i skolan.
Skolverket har presenterat en lägesbild över AI-användningen bland lärare. Två av tre svaranden använde AI-tjänster, i någon form, i sitt arbete under vårterminen. Dessa användes dock sällan under lektionstid och elevernas nyttjande av AI var begränsat. Få lärare ser behov av att använda AI mer trots att Skolverket ser att eleverna behöver förstå tekniken.
Allt fler skolor slopar hemuppgifter och satsar på prov och arbete i klassrummet, gärna med papper och penna. Detta för att minska risken för AI-fusk, nu när det finns AI-verktyg som vänder sig till barn. It-pedagogen Camilla Askebäck Diaz berättar att eleverna är uppfinningsrika för att kunna fuska.
Rapporten bygger på enkätsvar från drygt 190 lärare som ingår i Skolverkets webbpanel med inriktning mot gymnasieskolan. Lägesbilden ger inte en nationellt representativ bild, men resultat och exempel som presenteras utgör en indikation på hur lärare använder ochhanterar AI i undervisningen och i sitt arbete. (pdf)
Tack mamma, pappa och Chat GPT. SR-reporter Anders Diamant börjar sin serie om AI i vardagen på en skolgård med studenter, ”fy fan vad vi är bra”. Eftersom det är 2024 finns artificiell intelligens, AI, med i bilden. Men vilken plats ska AI ta i skolan? Det skriver Heidi Avellan i en ledare.
Lärare och elever har börjat använda sig av så kallade chattbotar, både i skolan och privat. Vad får det för konsekvenser? Hör elever, läraren Anders Dahlin och biträdande rektorn Anneli Stuplao i Stockholm. (webbradio)
Det är akut att utbilda lärare i hur AI kan användas i skolan. Det anser Erik Winerö som forskar om hur lärarnas bedömningar påverkats av generativ AI.
På gymnasieskolan Östrabo 1 i Uddevalla kommer inte det nya AI-ämnet att erbjudas eleverna när terminen nu drar igång. Det finns ingen behörig lärare i ämnet. Men nu planeras det för hur eleverna, på sikt, ska kunna få läsa ämnet.
Från och med denna höst inför Skolverket möjligheten att erbjuda AI som ämne på gymnasieskolor. Marcus Nohlberg, docent i cybersäkerhet vid Högskolan i Skövde, tycker det borde vara ett enskilt ämne. Utan han tycker istället att det borde bakas in i alla ämnen.