Skolminister Lotta Edholm (L) besökte samiska förskolan Giella och Sameskolstyrelsen för att lära sig mer om verksamheten och kulturen. En av utmaningarna som Edholm lyfter är bland annat lärarbristen och öppnar upp för ett gränsöverskridande utbildningssamarbete.
Betygssättande bedömningsstöd är ett stöd för lärare att ge likvärdiga betyg till elever i skolämnen. Men inte för samiskan. I över tio år har Sameskolstyrelsen och samiska lärarna krävt detta, men hos ansvarig myndighet.
Byrådet i Oslo skal prøve ut alternative former for underveisvurdering i ungdomsskolen og videregående. Alternativ til dagens eksamen skal det søkes om. Utdanningsetaten har skissen klar.
Mandag 6. februar presenteres byrådets forslag til alternative vurderingsformer i skolen i Utdanningsetaten. Oslo Høyre vil at endringer skal være forskningsbaserte.
I nesten ett år har professor Tine Sophie Prøitz og hennes utvalg sett på bruken av prøver og rapportering i skolen. Deres konklusjon er at systemet er for omfattende og kvantitativt.
Samtal på gång är ett stöd- och fortbildningsmaterial för bedömning av muntliga förmågor inom de olika kurserna på sfi. Materialet kompletterar bedömningsanvisningarna till det nationella provet för sfi och innehåller bland annat helt nya elevsamtal och ett omfattande stöd till kompetensutveckling.
Siffror visar att läsningen av både fack- och skönlitteratur minskar dramatiskt i skolan. Många lärare upplever att de inte hinner schemalägga läsningen när bedömningskraven hela tiden står i vägen. "Ett slags tragisk ironi, säger forskaren om det låsta läget".
Skolverkets bedömningsmaterial för laborationer måste vara obligatoriskt, anser Ulrika Wedding, ordförande i Biologilärarnas förening. "Min och många andra lärares uppfattning är att eleverna ska laborera varje vecka," säger hon.
Bedömningspraktiken puttar undan undervisningspraktiken och förvandlar stundtals, till exempel läsning av både sakprosa och skönlitteratur, till ett sökande efter att göra rätt gentemot skolmyndigheter, styrdokument och skolledning, skriver svenskläraren Fredrik Sandström.
På Söderkullaskolan har man på ett framgångsrikt sätt utvecklat bedömningen av elever inom ämnet svenska som andraspråk. Nyrekryteringar och fortbildning är några av nycklarna. "Pedagogerna måste vara nyfikna på elevernas bakgrund för att kunna göra en korrekt bedömning av deras språk", säger Meniar Bannour, förstelärare och ansvarig för fortbildningen.
Adgangen til en ekstra indsats bør være ens for drenge og piger, mener lærer og læsevejleder Marina Norling. Men pigers og drenges fejl tillægges forskellig værdi i Sprogvurdering 3-6. Dermed får piger lettere adgang til hjælp end drenge. Ligebehandlingsnævnet har afvist hendes sag, men blikket på køn ændres i sprogvurderingssystemet fra 2024.