Skolporten som i år fyller 25 år har genomfört den 2000:e forskarintervjun! Forskaren heter Veronica Semelius Granevald och är verksam vid Högskolan Dalarna.
Genom ett forskningsprojekt fick svenskläraren Fia Sandberg ett nytt verktyg för att jobba med läsförståelse på djupet. – Det är så häftigt att se eleverna grotta ner sig i en text och våga stanna där. Jag ser ju hur det ger en helt annan typ av läsförståelse.
Skolmyndigheterna får kritik för att deras stöd inte vilar på vetenskaplig grund. Samtidigt lyser den sortens studier som Riksrevisionen efterfrågar med sin frånvaro: Varken Skolforskningsinstitutet eller andra finansiärer har sådana som sitt ansvar, skriver professor Thomas Nygren.
När läraren lyckas få ordning i klassen och genomför en strukturerad undervisning leder det inte bara till ökat lärande – det bidrar också till att motverka mobbning. Det konstaterar forskaren Mattias Kloo.
Hur kan man förebygga och minska skolsegregationens effekter i förskolor och skolor? Forskning visar att lärarengagemang, relationsbyggande med elever och strukturerade insatser är åtgärder som kan minska segregationen och öka likvärdigheten.
Frågor om tro, livsåskådning och värderingar väcker ofta starka känslor bland elever. Nu finns samlad forskning som ger lärare i religionskunskap råg i ryggen. – Undviker vi svåra frågor lämnar vi eleverna i sticket, säger Pontus Wallin, projektledare vid Skolforskningsinstitutet.
Att någon föredrar att lära sig genom att lyssna betyder inte att de bör slippa läsa. Idén om olika ”lärstilar” är en envis neuromyt som vägrar att dö, skriver vetenskapsjournalisten Emma Frans i en kommentar.
In Finland, kindergartens are exposing children to more mud, wild plants and moss - and finding changes to their health that show how crucial biodiversity is to wellbeing.
Läs Skolportens intervju med Stig-Börje Asplund, professor i pedagogiskt arbete. Han ska föreläsa på Skolportens konferens Svenska för högstadiet och gymnasiet och kommer att tala om pojkar och läsning.
Vilken skola eleverna går på kan påverka deras framtida plånbok. En ny studie som följt 400 000 elever över tid visar att de som gått på vinstdrivande friskolor i genomsnitt får lägre lön senare i livet än de som gått i kommunala skolor. Särskilt stor betydelse har lärarnas kompetens.
En värdig diskussion om skolan måste låta sig informeras av forskningens bredd, inte reduceras till metodstrider eller retoriska förenklingar, skriver Oscar Björk, forskare i svenska i en replik.
Utbildningsminister Simona Mohamssons utspel om att minska engelskan i undervisningen för att fler barn ska lära sig bra svenska får mothugg av vetenskapen. ”Forskningen visar tvärtom att vi ska omfamna flerspråkigheten”, säger universitetslektorn och forskaren Oscar Björk.