Storstäderna säger nej – de vill inte testa betyg i årskurs fyra. Nu frågar sig lärarfacken och forskare om undersökningen överhuvudtaget kommer att gå att genomföra.
Fler och fler kommuner säger blankt nej till att testa betyg från fjärde klass, däribland Stockholm och Malmö. Det uppger Lärarförbundet. Nu höjs röster om att regeringens försök blir svårt att genomföra.
Låt oss nu fundera över major Björklunds bryderier med betyg i fyran, för där har vi symbolpolitik i sin prydno, skriver Mikael Sundström i en krönika.
Regeringen och Folkpartiet förkunnade förra veckan att betyg i årskurs 4 ska införas på prov i 100 skolor i landet. Vill Hallstahammar eller Surahammar haka på tåget?
Överenskommelsen om betyg på prov i årskurs 4 är inget att glädjas åt. Men värre hade det varit om Alliansen och SD drivit igenom tidigare betyg, skriver Johanna Jaara Åstrand, Lärarförbundets ordförande.
För att vända den svenska skolan behövs det skickliga lärare, men det krävs också en arbetsinsats av eleven och som tack får eleven ett betyg vid terminens slut, skriver Ingrid Klefbäck, fd universitetslektor.
Det finns risker för snedfördelning när frivilliga skolor inför betyg i årskurs 4. Det gör försöket svårt att utvärdera, enligt Christina Cliffordson, betygsforskare och professor i pedagogik.
Nya skolborgarrådet Olle Burell går ut och förklarar att det inte är aktuellt med betygstest i någon skola i Stockholm, fast det är rektorer och enskilda skolor som ska ta ställning till det. Ett klart klavertramp, skriver gymnasieläraren Hans Carlsén.
Idag går vi ut med att Umeås kommunala skolor inte kommer delta i någon försöksverksamhet för att införa betyg från årskurs fyra. Det skriver Moa Brydsten (S), Daniel Kallós (V) och Alice Nikmanesh (MP) från för och grundskolenämnden.