Gymnasieeleverna kan inte vänta på framtida insatser från regeringen utan behöver kompenseras nu. Vi har fem förslag som vi vill se genomförda, skriver företrädare för flera elevkårer.
Rapporten visar att det finns uppenbara problem, liksom farhågor, för att de digitala arbetssätt som varit nödlösningar under pandemin ska bli bestående när samhälle och skola återgår till normala förhållanden. Många lärare varnar för att tekniskt möjliga digitala arbetssätt tränger ut pedagogiskt bättre arbetssätt. (pdf)
Fyra av fem lärare menar att deras jobb skulle bli mindre givande med en ökad andel fjärr- och distansundervisning efter pandemin. Nästan varannan skulle allvarligt överväga att byta yrke. Det framgår av rapporten Digitalisera inte bort lärarprofessionen som Lärarförbundet presenterar i dag, torsdag.
Fyra av fem lärare anser att arbetet skulle bli mindre givande med en ökad andel fjärr- och distansundervisning. Nästan varannan skulle allvarligt överväga att byta yrke, enligt en ny rapport. Det senaste årets nödlösningar får inte bli bestående, skriver Johanna Jaara Åstrand, ordförande Lärarförbundet.
I kampen mot ett farligt och smittosamt virus kan icke tredjeårselevers längtan få gå före. Vi får stå pall. För att vi vill ha en morgondag som är bättre än gårdagen. Med nära och kära i liv, skriver Rasmus S Andersson, gymnasieelev och ledamot i MUF Kungsbacka.
Sedan coronapandemin bröt ut är det många gymnasieelever som har haft konstant distansundervisning. Liv Näslund, 18, tycker att det är ohållbart. "Jag tror att det kommer få förödande konsekvenser för den här årskullen," säger hon.
Mia Lindh som är verksamhetschef för grundskolan i Västerås har sett hur både lärare och elever blivit bättre på att ge och ta emot distansundervisning sedan coronapandemin tvingade skolorna att stänga.
Skolor där undervisningen sker digitalt. Det kan bli verklighet också efter pandemin. Det vore en mardröm att få en "Kry-skola", säger Emma Ölmebäck, enhetschef på Lärarförbundet.
På Viksängsskolan i Västerås låter man de elever som inte alls klarar fjärrundervisning studera på skolan. Men först efter ett samråd med föräldrar, lärare och rektor.
Tre av fyra elever som söker till komvux vill gå en distansutbildning. Av ansökningarna till starten i mars var 8900 till en distansutbildning. Det är en ökning med 74 procent från föregående år. Eleverna säger själva att större flexibilitet och frihet är huvudskälet till att de väljer bort klassrumsundervisning.
Tillsammans med hemmen ska vi skapa aktiva, kreativa, kompetenta och ansvarskännande individer och medborgare. Låt oss därför fokusera på detta skapande och låt oss prata öppet om vilka konsekvenser vår distansundervisning kommer att medföra, skriver läraren Linda Blomdahl.
Många unga pekar ut skolstängningar som en orsak till att de mår dåligt, visar Bris rapport för pandemiåret 2020. Utbildningsminister Anna Ekström (S) känner ett stort ansvar för elevernas hälsa, men är inte självkritisk.