Bara på två skolor i Jämtlands län gick alla nior i våras ut med gymnasiebehörighet. På Kälarne skola i Bräcke kommun och på Sonfjällsskolan i Härjedalen.
Drygt 30 procent av eleverna i områden med stora socioekonomiska utmaningar halkar efter i skolan och blir inte behöriga till gymnasiet, visar en ny rapport. Hur ska eleverna i utsatta områden stärkas? Hör Patrik Reslow, SD, och Anders Ygeman, (S).
Unga i socioekonomiskt utsatta områden har sämre levnadsvillkor, och det påverkar skolresultaten, enligt en ny rapport. Var tredje elev går ut nian utan gymnasiebehörighet. Men Hjulstaskolan har lyckats vända trenden.
Statistiken talar sitt tydliga språk: Pojkar och unga män halkar efter i samhället. Det är inget nytt fenomen och det börjar i skolan: Betyg, gymnasiebehörighet, högre studier. Tjejerna bräcker dem i allt. Experterna varnar för riskerna. Men det finns också ljuspunkter.
Gymnasiebehörigheten i Helsingborg har sjunkit till sin lägsta nivå på över 25 år, där var femte elev saknar behörighet att läsa vidare, skriver Helsingborgs Dagblad.
När det rödgröna styret tog över makten efter fyra år med Axel Josefsons högerstyre var skolan i kris. Nu har vi vänt utvecklingen – betygen ökar och fler går ut skolan med gymnasiebehörighet, skriver kommunstyrelsens ordförande Jonas Attenius (S).
I Uppsala går eleverna mot trenden, här klarar fler elever grundskolan. Dessutom placerar sig Uppsalas elever i topp när det kommer till att höja sina meritvärden.
Att 20 000 elever lämnar grundskolan utan gymnasiebehörighet är skolans verkliga misslyckande, skriver Andreas Mörck, Almega Utbildning, i en replik på Linnea Lindquists senaste krönika.
Flickors skolresultat har rasat, och i flera kommuner är det nu fler flickor än pojkar som inte kommer in på gymnasiet. Skolverket ser brist på stöd och uppmuntran som en möjlig orsak.
Rosengårdsskolan lyckades med det ingen trodde vara möjligt: att gå från att vara landets sämsta till en förebild. Vad är det som förenar framgångsrika skolor? skriver Lisa Irenius på ledarplats.
Genom en specialiserad insats ges hela 85 procent av eleverna på Introduktionsprogrammet (IMA) en väg framåt mot utbildning eller arbete. Vår genomsnittliga statistik över de senaste tre åren bekräftar att IMA lyckas bryta destruktiva banor för flera av eleverna, skriver Maria Sergi, skolledare.