Att inte låta elever med dyslexi använda stavningsprogram vid de nationella proven är lika dumt som att ta bort den synskadades vita käpp när hen ska gå över vägen, skriver läraren Karin Herlitz i ett debattinlägg.
Matematikläraren Johan Wikström riktade i en debattartikel skarp kritik mot att programmering nu införs i skolans matematikkurser. Nu svarar Anna Westerholm, chef för avdelningen för läroplaner på Skolverket, på kritiken.
Framtiden tillhör de barn som kan använda digitala verktyg för att navigera i samhället, inte de som lär sig att mobiler är av ondo. Det ingår i skolans uppdrag att lära eleverna styra mobilen istället för att bli styrda av den, skriver konsulten Per Axbom.
Att införa porrfilter för att få barn och unga att inte komma i kontakt med pornografiskt innehåll är ungefär som att sluta mäta temperaturen på Arktis som ett sätt att stoppa klimatkrisen. Totalt verkningslöst alltså, skriver Linda Westerlind på ledarplats..
Hur ska vuxna och skolpersonal kunna förebygga sexuella övergrepp, trakasserier och mobbning som sker på nätet? Ska man införa filter och förbjuda mobiltelefoner? Elza Dunkels, docent i pedagogiskt arbete vid Umeå universitet, tycker att det är fel väg att gå. Här talar hon om hur vår teknik- och barnsyn är sammankopplad med moralism och om…
Det är för mycket fokus på att koda i skolan. De unga borde i stället få lära sig att it-branschen har mycket mer än jobb som programmerare att erbjuda, skriver konsultbolaget Consids vd Peter Hellgren.
Riktlinjerna från Skolverket är tydliga – skolan ska digitaliseras. Samtidigt är beläggen för att digitala verktyg förbättrar utbildningen svaga. – Det finns en övertro på att digitaliseringen ska revolutionera skolan, säger Catarina Player-Koro, som forskar på ämnet.
Richard Appiah Akoto undervisar i datoranvändning – utan att använda några datorer. Foton av den ghananska läraren som lär ut data med hjälp av svarta tavlan har blivit en viral succé och har delats tusentals gånger på sociala medier.