De teoretiska ämnena äter upp en allt större del av den totala undervisningstiden i grundskolan – samtidigt som de teoretiska momenten dessutom växer i de praktisk-estetiska ämnena. Nu varnar bildlärare för att utvecklingen riskerar att slå ut elever.
Frida Marklund, lektor på institutionen för estetiska ämnen vid Umeå universitet, berättar om samarbetet med Bildmuseets konstpedagoger för bildlärarstudenternas praktik.
Bildlärarstudenterna på Umeå universitet får göra praktik som konstpedagoger på Bildmuseet. Ett värdefullt moment som breddar kunskapen hos framtidens bildlärare.
Nu har Superba Sexan splittrats och fyra av våra hjältar har gått mot nya utmaningar. Kvar är den fenomenala bildlärarduon, skriver bildläraren Matilda Åhall.
I ett konstsim är man mest på ytan men vi dyker djupt. Så säger läraren Kristina Stål-nacke om syftet med konstdyk, som vänder sig till deltagare med intellektuell funktionsvariation. Varje år leder undervisningen till en omfattande utställning.
Det har länge varit ont om läromedel i bild – men nu händer saker ”tack vare att vi lärare tjatat på förlagen”, säger Matilda Åhall som själv just gett ut en lärobok.
Nej, att byta namn på bildämnet i skolan löser inte alla problem. Däremot kan en väg framåt vara att dela upp ämnet i två, skriver bildläraren Elena Petersson.
En bild säger mer än tusen ord. I stället för att förklara muntligt hur eleverna kan förbättra sina teckningar lägger Inger Persson smörgåspapper på deras verk, skissar och ger förslag på hur de kan utveckla sina alster.
Skolverkets förslag på nya timplaner har väckt ilska, men också viljan att förändra. Bildlärarnas Riksförbund är tillbaka och målet är tydligt: "Vi kommer att kämpa för att ge bildämnet en rättmätig plats i skolan," säger ordförande Janet Eriksson.