Den svenska akademin måste vakna ur sin loja sömn och börja motarbeta fusktrenden på allvar. Då krävs sanktioner som verkligen avskräcker, skriver Expressens ledarredaktion.
I mitten av juni ska riksdagen fatta beslut om en ny lag kring fjärrundervisning. Där finns inga lärdomar från vårens omfattande distansundervisning med. Därför bör lagförslaget göras om, så att lagen inte är föråldrad redan innan den har trätt i kraft, skriver Peter Wilcke, NTI-skolan.
Jag har svårt att tro att läraren i Lidköping förstod att hans ingripande gentemot eleven som blockerade rasthallen skulle få så långtgående konsekvenser den där ödesdigra novemberdagen 2017, skriver Lärarens krönikör, Hamid Zafar.
I vår iver att marknadsanpassa skolan, vinna Pisaundersökningar och kopiera andra länders utbildningssystem har vi tappat bort det som från början skapade vårt välstånd: vårt bildningsideal. Det skriver Karin Berg, Skolportens krönikör.
Jag känner en oro över att kanske tvingas starta läsåret 20/21 på distans på grund av coronakrisen. Vad går förlorat? skriver läraren Katarina Korp i en krönika.
Demokratins fiender ska inte få infiltrera skolsystemet. Att personer med kopplingar till våldsbejakande extremism – av vilket slag det vara må – inte ska få driva skolor är knappast en kontroversiell ståndpunkt. Men hur ska agnarna skiljas från vetet? Det skriver Sydsvenska Dagbladet på ledarplats.
Det finns flertalet exempel på när politiker och externa aktörer vill tränga sig in i skolan med allsköns mindre genomtänkta förslag på ämnen. Här kommer ett axplock på några förslag från de senaste åren.
Problemet ligger i sättet vi sedan tre decennier tillbaka styr och finansierar skolan på. Det skriver S-politikerna Katrin Stjernfeldt Jammeh, Jonas Attenius och Karin Wanngård i en slutreplik till L och M.