I en demokratisk organisation som Lärarförbundet ska alla fakta fram och alla åsikter få utrymme. Därför är det fel att ta bort tidningarnas uppdrag att granska förbundet, skriver Sten Svensson, tidigare chefredaktör för Lärarnas tidning.
För 60 år sedan skrev hon och åtta andra svarta elever historia när de äntrade den helvita skolan Little Rock High School. Utifrån sina egna erfarenheter föreläser Gloria Ray Karlmark, som i dag bor i Sverige, i skolor om demokrati, mobbning och vikten av utbildning.
Tyvärr gäller mätningen dock inte läsförståelse, matematik eller naturvetenskap. ICCS kontrollerar i stället skolbarnens ”kunskaper, värderingar och engagemang i medborgar-, demokrati- och samhällsfrågor”. Men inte ens när det gäller värdegrundsfluff är svenska skolans resultat något att självklart jubla över, skriver Per Gudmundson.
Det finns en stark konsensus bland lärare om hur viktigt skolans demokratiuppdrag är. Det säger SO-läraren Fredrik Astin med anledning av elevernas goda samhälls- och demokratikunskaper. Men vi kan inte slå oss till ro, menar både han och utbildningsministern.
Svenska åttondeklassare placerar sig högt i en ny internationell kunskapsmätning om samhällsfrågor. De svenska eleverna har dessutom förbättrat sina resultat mest sedan den förra mätningen 2009.
Äntligen en skolstudie där Sverige hävdar sig väl. Det var lätt att förstå entusiasmen när utbildningsministern kommenterade det internationella kunskapstestet i samhällsfrågor, ICCS. Men tyvärr är det för tidigt att korka upp champagnen – vid närmare granskning verkar framgången inte så stor, skriver Tobias LIndberg.