Att ge alla elever digital kompetens är en demokratifråga. Det hävdar rektor Agneta Hedenström som genom ”Luleåmodellen” har kommit en bra bit på väg att nå målet.
Hur har undervisningen förändrats med datorns intåg i skolan? Än så länge kan vi inte se några markanta förändringar av skolresultaten, berättar Åke Grönlund, professor i didaktik.
Lärarnas tidning frågade besökarna på SETT-dagarna varför de var där. Carolin Hansen. Lågstadielärare, Annelundsskolan, Kävlinge, säger att hon framför allt vill hitta inspiration till nya appar att använda i undervisningen.
Under tre dagar samlas lärare, skolledare och andra med intresse för digitalisering i skolan på SETT-mässan i Stockholm. IT-pedagogen Izabella Norgren gav olika exempel på hur hon använder tavlan.
Sverige behöver nationella initiativ för att säkerställa att digitala verktyg blir lika självklara som penna, papper och räkneböcker i klassrummen, skriver Maria Stockhaus, (M).
Han räds inte klyschor och tycker att programmering är en demokratisk rättighet. Fredrik Svensson, ansvarig för SETT-dagarna, har tydliga åsikter om vad som är bra för skolan.
Mängden tid på internet som ansågs vara extrem igår är norm idag och nästan samtliga barn i Sverige är online. Det visar Statens medieråds rapport "Ungar och medier".
"Det finns självklart en mängd frågor som är obesvarade kring detta spännande område, men om jag tvingas välja ett specifikt område så tror jag att det är dags att prioritera lärarutbildningen", säger forskaren Martin Tallvid.
Användningen av surfplattor och smarta mobiler går allt längre ner i åldrarna och det som förr var extrem frekvens av internetanvändning är numera det normala – gårdagens högkonsumenter är nu genomsnittsanvändare.