Nedskärningar och en alltmer pressad arbetssituation försvårar skolans arbete mot hat och extremism. – Alla lärare såväl som alla elever har rätt till en arbetsmiljö som är fri från hat, kränkningar och diskriminering. Så är det inte idag, säger Sveriges Lärares ordförande Anna Olskog.
Rasism, kvinnohat och antisemitism är en del av många lärares vardag. En majoritet av högstadielärarna uppger att man på deras skola har stora problem med att elever uttrycker sig nedsättande, kränkande eller hatiskt, enligt en ny undersökning från Sveriges Lärare. Och det kryper allt längre ned i åldrarna.
Säkerhetspolisens uppgifter om kopplingar till våldsbejakande extremism i ledningen för fyra skolor var tillräckliga för att återkalla skoltillstånden. Det slår Kammarrätten fast i en dom.
Hösten 2020 blir en fransk historielärare mördad efter att ha lett en lektion i yttrandefrihet – ett terrordåd som försatte Frankrike i chock. Nu i november 2024, fyra år efter mordet på Samuel Paty, har en ny rättegång startat. Programledare: Linnéa Hjortstam. Med Erik de la Reguera, DN:s korrespondent i Paris. (webbradio)
En nazistisk organisation uppger i en chattgrupp att de har affischerat sina budskap på Älvdalsskolan. Samma kväll hade någon även vandaliserat skolan genom att spraymåla ”Svensk zon” på fasaden. Det här är en grupp med unga personer som växt fram under de senaste åren, berättar Jonathan Leman på stiftelsen Expo.
Högerextremister försöker rekrytera bland skolbarn i Älvdalen. Det säger Jonathan Leman, researcher på organisationen Expo. Han berättar hur de går tillväga.
Efter den 7 oktober i stort sett upphörde bokningarna för berättargruppen Edut som föreläser på skolor om Förintelsen och antisemitism. Men nu ökar det igen. "Under flera månader var de obefintliga", säger Jan Hase, föreläsare.
När skolledaren och debattören Linnea Lindquist hamnade i blåsväder höjdes många röster till hennes försvar. Det är en backning, skriver DN:s Vesna Prekopic, som också annan skolpersonal behöver.
Det pågår inget drev mot rektor Linnea. Patrik Kronqvist misslyckas med att föra fram argument som handlar om sakfrågan, skriver Amanj Aziz på Institutet för samhällsanalys.