Om vi inte slutar tjafsa och visar konsekvenserna tydligt kommer nedskärningarna fortsätta i all evighet, skriver Linnéa Lindquist för Skolledarupproret.
Folkhögskolornas frihet gör att vi kan ställa om snabbt och möta de utmaningar som samhället står inför. Vi kan nämna det arbete som gjordes i anslutning till flyktingvågen 2015 och som vi fortfarande arbetar med. Det skriver Peter Högberg, ordförande Folkhögskoleföreningen inom SKR, m.fl.
Lärarnas Riksförbund, Svenskt Näringsliv, Vänsterpartiet, Liberalerna och Sverigedemokraterna föreslår alla att skolan återförstatligas. Att koppla skolans problem till kommunaliseringen är dock svårt, och ett förstatligande skulle i stället föra med sig nya problem, skriver Erik Lakomaa, ekonomie doktor och forskare.
Moderaterna säger sig vilja bli »Sveriges ledande skolparti«. Det gör de genom att kopiera en havererad amerikansk skolreform och genom att ha en tydlig samsyn med SD, skriver German Bender, programchef på Arena Idé.
Att få bort hedersförtrycket utan att vilja se dess källor och uttryck är en omöjlighet. Den goda viljans blåögdhet blir integrationspolitikens tragiska fälla. Igen och igen. Det skriver Maria Rashidi, Kvinnors Rätt och Sara Mohammad, Glöm Aldrig Pela och Fadime.
Läraren Alexander Skytte skriver om sin funktionsnedsättning: ”Vi har få fall där sådana som jag med en NPF-problematik inkluderas på arbetsmarknaden”.
Selma folkhögskoleförenings hemställan innehåller flera grova felaktigheter och visar på stor okunskap om vår pedagogiska, finansiella och administrativa verklighet, skriver bland andra Johanna Bernhardson, lärare på Filmutbildningen.
Lärare tramsar runt som influencers – och kränger prylar. Som förälder, journalist och inte minst medborgare undrar man hur det ens är möjligt att sånt här tillåts fortgå – uppenbarligen med rektorns, utbildningsförvaltningens, lärarfackens och politikernas goda minne, skriver Malin Lernfelt.