188 gymnasierektorer på kommunala svenska skolor uppger i en undersökning som Dagens Nyheter har gjort att de har varit med om att utomstående har försökt sprida extremistiska åsikter eller propaganda i, eller i direkt anslutning till, skolan. 29 stycken svara att det har hänt flera gånger.
Elevinflytande leder till en starkare demokrati, skapar en bättre gemenskap på skolorna och möjliggör förbättrad arbetsmiljö. I Sverige ska vi ha elevdemokrati – inte lärardiktatur, skriver Sebastian Rasmusson, högstadieelev och ordförande för SSU Härnösand, i en replik.
Martin Schibbye besöker Liljaskolan och Umeå Internationella gymnasium för att avluta ett skolprojekt om journalistik och demokrati. Eleverna har bland annat fått följa Schibbye online på en reportageresa i Eritrea. Skolorna har arbetat med ett projekt som kallas ”Världen och journalistiken in i klassrummet”.
Vi vet att de allra flesta förskolor i hög utsträckning arbetar med demokrati- och värdegrundsfrågor. Men vi vet också, både från den aktuella granskningen och från tidigare forskning, att arbetet ibland sker oreflekterat och att barnens delaktighet och inflytande kan vara villkorat eller begränsat, skriver IngBeth Larsson, projektledare för Skolinspektionens granskningar av förskolan.
Att bjuda in politiska partier till skolan är som sagt ett bra sätt att ge eleverna en bild av hur demokratin fungerar. Men det är också bra att besluten kring detta fattas på den enskilda skolan, och av ansvarig rektor, skriver Per-Arne Andersson, SKL, i ett blogginlägg.
Sedan 1 januari gäller nya bestämmelser om politiska partier i skolan. Som en följd av lagändringen har SKL:s tidigare skrift Politiska partier i skolan – vad gäller? reviderats för att överensstämma med de nya bestämmelserna. (pdf)
Från årsskiftet gäller nya regler för politiska besök i skolan. Rektorn har rätt att bestämma vilka partier som får komma till skolan, men urvalet måste alltid vara motiverat.
De politiska ungdomsförbunden är inte välkomna på De Geergymnasiet i Norrköping inför valet. "Odemokratiskt", tycker skolans elevråd. Men rektorn menar att allt bygger på ett missförstånd.
Ett verktyg som gör det lättare för rektorer och skolledare att hantera spänningsfält och undervisning om kontroversiella frågor i skolan. Utarbetat i samverkan mellan Österrike, Cypern, Irland, Montenegro och Storbritannien, med bidrag av Albanien, Frankrike och Sverige. (pdf)
Gymnasiechef Eva Lindbäck var med när elever med olika politiska åsikter hamnade i konflikt under ett politiskt möte på Hackspettens gymnasieskola under onsdagen och hon tycker det är viktigt att alla elever ska få ha sina politiska åsikter i fred – under lugna omständigheter.