Sverige har halkat efter när det gäller it i skolan, trots hög kompetens i övriga samhället. Hur ska skolan bli digital? Hur sak den nya tekniken användas?
Nu ska alla gymnasieelever i Ronneby kommun få tillgång till digitala läromedel. 6,2 miljoner kronor kostar satsningen som ska ta Ronnebyeleverna in i framtiden.
Mycket arbete pågår för att utveckla skolan med digitalisering. Tillgången till infrastruktur är relativt god, men det strategiska arbetet och användningen av verktygen behöver förbättras.
Summorna som läggs på läromedel varierar kraftigt mellan kommunerna, visar en rapport från Lärarnas riksförbund som också varnar för att tryckta böcker får stå tillbaka för att skolorna ska ha råd med datorer och läsplattor.
Rubriken till Lennart Swahns debattartikel på DN åsikt 21/9 låter vid en första anblick mycket rimlig. ”Lärarna får felaktigt skulden för skolans försämring.” Men i sin goda intention att rentvå lärarna lyckas Swahn dessvärre även frånta oss inte bara en påklistrad skuld utan även vår egen profession; skriver Johanna Jaara Åstrand, Lärarförbundet i en replik.
Skolan kan aldrig förbättras genom lärar-relaterade åtgärder. Vi kan med modern teknik skapa en skola där alla elever får en individuell, förstklassig utbildning och lärarna ett professionellt arbete som utbildningsledare, samordnare och inspiratörer, skriver Lennart Swahn, civilingenjör.
Idag har de flesta elever tillgång till dator eller surfplatta. Men vad händer med undervisningen när den digitala tekniken kommer in? Lär sig eleverna mer? Och hur förändras skolan av tekniken?
Vi befinner oss mitt i en transformation till ett helt nytt samhälle där digitaliseringen beskrivs som katalysatorn, möjliggöraren och motorn. Vi på Mattecentrum är övertygade om att IT har en enorm potential som pedagogiskt verktyg, skriver Karolina Lisslö , generalsekreterare Mattecentrum.
Det är avgörande att den digitala utvecklingen tar en annan väg än hittills med en övertro på digital teknik i sig själv som en frälsare. Det är om tekniken används på ett pedagogiskt sätt som är avgörande för lärandet. Vi måste inse att pojkars datoranvändningsmönster är ett problem, skriver Per Kornhall i en replik.
Hur kan digitala spel bli en del av undervisningen och hur ser mångfalden ut i spelvärlden? Det var några av frågorna som fick svar under torsdagens seminarium på Ängeln.