Antalet elever som väljer att fördjupa sina kunskaper i språk och matematik riskerar att minska avsevärt med det nya betygssystemet, skriver gymnasieläraren Carl Lindén.
Girls are more likely to pass their GCSEs than boys. This year, like every year, that remained the case - with 70.5% of girls' grades across England, Wales and Northern Ireland at 4/C or above, compared to 64.3% of boys'. But this year the girls' pass rate dropped, while boys' rose very slightly.
Införandet av betyg från årskurs 6 bidrog till ökad psykisk ohälsa, i synnerhet bland flickor. Det visar den första stora vetenskapliga studien på området. – Flickorna är mer känsliga för effekterna av betyg, kanske upplever de större press av att bli bedömda och att jämföras med kamrater, säger forskaren Anna Linder.
Kursbetygen i gymnasieskolan ersätts nu av ämnesbetyg, alltså att elever får ett betyg per ämne istället för flera kursbetyg, vilket ska minska stressen för både elever och lärare. Beatrice Berlin, som börjar hotell- och turismprogrammet på Polhemsskolan tror att det kan bidra till en lugnare arbetsmiljö för eleverna.
Jag tänker inte tjata om betygsinflationen den här gången utan i stället peka på faran med att ha cancerforskare, läkare eller ingenjörer som aldrig hade de kunskaper som motsvarade deras betyg, skriver musikläraren Patrik Andersson.
Remissvaren på ”Utredningen om likvärdiga betyg och meritvärden” identifierade fem risker för lärarna med det nya betygssystemet. Nu bemöter utredaren Magnus Henrekson oron.
Skolan är inte anpassad för barn med NPF-diagnoser. Det menar riksförbundet Attention som idag släpper en rapport som visar att mer än vart tredje barn inte får betyg i skolans kärnämnen och att många lider av ångest. "Grundskolan har varit ett helvete som har satt djupa spår i min dotter, säger Susanna Haavasoja vars dotter…
Gymnasieelever som börjar ettan i höst möts av ett nytt betygssystem – ämnesbetyg ersätter kursbetyg. Tanken är att förändringen ska minska stress och ge elever fler chanser att höja sina betyg.Och Daria Martchkova, Emin Kojic och Benjamin Kuster på Tycho Braheskolan i Helsingborg är positiva till de nya ämnesbetygen.
Nu ska gymnasieelever få betyg i hela ämnen i stället för efter varje kurs. Det finns stora fördelar men också vissa orosmoln, enligt läraren John Nilsson.
Höstens gymnasieelever blir först ut med ämnesbetyg istället för kursbetyg. Samtidigt är det gamla systemet kvar för äldre årskurser.I det nya systemet sätts betyg efter nivåer. Rebecka Schwartzman, lärare på NTI-gymnasiet i Västerås, beskriver övergången som förvirrande.