Från juli i år krävs det att lärare har lärarlegitimation för att sätta betyg och bli fast anställda. Men riktlinjerna för hur skolorna ska hantera det är otydliga.
Många lärare som ska stödja obehöriga kollegor i betygssättning har inte fått tid avsatt för det. På vissa håll är det dessutom oklart vem som ska sätta betyg – trots att terminen snart är slut.
Lärare känner sig väl förtrogna med de nya kunskapskraven, visar en undersökning av Skolverket. Samtidigt upplever lärarna flera utmaningar kring betygen när teorin ska omsättas i praktik.
Om några veckor ska höstterminens betyg vara klara och för första gången får enbart legitimerade lärare sätta betyg. För att lösa betygsättningen ska legitimerade lärare hjälpa sina icke-legitimerade kollegor, men många lärare vittnar om det saknas tid.
En lärare som saknar lärarlegitimation får inte sätta betyg självständigt utan ska göra det tillsammans med en legitimerad lärare. Båda lärarna ska signera i betygskatalogen.
Sedan den första juli får bara lärare med den nya lärarlegitimationen sätta betyg. Nacka kommun tror sig ha bra koll på de kommunala skolorna, men på Skuru skola anser lärare att man inte får tillräckliga förutsättningar att täcka upp för varandra.
På tisdagskvällen samlades ett knappt hundratal personer i Möckelngymnasiets aula i Karlskoga. De hade kommit dit för att diskutera hur man kan få skolelever att inte nöja sig med bara godkänt betyg.
Att skolresultaten i Karlskoga inte lever upp till förväntningarna är ingen hemlighet och det är inte heller någon ny fråga. Nu genomförs kartläggningar och dialoger kring attityder till skola och utbildning i ett försök att bryta den negativa trenden.
Vilket ansvar och vilka befogenheter har egentligen rektor när det gäller att sätta betyg? Frågan är högaktuell eftersom det här är första terminen efter att legitimationskravet vid betygsättning införts.
"Att inte ge sina medbedömande lärare tid till betygssättningen är ett indirekt budskap om att det inte är något man behöver lägga så stor vikt vid. Det verkar inte som om rektorerna tycker att uppgiften är särskilt krävande eller kvalificerad", säger Per Måhl, fristående expert på betygsfrågor.