Vi går nu in i ännu en avtalsrörelse med en modell som allt tydligare låter högskoleutbildade välfärdsarbetare få känna av att det inte är ett yrkesval som lönar sig ekonomiskt och dessutom ett yrkesval som sker med hälsan som insats, skriver 14 lärare från Sveriges Lärare.
När skolan börjar styra hur många elever som ska få ett visst betyg så frånkopplas betygen från elevernas kunskaper. Förslaget riskerar att undergräva hela idén med elevers rätt till kunskap, skriver Anna Insulander.
Fastan är en andlig prövning. Men, säg mig den låg- och mellanstadieelev vars andliga behov inte kan tillgodoses på annat sätt än att avstå mat under dygnets ljusa timmar, skriver Anosh Ghasri på ledarplats.
Varför väljer man att lägga pengar, tid och kraft på att utreda något som redan är konstaterat och genomfört?, frågar sig krönikören Maria Wiman med anledning av utredningsförslaget om mobilförbud i skolan.
Regeringens digitaliseringskritiska skolpolitik hotar inte bara elevernas lärande – den riskerar även att dra undan mattan för de kommunala och fristående huvudmännens arbete med att skydda känslig information och att skapa trygghet i skolan. Det skriver Örjan Johansson, skoldebattör och tidigare chef för Atea Skola.
Skolverkets provplattform för digitala nationella prov har havererat. Sveriges Skolledare och Sveriges Lärare kräver därför att regeringen kompenserar skolorna ekonomiskt för de ökade kostnader som nu uppstår när proven måste genomföras på papper eller i befintliga digitala system, skriver Anna Oleskog, Sveriges Lärare, och Ann-Charlotte Gavelin Rydman, Sveriges Skolledare.
I fredags publicerade GP en artikel av fyra forskare om den nya lärarutbildningsutredningen. Tyvärr är artikeln missvisande i flera led, skriver forskaren Gunnlaugur Magnússon i en replik.
Läsningen för mig tillbaka till min egen uppväxt och minnen av våren. Dagsmejan. Snön som smälter. Vattnet som forsar längs gatorna. Dammbyggena. Den avkastade jackan. Lukten av torrt damm när gatorna sopas, skriver svenskläraren Fredrik Sandström i en krönika.
Vad händer med elever som vill sy sina egna kläder men inte vet var de ska börja? Som vill sticka men inte har råd? Som inte ens tänker tanken att de kan skapa själva, eftersom de aldrig sett någon göra det, undrar slöjdläraren Eva Söderberg i en krönika.