Det finns ett distinkt regelverk kring bedömning och betygsättning – och detta är lärarnas arbete, skriver lärarna Helena Forsman Lund och Anna Musikka.
Feedback i skrivundervisningen är Skolforskningsinstitutets tredje systematiska översikt. Bakgrunden till översikten är att formativ bedömning, till exempel i form av feedback, har lyfts fram av lärare som ett område där man efterfrågar ett tydligare stöd i den konkreta undervisningssituationen. (pdf)
14 procent av eleverna i grundskolan har en svag teoretisk begåvning och en betydligt ökad risk att inte klara dagens kunskapskrav. Det hade elevhälsans yrkesgrupper kunnat tala om när läroplanen togs fram – men ingen frågade.
Undervisningens betydelse glöms bort när elevernas läs- och skrivförmåga ska bedömas i årskurs 1. Dessutom missar eleverna en veckas ordinarie undervisning varje gång, skriver lektorerna Karin Jönsson och Jan Nilsson.
Grunden för bedömningen av elevernas kunskaper läggs redan på planeringsstadiet. Det konstaterar förstelärarna Susanne Rodin och Lena Eliasson på träningsskolan i Hässleholm.