Vinsten i att grundskoleutbilda flickor är också dubbelt så stor jämfört med att utbilda pojkar enligt en studie från Världsbanken, skriver Aftonbladet på ledarplats.
Att låta flickor gå klart skolan i stället för att bli tonårsmödrar kan ge ett fattigt afrikanskt land större inkomster än utländskt bistånd. ”Tonårsflickors välbefinnande är nyckeln till att utrota fattigdom”, konstaterar FN i dag på världsbefolkningsdagen.
Av demokratiska skäl borde Sverige följa Frankrike och införa slöjförbud - innan Sverigedemokraterna hoppar fram och förgiftar frågan med sitt utlänningshat, skriver Jan Guillou.
Vi kan bara konstatera att barn i somliga svenska skolor har blivit aktörer i en sexistisk normvärld med könsapartheid som moralisk standard, skriver SvD på ledarplats.
En sammanhållen offentlig skola är viktig för demokrati och gemenskap. Uppdelningen av elever och olikvärdigheten som följd av det fria skolvalet och friskolorna bryter sönder vårt offentliga skolsystem, vårt samhälle, och på sikt också vår demokrati, skriver Catarina Thestrup.
En klassisk utbildning är Europas kitt och i grund och botten ett demokratiprojekt. Ida Östenberg efterlyser en skola som prioriterar ämneskunskaper – och som kanske kan ge oss fler individer av Umberto Ecos dignitet.
Rektorn Mattias Berntsson i Stenungsund ville visa eleverna att man får klä sig eller se ut hur man vill. Då valde han att måla sina naglar i regnbågsfärgerna – och nu får han tusentals kärlekshälsningar i retur.
Tanken att eleverna ska kunna läsa sig till demokratiska värderingar må ha de bästa avsikter men är påtagligt naiv och vittnar inte om en djupare reflexion över vad demokrati egentligen innebär. Demokrati är en ständigt pågående praktik och kräver praktiska övningar, skriver Svante Skoglund, lärare och läromedelsförfattare.
Regler för hur skolor ska välja vilka politiska partier som bjuds in bör föras in i skollagen. Det är förslaget från utredningen om politisk information i skolan som överlämnades till regeringen på fredagen.På fredagen presenterade regeringens utredare Johan Hirschfeldt utredningen ”Politisk information i skolan – ett led i demokratiuppdraget” för Utbildningsdepartementet.
En ny bestämmelse föreslås införas i skollagen. Den ska ge skolor möjlighet att begränsa antalet inbjudna partier. "Det här är viktigt för det markerar att politisk information i skolan är en integrerad del av utbildningen och ingår i skolans demokratiska uppdrag," säger Johanna Jaara Åstrand.
Regeringen uppdrar åt Göteborgs universitet att, inom ramen för utvecklingsprogrammet Jämställdhetsintegrering i statliga myndigheter (JiM), stödja myndigheternas arbete med jämställdhetsintegrering under 2015-2018.