En ökad klyfta mellan elevhälsan och första linjens vård gör att en del unga som behöver stöd hamnar mittemellan. En av riskerna med det är att normala reaktioner kategoriseras i ett diagnossystem för att de unga ska kunna erbjudas hjälp, skriver Ann Hammerlid och Anna Thom Olin.
En organiserad distansundervisning är något annat än dagens onlineundervisning. Den är både ett nödvändigt komplement samt en möjlighet till utveckling som att till exempel få tillbaka hemmasittare till skolan, slutreplikerar Per-Arne Andersson, SKR och Ulla Hamilton, Friskolornas riksförbund.
Det finns en stor vilja från skolorna att systematiskt arbeta med fysisk aktivitet och hälsosamma matvanor som en del av hela skoldagen, nu väntar vi bara på att politiker ska fatta de beslut som krävs för att vi alla ska dra åt samma håll, skriver Carolina Klüft, verksamhetschef Generation Pep.
Den som inte accepterar en dom lär inte heller förstå de resonemang som lett fram till den, skriver Håkan Hydén, professor emeritus i rättssociologi vid Lunds universitet.
Staten och kommunerna måste omedelbart kraftsamla för att vidta åtgärder som säkrar både resurser, stöd och en skälig arbetsmiljö för lärare och elever. Det skriver Lärarnas Riksförbunds Åsa Fahlén som varnar för att skolan riskerar att bli den budgetregulator som kommunerna tar till när andra satsningar får företräde.
Tankarna på att just jag inte kommer få ta studenten som vanligt, gör mig ledsen. Samtidigt uttrycker vuxna, som tog studenten för många år sedan, att det är onödigt att vara ledsen över en sådan sak. Jag lever ju. Vad mer kan jag kräva, skriver debattören.
Jag har ingen aning om var Suhonen och hans medarbetare står i grundfrågorna om skolan, eftersom hans enda tes – framförd igen och igen och igen – är att vara emot aktiebolag som driftsform. I sin senaste artikel kallar han aktiebolagsformen ”unikt pervers”, skriver Barbara Bergström, Internationella Engelska Skolan, i en replik.
Sju av tio lärare uppger att utbrottet av det nya coronaviruset har gjort det svårt att lära eleverna det de ska. Det gäller särskilt lärare som gått över till digital undervisning. Riksdagen gör därför klokare i att lyssna på lärare och elever än på duon Andersson och Hamilton, replikerar Lärarförbundets Johanna Jaara Åstrand.