Det är svårt att göra sig kvitt misstanken att vissa politiker månar mer om skolkoncerner än om skolelever, skriver Anders Q Björkman i en krönika i SvD.
Många unga ensamkommande riskerar att bli utvisade, om inte de ändringar i gymnasielagen som diskuteras går igenom. Vi vill att politiker slutar använda ensamkommande unga som politisk spelbricka, skriver Amria Majidi, Ensamkommandes Förbund Stockholm.
Det borgerliga marknadsexperimentet i den svenska skolan har misslyckats. Medan högern väljer att ta skolkoncernernas sida sätter vi socialdemokrater eleverna och kunskapsuppdraget först, skriver S-politiker i Stockholm.
Jag en äldre, erfaren och legitimerad lärare med bra vitsord. I tre år har jag testat att skriva ner min rätta ålder i varannan arbetsansökan med i övrigt samma referenser och betyg. Resultatet visar tydligt att det från arbetsgivaren, med fackens acceptans, finns en strukturell åldersdiskriminering, skriver läraren Stefan.
Äntligen synliggörs systemfelet där vinstdrivande friskolor tillåts bli rika på skattemedel samtidigt som de bidrar till samhällets ojämlikhet, skriver Lina Stenberg på ledarplats.
Skolinspektionen får ingripa för att stoppa våldsbejakande extremister från att driva skola, hundratals miljoner försvinner till i vinster och betygen betraktas som affärshemligheter. Alla borde se att något är fel i svensk skola. Det skriver Gunilla Svantorp (S), ordförande i riksdagens utbildningsutskott, m.fl.
Dagens pojkar riskerar bilda en stor underklass av outbildade män som inte får jobb och inte kan bilda familj. Det är en katastrof både för individen och samhället, skriver Lotta Engzell-Larsson på ledarplats.
Nu beror skolans kräftgång inte enbart, eller ens i huvudsak, på vinstuttaget. Men så länge den befinner sig i fritt fall är det störande att en del av våra skattepengar går till aktieägare i stället för till samhällets överlägset viktigaste infrastrukturinvestering, den i nästa generations utbildning. Jag säger som Konrad Adenauer: Keine Experimente! skriver Jon Åsberg…
Förslaget om kvoter i skolan är till föga hjälp för den stora merparten som går i underpresterande skolor. Lägg krutet på att hjälpa majoriteten i stället. Det skriver Karin Pihl på ledarplats.