Läraren Ella Brodin har utvecklat en AI-app som hjälper elever att träna språk och bidrar till att de vågar tala inför andra – med ökad motivation som resultat.
“Digitaliseringen kan bli det största misslyckandet för svensk skola någonsin” varnade gymnasieläraren och läromedelsförfattaren Wiwi Ahlberg i SVT 2018. Tänk om fler hade lyssnat på henne då, skriver Sofia Ek Hallonqvist på ledarplats.
Ett stort antal studier visar på negativa konsekvenser av hög skärmtid. Det skriver experter på Folkhälsomyndigheten i en replik på understreckaren ”Dags att tagga ner om skärmtid”. Pedagogikforskaren Elza Dunkels svarar direkt.
Alla tycks i dag överens om att mobilen är barndomens fiende nummer ett. Men vad säger egentligen forskningen? Artikelserien ”Dagens sanningar” inleds med en text om vår tids skärmalarmism, signerad pedagogikforskaren Elza Dunkels.
En robot som ska fungera som elevens ögon, öron och röst i klassrummet finns nu på Arenaskolan i Timrå. Den styrs via en surfplatta och placeras i klassrummet för att eleven ska kunna medverka på distans med känslan av att vara på plats.
”Jag tänker på mitt gamla fritidshem där vi hade en Minecraft-server under flera år. Jag tänker på hur värdefull den världen var, och vilka erfarenheter och kunskaper jag kunde erbjuda de barnen med hjälp av digitala verktyg”, skriver Jesper Nilsson, universitetsadjunkt.
Barn har alltid kämpat med ensamhet, press och utsatthet. Idag är det tydligare, synligare och konsekvenserna slår hårdare. Två parallella världar förstärker slaget: skolans värld och den digitala världen. Den ena världen utesluter inte den andra – vi vuxna måste förstå bägge två, skriver skolledaren Daria Ramzi.
Lättjans lockelse är nära – den pockar i varje skärm. Därför är det oroväckande att samvetsgrannheten ser ut att vara på nedåtgående. Om det är något vår AI-impregnerade tid kräver är det satsningar på tilliten i samhället, skriver Lars Strannegård, rektor på Handelshögskolan.
Bara vart femte barn på 18 månader klarar Folkhälsomyndighetens riktlinjer för skärmtid, enligt en studie från Gymnastik- och idrottshögskolan (GIH). – Det är oroande att det var så stor andel i så ung ålder som överskred rekommendationen, säger Gisela Nyberg, förstaförfattare och professor på GIH.
Den första kullen med 30 förskolepedagoger har examinerats i danspedagogik vid LTU. Det innebär att Norrbotten är först i landet med danscertifierade förskolor – ett steg för att minska barnens skärmtid.