Regeringen talar om den största skolsatsningen på decennier. Men bakom de höga ambitionerna döljer sig förslag som riskerar att leda till ökade administrativa kostnader och nedskärningar i undervisningen. Det skriver Andreas Mörck, Almega utbildning.
Det är i skolan vi lägger grunden för språk, kunskap och framtid. Ändå visar Skolinspektionens granskning att undervisning på engelska i svenska skolor ofta sker utan vare sig kvalitet eller kompetens, skriver krönikören Linnea Lindquist.
Idén att svenska elever ska utbildas till världsmedborgare genom att ”språkbada” i engelska var möjligtvis god i teorin. Men den fungerar inte i praktiken. Det skriver DN på ledarplats.
Marknadsskolan skapar skadeverkningar som går djupare än vad som går att se i tabeller över kvalificerade lärare och glädjebetyg. Den har uppenbarligen till och med gett upphov till kulturer där pedofiler skyddas. Så allvarlig är förgiftningen, skriver Kalle Sundin på ledarplats.
När flera produktioner staplas på varandra blir arbetsbördan extrem, med minimal tid för återhämtning och förberedelser, skriver teaterläraren Susanne Fallqvist.
19 organisationer: Regeringen påstår att ungas psykiska hälsa är en hjärtefråga – upp till bevis! Kommer de att hörsamma rösterna från elever, lärare, föräldrar, expertmyndigheter och internationella organ genom att uppdra Skolverket att skriva in psykisk hälsa tydligare i grundskolans kursplaner, redan från tidiga årskurser?
Vi ser ett glapp mellan politikens ambitioner och verksamhetens verklighet, skriver Magnus Ekwall, ordförande för Kulturskolerådet som presenterar en rapport i dag.
Lärarkåren dignar under en dokumentationsbörda som stjäl tid från eleverna och undervisningen. När varje liten konflikt ska anmälas, utredas och dokumenteras förloras fokus. Trots Diskrimineringsombudsmannens invändningar måste regeringen begränsa byråkratin vid elevkränkningar, skriver Anna Olskog, förbundsordförande Sveriges Lärare.
Vi måste lämna våra snäva idéer om vad språket är och hur det bäst lärs ut. Dagens unga rör sig i en flerspråkig värld, de kommunicerar genom bilder och memes. Svenskämnet i skolan hänger inte med, utan försöker envist ge dem nycklar att låsa upp en samtid som för länge sedan har gått över till…
No excuses-skolor gynnar även elever som inte väljer dem. Åsa Melander bortser från forskning som utformats för att ta hänsyn till detta, skriver Gabriel Heller Sahlgren i en replik.
Svenska elevers läsförståelse har över tid försämrats kraftigt. Därför satsar regeringen nu på folkbibliotek, läslistor och fysiska böcker, skriver Parisa Liljestrand (M) och Kristina Axén Olin (M).