Bilder och filmer sköljer över barnen som aldrig förr – men det är ont om läromedel i bildförståelse. Det försöker bildläraren Emil Broberg råda bot på.
Bara några dagar efter att sista remissvaren kom in backade Skolverket från det hårt kritiserade förslaget att flytta fem timmar i bildämnet från hög- till lågstadiet. Här är förklaringen till att Skolverket fick så bråttom när de insåg att kritiken mot förslaget var massiv.
Skolverkets förslag till nya timplaner har stött på hård kritik bland lärare i flera praktisk-estetiska ämnen. Nu får kritikerna stöd av Lärarförbundet. Samtidigt meddelar Skolverket att de backar från det hårt kritiserade förslaget att minska undervisningstiden för bildämnet på högstadiet.
Det är många som har tyckt till om förslagen till ny timplan och det är värdefullt för oss. Vi kommer nu att grundligt gå igenom alla remissvar och inkomna skrivelser och förhoppningsvis komma fram till ett samlat förslag som i så stor utsträckning som möjligt är väl avvägt för utbildningen som helhet och som är…
Skolverket vill flytta fem bildundervisningstimmar från högstadiet till lågstadiet. Det kan låta som en ganska liten förändring, men förslaget har mötts av högljudda protester från landets bildlärare på högstadiet.
Det är dags att ämnet får ett lyft och får den betydelse i skolans värld som blir jämförbart med vår visuella och digitala samtid. Inte mindre tid på högstadiet som Skolverket nu föreslår. Det skriver flera bildlärare i ett stort upprop.
Bildläraren, konstnären och illustratören Jonatan Wiegert har sysslat med street art och graffiti sedan tonåren. Numera låter han eleverna spraymåla på bildlektionerna.
Flera ämnen får mer tid när elevens val ser ut att slopas helt. Men bland alla vinnare finns det också en förlorare: bildämnet på högstadiet som föreslås bli av med fem undervisningstimmar. Det får flera bildlärare att ilskna till.
Få behöriga lärare i praktiska ämnen – det menar Sara Wettergren (L) kan vara en förklaring till de höga betygen i bild och slöjd på Malmös friskolor. – Detta kan i sin tur leda till att det finns en godtycklighet i bedömningen, säger hon.
Bild och slöjd – det är de två ämnen där flest niondeklassare får höga betyg i årskurs nio i Malmö. Och friskolorna utmärker sig. Där är betygen avsevärt högre än i de kommunala skolorna.