Tre intensiva dagar på Skolforum och en helt ny kurs har sett dagens ljus. Här berättar Anna Kaya om upptakten av Digitala Skollyftet och Skollyftets medverkan på Skolforum. (webb-tv)
Högstadieeleverna på Mariaskolan på Södermalm i Stockholm ska försöka klara sig utan underhållning på mobiler och skärmar i en vecka. Experimentet kom till efter att både lärare och elevråd oroat sig över att allt yngre elever fastnar med sina mobiler. Skolan har även infört en mobilfri korridor.
Radiovågor från trådlösa datornätverk är inte farliga och de kan utan vidare installeras på förskolor och skolor, skriver Strålsäkerhetsmyndigheten, SSM, i ett brev till landets skolor.
Torkel Klingberg, professor i kognitiv neurovetenskap, avfärdar uppgifterna om att hjärnan kan skadas av att ständigt vara uppkopplad och att växla mellan olika uppgifter.
Datorer och programmering är roligt eftersom man kan göra nästan vad som helst. Det tycker tjejerna i Geek Girl Mini, som gärna knackar kod efter skoldagens slut. Svenskläraren Karin Nygårds vill att fler skolelever ska få chansen att lära sig programmering.
Att vara ständigt uppkopplad och växla mellan olika aktiviteter på olika skärmar är skadligt för hjärnan. Särskilt när det gäller barn, vars hjärnor inte är färdigvuxna.
Daniel Gomejzon, lärare i idrott och hälsa på Väsby nya gymnasium, är vinnare av Guldäpplet 2013. Med hjälp av digital teknik har han omvandlat traditionella lekar till heta tv-spel och inspirerat eleverna till rörelse.
Förskolor i Stockholms innerstad larmar om att föräldrarnas mobilanvändning går ut över barnen. Och flera föräldrar förstår larmet. ”Ibland är det roligare att kolla i telefonen än att titta på när Vilmer leker med kastruller”, säger pappalediga Fredrik Engström.
”Kod är framtiden” står det i läraren Karin Nygårds petition riktad till regeringen och Skolverket. Syftet är att införa programmering i läroplanen, något som redan genomförts i bland annat Estland och England.